Ooni pizzaugn

Hej.

Efter en del mindre lyckade försök med pizzasten och grill så funderar jag på att skaffa en ooni pizza ugn. Undrar ifall någon här har en eller har testat en?

Hur la du kolen när du använde pizzastenen? Jag har en Weber grill och när jag första gången la kolen under pizzastenen så blev botten alldeles bränd och överdelen var inte klar. Men när jag la kolen ute i kanten så blev resultatet fantastiskt.

1 gillning

Denna hoppas jag vi får svar på. Kör ofta stenen på en weber 57:a och det blir helt magiskt bra.

Aha. Då har jag nog haft det fel. Låter som jag får prova igen.
Körde med värmen ganska mycket under stenen. Och problemet senast var att botten vart för bränd och toppen var inte tillräckligt varm.
Tror jag har en deg kvar i kylen. Låter som att jag måste testa imorgon igen.
Tack

1 gillning

En kompis har en, blir riktigt goda pizzor när han kör. Bäst i stan skulle jag säga, men det säger kanske mer om Linköping än om hans pizzor :joy::sob:
Han har varit jättenöjd med oonin, så nöjd att han funderar på ett sälja den nu då han nu har förätit sig på pizzor :man_shrugging:

Jag kanske ska köpa den, har flyttat så nu får jag plats med en ooni

förätit sig???.. han förtjänar inte ooni!!

Ooni är helt fantastiska, kommer köpa deras gasolvariant i vår är planen. Har en polare som har en och finns inget ont att säga om dem. Köööp!

Är inte gasol lite fusk? Tror du inte man kommer sakna lite av röksmaken från att elda med trä?
Men kanske finns så man kan lägga in lite träbitar.

Pizzorna är inne så ofantligt kort tid i en Ooni så att det sätter sig någon röksmak i pizzan på den korta tiden är jag skeptisk till =)

Tänkte inte på det.

När man kör pizzan i en vanlig vedugn så är de inne en kort stund men de får bra röksmak ändå. Borde vara samma med en Ooni.

Inte vad jag har läst på diverse forum som har jämfört. Röken stiger till toppen direkt i Oonin och ligger kvar där och gör egentligen ingen skillnad alls på smaken mellan gasol och eld-versionen. Det som däremot verkar ge lite skillnad är att kanterna blir lite bättre på icke-gasol och att den kommer upp högre temp och går fortare att tillaga. Men smakmässigt säger de som har båda att det inte går att urskilja dem åt.

Köp båda och testa?

Det är inte @Sevis som är i köpartagen…:grin:

1 gillning

Fasiken…måste jag gå och köpa två så man kommer till botten med detta?

4 gillningar

Dom har ju modeller som stödjer både ved, kol och gas (och pellets också, har jag för mig). Min vän skaffade en för ved/kol men köpte ganska snabbt till gas-brännaren för att det är så mycket smidigare att tända/sköta/ha igång.

2 gillningar

image

Slog till på en Ooni Koda 16 :heart_eyes: skall skickas i mitten på maj.

12 gillningar

300 sidor nörderi som skall läsas innan min Ooni kommer :heart_eyes:

7 gillningar

Du måste ha trälådan nu.