OS i Peking 2022

Börjar bli dags för en tråd. Inleder med denna nyhet:

Bra… jag hoppas fleraländer vågar.

Kan tycka ett krav för att ha OS ska vara att man är en demokrati till att börja med. Kan även tycka detta bör appliceras på fotbolls VM också.

7 gillningar

Notera att det är en diplomatisk bojkott. De kommer att ställa upp med aktiva. Men det är i alla fall ett steg på vägen

1 gillning

Jag kommer bojkotta spelen pga. två anledningar.

  1. Det känns som en repris av Berlin OS 1936.
  2. Jag fullständigt avskyr att OS-sändningarna köpts upp och inte sänds på SVT.
1 gillning

Svårt att konkurrera med Discovery som betalade tio miljarder kronor för rättigheterna på alla plattformar i hela Europa.

1 gillning

Jag är å andra sidan glad att slippa detta i SvT…

Så är det. Det lustiga i kråksången är att Discovery och andra kommersiella krafter är totalt ointresserade av Paralympics, som sänds på SVT.

Jag kan tillägga att jag själv i princip inte ser på TV-kanaler utan kör nästan uteslutande med streaming, inkl SVTs innehåll.

Mitt problem är när något så folkligt som OS inte är tillgängligt för alla.

Discovery+ Live kostar 129 kr för en månad. Det är mindre än vad man betalade till Radiotjänst per månad.

1 gillning

Det handlar inte om pris eller hur lätt det är att införskaffa för mig och dig. Det är inte alla som fixar eller vill använda datorer/playtjänster öht. Alla har inte heller de TV-kanaler som sändningarna går på.

1 gillning

Här tycker jag det är bra att SVT går in och sänder ett mästerskap som inte har något kommersiellt intresse.

Finns det någon bra app/tjänst där man har koll på os-programmet och kan få notiser när sverige tävlar?

Notiser vet jag däremot inte. Många av notiserna skulle dessutom komma sent på natten/tidigt på morgonen så det kanske är bättre att titta i efterhand.

1 gillning

FBI varnar för att OS-deltagarna kan bli avlyssnade i Kina. :scream:

Men Ebba Andersson tycks inte vara speciellt oroad:
-– Nu har jag valt att sätta den på flygplansläge och så finns det som ett västerländskt wifi vi kan gå över till. Just nu är man bortkopplad från alla sms och telefonsamtal, så det är väldigt skönt, men alla internettjänster har man tillgång till. Jag går liksom under “flight mode”, säger hon.

”Västerländskt wifi”? Vad är det som säger att inte det avlyssnas? Av Kina eller någon annan.
Varför har inte SOK en väldigt grundläggande kurs i IT-säkerhet för deltagarna innan avresa. Det skulle ta högst fem minuter och lyda ungefär så här:

  1. Ta inte med privat utrustning till en diktatur som inte respekterar mänskliga rättigheter.
  2. Om du måste använda dig av internet så använd VPN!

Hur svårt kan det vara? :man_shrugging:t2:

Jag vet ju att pengarna styr allt men när SOK rekommenderar deltagarna att ha burner phones så förvånar mig ingenting

Skeleton verkar fortfarande vara OS gren :slightly_smiling_face:

Västerländskt wifi betyder troligen att allt går via VPN. Om det sedan är Kina som tillhandahåller tjänsten är den förstås inte mycket värd i detta sammanhang.

2 gillningar

OS -Guld till Van Der Poel!!!
Originalet från Trollhättan har gjort det igen.

3 gillningar