OS i Paris 2024

Nja, hon var ju aldrig direkt övermänskligt bra på något. Nu har vi Sarah Sjöström och Mondo som är otvivelaktigt bäst i världen på sina grenar, finns ingen annan som ens kan konkurrera med dem. Mondo ännu mer dominant än Sarah och inte ens 25 år fylld, redan vunnit allt som går att vinna och slagit världsrekordet flera gånger om.

Du skrev Sveriges bästa friidrottare genom tiderna. Då blandar vi inte in andra idrotter eller länder.

Carolina Klüft höll sig i absoluta världstoppen i 6 år. Hon tog 3 raka VM Guld.

Duplantis är som sagt på god väg och har fortfarande möjligheter att bli den största genom tiderna, men inte riktigt där ännu. Han har 1 mer OS Guld men färre VM Guld än
Carolina Klüft

3 gillningar

Han har inte förlorat en tävling sen 2019. Så du menar att Klüft inte hade några konkurrenter som kunde mäta sig med henne? Det är det som är skillnaden, finns ju ingen i världshistorien som gjort det han har gjort.

Det var fan tider! Hon var verkligen så sjukt cool! Är fortfarande såklart men det var något magiskt. :grin:

3 gillningar

Sergei Bubka har 6 VM Guld utomhus och slog världsrekordet 17 gånger i utomhus. Duplantis är helt suverän men som jag högst personligen anser en liten bit kvar :blush:

1 gillning

jag tycker ju fortfarande de en bit kvar till sara .. slå en wikipedia på henne , för mycket för att skriva .. tror hon vann sina första em vm 2008 … o vinner än !! men han e grym men ja anser att om han fortsätter så här i 8-10 år så blir han större , han har ju ingen konkurrens känns de som ! men … ah sjukt o jämföra egentligen haha

2 gillningar

Min känsla är att OS-guld smäller högre än VM-guld i de flesta sporter?

Världsrekord i en enskild friidrottsgren blir också lite tydligare än världsrekord i mångkamp, som har ett lite mer luddigt poängresultat som är svårare att relatera till för gemene man. Duplantis är bäst i världen på just sin grej, att hoppa högst med stav. Världsrekord i mångkamp betyder i regel inte att du är världsbäst på en enskild gren, utan mångsidigt bra på många grenar, men inte bäst på någon av dem.

Dessutom tror jag att mångkampen är en mindre sport – hur många svenskar följde t ex sjukamp även före och efter att Klüft var aktiv?

Men det är svårt att jämföra äpplen och päron. Båda är grymma oavsett! :slight_smile:

6,25 är högre än 6,15. :wink: Sen är i alla fall jag alltid lätt skeptisk till alla världsrekord som slogs av sovjetiska idrottare under 80-talet.

2 gillningar

Men att vinna OS Guld och sätta världsrekord i sista hoppet som Duplantis gjorde igår är ju helt makalöst. Vi satt hela familjen och hejade :blush:

2 gillningar

ja de blev helt sjukt !

1 gillning

Jag gillar denna bild

3 gillningar

Imponerande av tjejerna att skicka hem Orbans lakejer :ok_hand:

2 gillningar

a de där var skönt , trodde de skulle bli en lätt match faktiskt men höll på o gå helt fel ..

Denna var lite märklig. Har inte läst artikeln då den är låst

3 gillningar

Så onödigt att skriva sådana artiklar. Armand kan ju knappast göra så mycket mer än att vara bäst i sin sport.

2 gillningar

haha stämmer ju inte alls , nog för att friidrott inte är lika stort som för svenskar så skulle ja säga att alla som följer /ser friidrott vet vem han är annars kollar man inte på friidrott.. och så är han den bästa betalda manliga friidrottaren sedan några år tillbaka tack vare framgångarna, så han syns ju i ganska många reklamer över världen oxå

1 gillning

Onödigt var ordet. Klart att man kan argumentera att stavhopp är en lite obskyr sport som har relativt få utövare och supportrar men det gör ju inte Mondos prestation mindre, ingen har helt enkelt hoppat högre än honom. Diskussioner om vem som är the GOAT inom en sport är ganska subjektivt och det är svårt att jämra eror men högst är högst i en sport där det är det enda målet.

2 gillningar

Håller med er fullständigt.

Bra att den är låst, ge inte ETC pengar.

3 gillningar

Nu håller vi tummarna för grabbarna i pingisen :ok_hand:

truls mostståndare, stan va bra han e då :smirk: