Övervaka temperatur i kyl och frys

Tjena, det var rätt länge sen som jag kollade upp vad man kunde ha för att övervaka kyl och frys. Då var det väl Aquara som nog var det vettigaste alternativet.
Hur är det nu, vad finns det för något man skulle kunna ha? helst så hade jag sluppit att köpa en Hub. (Enda hub jag har är en Phillips Hue och Apple tv för HomeKit)

Bästa vore såklart att få in det i Homekit direkt men kan tänka mig att skaffa en Aquara hub och 2 temp sensorer. Blir billigare än att mat förstörs i frysen :slight_smile:
Tänkte ha dem i kyl och frys garaget och få varning när temperaturen stiger över viss nivå. (Läs någon inte stängt frysen ordentligt. det händer ibland då dessa är gamla och man måste se till att det verkligen är stängt)
Finns det nåt annat som kan funka till ändamålet? ska helst inte käka batterier heller, och förhoppningsvis ha bra antenner så Wifi når in i kylen och frysen

Just "glömt stänga dörren"-problemet har jag fångat med en magnetgivare, i mitt fall en från Aqara. Det har funkat väl hittills.

Å andra sidan skulle jag vilja övervaka temperaturen också för att upptäcka eventuella problem med maskinerna.

1 gillning

tror i mitt fall blir det att dörren ser stängd ut men glipar ytterst lite (gissar att magnetsensorn skulle tolkat dörren som stängd. därav temperatur är tillförlitligare

2 gillningar

Jag har försökt hitta en givare med kabel, så en inte behöver stänga in radio och allt i skåpen, men inte lyckats än.

Eller ja, typ denna kombo kanske skulle funka. Vet dock inte om den funkar med Homekit som du efterfrågar.

Jag kör en Aquara tempsensor i kylen. Just min modell (kanska alla modeller) svängen en del upp och ner i temperatur

Så jag har även en sensor som visar medelvärdet det senaste 12 timmarna, på det sättet så ser jag om det förändras över tid.

Så kan man alltid lägga ihop dom för se helheten.

Har funkar bra det för mig, visst tar det mer batteri när det är kallt men inte så farligt tycker jag.

2 gillningar

Varför kör du HA i safari för mobilen? :slight_smile:

Strulade med appen just då :smile:

1 gillning

Sett ngåra erbjudanden med Aquara tempsensor tillsammans med en Homey Bridge. Värt att skaffa en sån brygga istället frö M2 huben från aquara? Lite småallergisk är jag mot att behöva betala abonnemang på produkter. Homey Bridge behöver man betala för att få in fler än 5 grejor på den

Du behöver inte betala alls med Aqara. Hur bra det fungerar med hubben vet jag däremot inte då jag inte använder en sån längre.

Från en som är helt oerfaren av "hemautomation". :laughing:

Aqara hubben (M2) funkar fint. Köpte en sådan i maj tillsammans med tre temperatursensorer, en magnetkontakt och en nätplugg. Går enkelt att få in i HA både via Matter eller som en "HomeKit contoller". :+1:

1 gillning

Nä Aquara m2 hub behöver man inget abonnemang, men det behöver man på en Homey Bridge som tydligen ska kunnat ta in massa olika saker/märken från olika tillverkare.

(PS, kanske tolkar fel, men menar du att man skulle kunna köra tempsensorer från Aquara utan hub??

Jag hade personligen hållt mig borta från homey då man aldrig vet vad de får för sig och det är cloud baserat om jag inte är helt fel ut.

Jag kör flera Aqara zigbee sensorer fast utan deras hub. Jag kör HomeAssistant med zigbee dongle istället. Då slipper man olika hubbar men det krävs tid och intresse för att få till allting.

1 gillning

Ok. Tänker samma om att inte bli beroende av cloudlösning. Funderat på att skaffa HA och i så fall köpa någon sorts raspberry pi. Har dock inte undersökt vad det kostar, och det krävs lite tid att sätta upp det. Vad kostar en setup idag för att köra HA?

Har en gammal NAS men den klarar inte Home Assistant. Precis en version för gammal om jag Linns rätt när jag kollade det.

Du kan ta en gammal dator om du har stående hemma också, om du inte vill inverstera i nya saker. Så du kan vara igång för typ 400kr. Köp en sån här Skyconnect för att få zigbee produkterna att fungera med HA.

Sen beror allting på hur mycket tid och energi du har. :slight_smile:

Hm, har en macbook pro som ligger i en låda och används sporadiskt till Zwift. Skulle kunna funka kanske :thinking:.....

Utan problem, så länge den är på hela tiden. Värt att doppa tårna i och se om det är någonting du gillar. Tycker du inte om det så behåller du aqara sensorerna bara och köper en aqara hub. :slight_smile:

1 gillning

Finns det inga wifi-sensorer som går att ansluta direkt till Homekit? (Jag har ingen aning om hur Homekit funkar)

Funkar att köra tex Virtual Box på och installer HA där.

Annars en raspberry, Nuc eller liknande är en bra insteg.

1 gillning

Skaffa aqara hubben.
Jag gillar aqaras prylar starkt (förutom vissa räckviddsproblem).
Jag kommer nog fasa ut vårt larm från sector och byta mot aqara prylar

2 gillningar

Och att det är cloud...