Orca drar igång på Island – kommer suga upp 4000 ton koldioxid

Så fantastiskt coolt med en stor maskin som suger in koldioxiden och omvandlar allt till sten. Vid full kareta kommer den kunna ta upp 4000 ton CO₂ om året.

"Maskinen fungerar i praktiken som en stor damsugare med ett filter och en ugn. Först suger maskinen in luft genom ett filter, där ansamlas koldioxiden som sedermera förbränns, vilket gör gasen mer koncentrerad. Den koncentrerade gasen går sedan att blanda ut med vatten och sprutas ner 1 000 meter i marken där den förstenas" skriver Expressen.

Men hur mycket är 4000 ton egentligen? Ja det är ungefär vad 850 bilar släpper ut per år. Bara lilla Sverige (men tämligen smutsig industri och tung bilflotta) släppte ut hela 49 700 000 ton CO₂ förra året.

Maskinen har också kostat 130 miljoner svenska kronor.

Men någonstans tänker jag att det ändå är positivt att vi hittar på denna typen av lösningar. För vad händer när tekniken utvecklas och till exempel kineserna hittar på sina lösningar och med allt vad det innebär med deras produktionskapacitet och kunskap.

Till det att vi ändå jobbar rätt hårt på att minska utsläppen - både bland den tunga industrin, bilflottan och i vardagen.

Framtiden är ändå rätt ljus tänker jag.

3 gillningar

Plötsligt händer det! @Esse upphör med att använda versal efter tankstreck. :medal_sports:

Fast tankstrecket är misstänkt likt ett bindestreck. - snarare än –

I sak tänker jag att det vore smartare att plantera skog över hela Sahelområdet, ända in i Sahara. Återuppliva The Great Green Wall på riktigt. Det skulle ge arbetstillfällen och välstånd, dessutom. Kanske motverka regionens problem med jihadistisk terror, rentav. Fast cynikern i mig misstänker att det snarare slutar med fler stenrika lokala potentater i svarta Mercedes än mer skog… :pensive:

Korrekt, måste mappa om tangenbordet någon gång!

1 gillning

Mac:
Bindestreck (-): tryck bara på - på tangentbordet
Tankstreck (–): option -
Långt tankstreck, används inte så mycket i svenska texter (—): shift option -

PC:
Lär dig jobbiga ASCII-koder med Alt Gr och sifferkombination förutom för bindestreck.

1 gillning

Svenska skogen binder ca 45 miljoner ton CO2 om året :). Tur att de håller på med beskogningsprojekt på Island. Man får mycket skog för 130 miljoner
Skogens upptag av koldioxid

2 gillningar

Ja inte mycket skog där!

Fast det blir mer och mer skog där. Exempel:

Edit: Kanske en bättre video i sak:

1 gillning

Vackert!

Nu vill jag resa till Island igen :slight_smile:

1 gillning

Räknade för några år sedan på hur mycket koldioxid skogen på min mark binder varje år. Täcker alla mina utsläpp och mer där till så kan säga att jag är koldioxidnegativ :stuck_out_tongue:

5 gillningar

Tydligen är det ingen bra ide enligt något naturprogram jag sett. Något om att balansen för var,hur mycket regn som faller runt Sahara skulle försämra livsvillkoren. Typ :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nu kanske jag låter supertråkig, men 4000ton co2 låter väldigt lite.
Kollar man lite på olika utsläpp så kommer det inte påverka något i dagsläget:

Men framöver kanske det blir betydligt effektivare.

Hade varit intressant att veta hur mycket co2 den har släppt ut under byggnationen. För att veta hur lång tid det tar innan den ”sparat in” till sin egna tillverkning.

2 gillningar

Det är lite det jag skriver - som endast 850 bilars årsutsläpp :slight_smile:

Det var mer att du lät så lyrisk så jag ville inte låta för negativ. Men du kanske mer var ”lyrisk” över konceptet och potentialen?

Hehe ja lite så :slight_smile:

“Men någonstans tänker jag att det ändå är positivt att vi hittar på denna typen av lösningar. För vad händer när tekniken utvecklas och till exempel kineserna hittar på sina lösningar och med allt vad det innebär med deras produktionskapacitet och kunskap.” :slight_smile:

1 gillning