OS i Tokyo 2021

Det är dags för en tråd om sommar-OS i Tokyo.

Vad ser ni mest fram emot?

För min del är det att det äntligen spelas baseboll i OS igen. Masahiro Tanaka som spelat för New York Yankees fram till den här säsongen är uttagen i Japans OS-trupp. Blir ett kärt återseende att se honom kasta igen.

OS sänds på Discoverys kanaler och på Discovery+.

Jag tror inte jag någonsin i vuxen ålder haft så liten koll på sommar-OS. Har verkligen ingen susning om nya idrotter, Svenskars deltagande, utöver att damfotbollslandslaget ska dit, eller var de stora “planerade” kamperna kommer ske. När börjar det? Damfotbollen, vilka regler gäller där? Samma som i herr, U23+?

De olympiska spelen invigs 23 juli och avslutas 8 augusti.

Nej, i damfotbollen är det ordinarie seniorer som spelar.

1 gillning

Notera att ett OS i Tokyo innebär att tävlingarna pågår kl. 03:00 till 15:00 svensk tid.

Det ser till exempel ut att vara fotboll kl. 10:30–12:30 i gruppspelet för svenska damerna. Vid en eventuell final kommer de spela kl. 04:00–06:00.

1 gillning

De flesta har väl semester mellan de datumen ändå? :laughing:

Det börjar precis när min semester tar slut (man får ha väldigt mycket semester för att pricka in både fotbolls-EM och OS).

Haha, ja det är ju sant! Men tänkte att en stor del av Sverige är folk som har semester under industrisemestern, vecka 28-31 på de flesta ställen.

Ja, nu vill väl de flesta ha så sen semester som möjligt dessutom för att hinna bli fullt vaccinerade.

1 gillning

Är det 129kr/mån som gäller för att se OS eller finns det en bättre deal?
https://www.discoveryplus.se/myaccount/products

Tror inte det finns någon bättre deal. Är du bara intresserad av huvudsändningarna så räcker det med att du har deras tv-kanaler (Kanal 5, 9 och Eurosport 1 och 2) via en annan operatör (oklart om det går att få billigare).

1 gillning

:neutral_face:

1 gillning

Discovery skryter om sin nya OS-studio:

Önskar att Discovery+ kunde skryta om bättre bild och ljud i stället men har inte hittat någon info om att de ens kommer sända OS i 4K.

I Japan sänds OS i 8K HDR med Dolby Vision.

5 gillningar

De jobbar nog på att börja kunna skryta om att sända bild och ljud i synk.

2 gillningar

I morgon äter vi frukost, tar en kopp kaffe och ser Sverige–USA klockan 10:30 på Kanal 5 eller Discovery+. :soccer:

4 gillningar

Ingen som gått upp tidigt för att se på softboll? :softball:

Jag är egentligen bara intresserad av MTB, herrarna blir riktigt spännande och Så har vi Jenny Rissveds som nog har form att kunna ta medalj.

Annars hade jag mest tänkt att slötitta om man har tid/lust. Följa damernas fotboll?
Har dock inte lust att betala för att se ett event. :wink:
Undrar om det finns någon utländsk stream som är väldigt billig eller gratis? Typ kanske England har gratis via BBC eller nåt? Någon som vet?

edit såg att man klarar sig undan med 129 kr för OS, men ändå. Trist att det inte går på SVT