Ooni pizzaugn

Produktiv lördagsmorgon. En surdegsstart, 1 st 6-timmarsdeg för rumstemperatur och 3 st 72-timmarsdeg för kylskåp. Vilken resa! :heart::nerd_face::pizza:

4 gillningar

Borde du inte redusera ner den istället?

San Marzano skall inte kokas, de tomaterna tappar smak då. Räcker med kokningen de får i ugnen sen vid tillagning.

1 gillning

ah ok

De får inte heller mixas då kärnorna avger en besk smak. Bara krossa med händerna och sen tillsätta salt - that’s it.

1 gillning

Igår var det 250g bollar idag 330 🤌

Sätter även en ny deg och nytt recept denna gång på surdeg, skall bli kul att se hur den blir.

3 gillningar

Ska du spara den till nästa helg då eller du kör pizza hela veckan nu?

Vardagarna går jag på diet så blir att frysa in så man slipper styra deg varje helg :slight_smile:

1 gillning

Vi har styrt upp en Instagram också för er som har det:

https://instagram.com/macgrill.se?r=nametag

2 gillningar

ah jo men det har jag koll på… min tomatsås är magiskt god

Tänkte följa men sedan läste jag macradion och tänkte om…

Inge Macradion där inte, blir mat, mat, maaaat. Följ nu :heart_eyes::ok_hand:

fine… jag är ju typ aldrig på instaweb eller va det heter.

1 gillning

Vilken skillnad det blev idag, ingen stress och lyckades så bra med degen och få ned storleken på kanterna. Och helt otroligt luftig deg också. Inte helt hundra dock nu skall jag lära känna värmen lite mer i oonin så man ställer in den rätt under gräddningen. Men oj va kul detta är :heart_eyes:

Frugan avslutade middagen med att säga: Förlåt för allt jag sagt om alla dina pizzaköp det är så värt det :joy:

15 gillningar

Satan så fint :heart_eyes:

1 gillning

Hur ska du smita undan på en väntöl nu hade du tänkt? :joy:

2 gillningar

Enkelt! Ibland får helt enkelt gasolen vara “slut” så vi måste köpa istället. :joy:

1 gillning

Ett axplock av kvällens surdegspizzor. Råkade skjutsa in sista pizzan så den brändes mot låg-skyddet :cry:

10 gillningar

En tunnare pizza med mycket fyllning. Parma, chorizo, tomat, mozzarella, paprika och chili. Måste variera sig lite! Mest en väntpizza medans resten av grillningen blev klar! :joy::heart::pizza::fire:

9 gillningar

Då var surdegsbollarna redo då, fyra åker in i frysen och frugan och barnen ville ha pizza igen så blir middag idag med. Sen vill jag fan inte se pizza på ett tag nu :joy:

2 gillningar