Ostadig hastighet 4G-router med extern antenn

Har problem med väldigt ostadig hastighet på det mobila bredbandet.
Jag ringde telenor och de sa att det finns master västerut , något sydväst , från huset. Utifrån det skruvade jag upp antennen upp mot nocken på huset , ca 8-10 meter upp från marken , och det finns inget direkt i vägen utan först ca 70m från huset finns något som är i samma höjd som antennen.
Masterna är inte mer än kanske 300 meter bort.
Jag förstår att det kan vara ostadigt med täckning men att gå mellan 1-100 Mbps trodde jag inte det skulle göra. Eller har jag fel förväntningar?
Någon som har tips på vad jag kan göra för att förbättra med den utrustningen jag har ?

Utrustning:
Router - TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 - 4G-router | Kjell.com
Antenn - 5G-/4G-antenn med Mimo 6 dBi - 5G-antenn | Kjell.com
Kablar - SMA-förlängningskabel - Kablar till mobilt bredband | Kjell.com


Ingen som har något förslag eller så vad jag kan göra , om det ens finns något att göra ?
Såg att Starlink funkar nu i området men det är lite för dyrt för mig :stuck_out_tongue:

Hur mäter du hastigheten, är det på en enhet ansluten via wifi?
Prova gärna med en trådansluten apparat (dator) direkt mot 4G-modem

Hastigheten mäter jag i 4g-routerns app så det är väl som att ha dator direkt ansluten

1 gillning

Alltid bättre att sätta modemet så när antennen som möjligt. Antennkabeln ska vara så kort som möjligt. Bättre att köra en längre nätverkskabel eller accespunkt.

Men vis av erfarenhet. Skaffa Starlink! :smiley:

1 gillning

Blir så jäkla mycket jobb om jag ska dra nätverkskabel :pleading_face:
Men samtidigt kan jag inte tänka mig att det skiljer sig sådär mycket i hastigheten på grund av MIMO kablarna

Jag har ungefär samma upplägg i stugan. Inga förlängningskablar men samma mimoantenn och en Archer MR200 router.

Jag tycker att det är hyfsat stabilt men upplever ibland att förbindelsen tappar paket och streamingen stannar av. Den kommer igång ganska snabbt.

Jag har ungefär samma mätvärden som dig men du har bättre referenssignalstyrka. Min ligger kring -92 dBm.

Vilken app använder du mot routern? Jag kör Tether men kan inte mäta hastigheten vid routern.

Kan det vara tidsberoemde? Att vid vissa tider är ni fler som slåss om mobilnätet?

1 gillning

Det var vad en installationstalens sa till mig när jag ville ha antennen utomhus. Allt det jag tjänar på att ta ut antennen kommer jag förlora i kabeln.

1 gillning

Du kan vara inne på något där med tid på dygnet , de tester jag gjort runt kl 19-20 har mycket sämre hastighet. Jag ska göra lite mer tester närmsta dagarna och se om det är så isåfall är det inte mycket att göra (förutom att skaffa startlink då :wink: )

Jag använder också Tether appen , tryck där det står up/download speed sen på nästa vy längst ner finns en Test knapp som kör speed test
Anledning till att Wi-Fi inte är enablat är för jag har kabel till Google Wi-Fi

1 gillning

Hade liknande hastigheter som dig. Värst när folk hade slutat jobbet och åkte hem och använde sina telefoner. Då gick det knappt att starta en ström.

Nu har jag Starlink:

3 gillningar

Ser inte ut på samma sätt för mig. Det beror nog på att jag har en mindre avancerad router

Lyckad till med mätningarna :slight_smile:

1 gillning

Har satt upp många wifi-antenner utomhus och kabellängden spelar stor roll. Så kort kabel som möjligt är det bästa. Var en dröm när det kom enheter där antenn och router var ihopbyggda och man kunde dra nätverkskabel istället för antennkabel. Mycket enklare att placera prylarna för att få bra signalstyrka och framförallt smidigare att dra en nätverkskabel genom en vägg istället för en coax-kabel.

1 gillning

Okej , verkar som jag får bita i det sura och göra om då…

Men vad är för lång antenn kabel ? Jag har 10 meter

Max 5 meter skulle jag köra på.

Edit: ett alternativ är att köra på en utomhusrouter där router och antenn är en enhet. Då behöver du bara dra nätverkskabel. Typ en sån här borde funka: https://www.dustinhome.se/product/5011129976/lte7240-outdoor-4g-router

:+1: Tack , jag provar på att köra kortare kablar istället nu när jag har router och antenn redan (allt som allt närmar sig sakta vad starlink hade kostat :neutral_face: förutom att mitt data abbonemang kostar typ 90 kr/månad :stuck_out_tongue: )

1 gillning

En fundering, varför bry sig om nätverkskabel?

Som jag ser det så är det mobildata som är den trånga sektorn.Jag har inte brytt mig mig om nätverkskabel från min router utan kör allt via wi-fi.

Möjligen skulle jag satsa på en OneMesh enhet för att förlänga wi-fi täckningen men ser ingen behov av en nätverkskabel från routern

Jag är iofs ingen nätverkstekniker men mindre kablar känns alltid som en förenkling.

Nu är det prat om coaxialkabeln mellan routern och utomhusantennen, I den är det förluster så om den är för lång så tappar man signalstyrka mellan routern och masten. Är den för lång så förlorar man vinsten i signalstyrka som man får av att ha en utomhusantenn.

Jag tänkte på detta. Då borde det gå att skippa allt kablage utom el

De brukar få ström via poe så då behöver man bara dra en nätverkskabel ut till enheten.

Ok, PoE (power over ethernet) känner jag bara till men har aldrig använt enheter med det så jag tänker aldrig på den möjligheten. Så då ansluter vi enheten till en switch eller så för strömförsörjningen?

I mitt fall har jag routern under yttertak med färdig elförsörjning och de fasta 2.5 meters kablarna från mimoantennen räcker bra.

Då har jag lärt mig något nytt till nästa gång.