Jag hör till dem som byter glasögon sällan och aldrig skulle chansa med kvalitet. Det är alltid undersökning i butik och noggrant utprovade glas som gäller. Problemet är bara att jag är rätt kinkig med bågar och förra gången fick jag inte bara kolla runt hos olika optiker utan t o m resa runt till lite större städer.
Allt nog, min fråga. Var har vanliga optiker med butik sina marginaler? Jag antar det är på glasen, för bågar brukar de ju rea ut till höger och vänster. Min lokala optiker (där jag gjort undersökningen till ordinarie pris) kan väl därför inte klaga om jag kommer med en båge jag köpt på nätet, eller var som helst, och låta butiken beställa mina receptglas till mig och sätta in i bågarna jag kommer med? Eller?
Min erfarenhet är - man måste köpa båge glas på samma optiker - jag köper varje år på Specsavers , ja vet billigt skit men de gör att ja kan köpa varje år mm mm … men där och på synsam ( i LINDESBERG där ja bor ) så måste bågen finnas i sortimentet som dom har just nu , för ja har en båge som ja gillar men den har utgått i deras sort därför kan dom inte sätta in där , små privata optiker -skulle kanske kunna detta men ja har aldrig sett / hört talas om de - kanske för att man e för lat … fattar du mig
Ska jag tolka det som att de tjänar pengar på bågar och inte på glasen? Jag har precis beställt ett nytt glas till mina gamla glasögon och det var ingen diskussion om det. Konstigt om de går back på det.
Jag fick glasögon för något år sedan och har fortfarande inte vant mig med glasögon. Har köpt 2 stycken hittills. Ett par med enkelslipade glas och ett par progressiva! Jag är närsynt med lite olika ögon. -1 och -1.5 vill jag minnas + lite andra fel
Kör också på Synsams abonnemang. Priser varierar ju beroende på val av båge och glas samt hur många glasögon du vill ha. Jag hakade på en deal i och med att dom öppnade en ny flaggskepps butik i Stockholm i somras. 2 par vanliga glasögon och 1 par slipa solglasögon 267 kr/månaden i 24 månader varav dom 3 första månaderna var gratis inkl försäkring.
Ja det lät mycket men du har förmodligen finare glas än mig. Jag har så pass lite synfel att dom tyckte det räckte med billigast glaset konstigt nog. Bågarna i sig är fläshiga märkesbågar alla tre så jag måste ha gjort ett kap.
Jag tror att de har rejäla marginaler på det mesta med tanke på att man kan köpa glasögon från t.ex. https://www.zennioptical.com för ett par hundralappar och dom är helt ok.