Oral-B iO 10 - vill du ha extremt rena tänder så är detta eltandborsten du ska ha

4 000 kr är mycket. :hushed: Tror jag gav ca 1 500 kr för min Philips Diamondclean. Den gick sönder i somras efter att ha tappats i golvet och i väntan på att reservdelen från Kina skulle anlända köpte jag en billigare Sonicare (typ 600 kr) och den gör också jobbet bra tycker jag.

Behöver man inte skilja på renhetskänsla och faktisk renhet när det gäller tandborstar? Som jag har förstått det tar elektriska tandborstar bort en aning mer plack än manuella, men för faktisk munhälsa är att konsekvent borsta tänderna 2x2min om dagen med god teknik det absolut viktigaste.

Sen om att man har en kul elektrisk tandborste gör att man blir mer motiverad att borsta noggrant är ju det kanon, men kanske inte värt 4 000kr... Jag har kört lite olika varianter genom åren, manuellt, Oral-B, Philips Sonicare DiamondClan och de senaste åren en enkel Quip. Sonicare:n gav utan tvekan mest renhetskänsla men min munhälsa har varken varit bättre eller sämre de senaste 20 åren.

1 gillning