Osynk ljud mellan TV och Arc

Jag har precis smält upp min nya Samsung 65” Q80T samt installerat min nya Sonos Arc, två One SL samt en Sonos sub gen 3.

Men när jag kollar på Disney+ för att testa Atmos och allmän kvalitet, så är snacket osynk.

Jag såg att om man sätter det Digitala utgångsljudfördröjning till 0 (det är 100 som standars) så skulle det lösas men det verkar inte ha gjort ngn skillnad. Det är även satt till 0 i Sonos app under läppsynkronosering.

Ngn som vet? Känns ju sjukt drygt om inte ljudet sitter som det ska…

Är det osync i Netflix också?

Inte testa. Men jag tror jag fixa det. Det fanns en inställning där man kunde bestämma hur ljudet skickades in. Fanns 3 val:

  1. PCM (?)
  2. Auto
  3. Släpp igenom

Jag hade den på auto men när jag ändra till släpp igenom så synkade allt

PCM är stereo, Auto är någon form av, ja jag vet inte och Släpp igenom är att signalen går rakt igenom utan att teven behöver tänka allt för mycket.

Fint att det löste sig!

Nja, det är ju rent tekniskt en "pulskodsmodulerat" ljudström. Hur många kanaler som används säger inte "PCM" nått om. :wink: :nerd_face:

Naturligtvis, men PCM i det här sammanhanget ger endast stereo :slight_smile:

Upps, glömde att tråden ämne var Sonos Arc. :blush: :crazy_face:

Hehe :slight_smile:

Sonos Arc har faktiskt stöd för flerkanals LPCM sedan någon månad tillbaka men det hjälper inte om Samsung:en bara skickar ut höger och vänster som den gör i det här sammanhanget.

1 gillning

Ja, det som var lite lurigt för mig var att ”släpp igenom” heter andra saker på olika modeller, läst att det kan heta ”dolby digital” eller liknande. Det var ganska sunkigt namngivet :slight_smile:

Men slapp ångesten efter att jag löst allt, satt och svettades efter 6h installation och kände ”om detta inte funkar nu så jävlar…”. Kunde se på Soul som första film och njuta av ljudet!

1 gillning