Ooni pizzaugn

Är 24h snabbdeg :slightly_smiling_face:

ja

Ska bli spännande att följa dig i helgen och de första pizzorna. Är själv ingen expert på pizza men vill gärna förbättra mig - har experimenterat lite lätt med pizzasten i grill häromåret med blandat resultat. Har dock blivit väldigt nyfiken nu på Ooni och jag börjar fatta grejen med snabb hög värme.

Du kanske nämnt det tidigare i tråden och jag missat det, men varför blev det gasolvarianten och är det bara storleken (diametern på pizzan) som gör att du valde den större modellen?

Jamen det är som jag då med pizzasten på grillen, det började där men kände att man är lite för begränsad så fick bli en Ooni. Den största anledningen till gasol är ganska enkel då jag inte får ha ved eller pellets på balkongen =)

Men, de flesta i samtliga Ooni-grupper som jag är med i rekommenderar ändå gasmodellen då man har så fullt fokus på att få till pizzan så att slippa hålla koll och mata elden hela tiden är ett stressmoment mindre. Sen tillför elden ingen smak heller då pizzan bara gräddas i 60-90 sekunder. Att det föll på Kodi 16 istället för den lilla är för att 16 har en L-formad brännare vilket betyder att pizzan inte behöver snurras lika ofta och det är mer plats i ugnen för att jobba med lite större pizzor och även flytta den bort mer från elden. Med den lilla är det bara brännare bak så där behöver du snurra pizzan ofta under gräddningen =)

2 gillningar

Jag tycker aldrig jag fick bra resultat med pizzasten på grillen.

Moddad ugn blev min lösning.

Nej det blir inte riktigt lika bra och det är mestadels pga strålningen då elden kommer underifrån. I en riktig pizzaugn så kommer elden från sidan och strålningen färdas upp mot taket och sedan rakt ned på pizzan vilket är det som gör de så himla bra.

Hur har du moddat din? Har du några bilder?

Är på resande fot.
Det är bara flärpen som fälls ner när man väljer paralys som jag tagitbort. Ugnen tror ju fortfarande att den fällsner så går upp i 500c

Ah juste det sa du ja!

1 gillning

Råkade klicka hem en sådan här idag, skall tydligen hjälpa till att spara gas och det går även fortare att få upp värmen på stenen på vintern eller om det blåser ute.

Det blev visst lite tokigt när jag skulle köpa kol på Netonnet!

Jävla påtryckningar från Attefors!

10 gillningar

så…det medföljer inte en lucka?

Såååååååååå ja! Bubblans Ooni-familj blir större!

1 gillning

Inte på gasolen! Den vedeldade har! Men enligt Ooni skall det inte behövas men är alltid lite fläkt på min balkong så tänkte att det var lika bra att klicka hem =)

1 gillning

nu MÅSTE ju jag.

Du måste Stefan! Hålla på med en moddad ugn som ett djur, när du kan stå ute och mysa håller ju inte!

…senast jag var hemma var det 47c i skuggen på ballen vi har grillarna… väldigt lite mys över det

Nakenbagarn! Jag hade följt din kanal!

1 gillning

Väldigt bra förklaring, tack. Då är jag med på modellerna (bra synpunkt om storleken där) och varför du bara kan ha gasol.

Nu väntar jag bara på Bubblans nya testpatrull! :crazy_face:

1 gillning

Undra om @Marcus_Attefors kan hitta någon liten “smart” sak på ugnen som befogar en recensionsfilm på Teknikveckan? :smiley:

Den kanske skulle vara någon megasmart IR-pistol med HomeKit-stöd och inbyggd högtalare eller nått :smiley: