OnePlus presenterar sin nionde generation

Från sajten:
image

Idag presenterade OnePlus den nionde generationen av sina smartphones – OnePlus 9 och OnePlus 9 Pro.

Båda telefonerna kommer med senaste Qualcomm® SnapdragonTM 888-plattformen tillsammans med X60 5G Modem. De två telefonerna emellan är det skärm, laddning och en kameralins som skiljer dem åt.

Där storebror kommer med QLED samt 50W trådlös laddning med vad de kallar Warp Charge 50 så kommer lillebror med AMOLED samt trådlösladdning upp till 15W. Trådad laddning kallar de festligt nog Warp Charge 65T och ger oss 65W laddning.

Det som står i fokus med dessa mobiler är kameran som har tagits fram med de anrika kameratillverkarna Hasselblad. Här har Hasselblad gått in med sin färgkompetens för att ge mjukvara som ger naturlig färgåtergivning samt bildredigering i deras gränssnitt och möjlighet att fotografera i ett Hasselblad Pro-läge som ger en rad extra inställningar som att justera ISO, fokus, exponeringstid, vitbalans för att optimera våra bilder.

OnePlus 9 Pro kommer med en 48 megapixels huvudkamera med 1 / 1,4-tums sensor. 50MP ultravidvinkel, 8MP tele med 3,3x zoom och upp till 30x digital zoom. Vi får också en monokrom kamera som jobbar tillsammans med huvudkameran för att ge oss mer detaljer i svartvita foton. Lillebror har tre linser där monokrom-linsen är borttagen. Vi kan fota i 12-bitars RAW-format samt filma i 4K 120 fps, HDR.

Vi får med en adapter på 45 W med USB PD som ger oss snabbladdning och möjligheten att ladda det mesta i vårt hem.

Pro bjuder också på böjd skärm och en 2,2 mm tjock aluminiumram runt om och kommer i tre färger – Morning Mist, Pine Green (iPhone-grön kan man också kalla den, red anm) och Stellar Black – och har också en IP68-klassning för att tåla vatten och smuts.

Båda telefonerna kan bokas från och med idag och OnePlus 9 Pro lanseras 31 denna månad samt OnePlus 9 26 april. Med en prislapp från 7 690 upp till 10 690 kronor så kan vi välja båda modellerna i 8 GB RAM och 128 GB lagring eller 12 GB RAM och 256 GB lagring

Via: OnePlus.

Är det inte åttonde generationen…? :thinking:

De hoppade över fyran, eftersom det är ett oturstal i kina…

1 gillning

Har de gjort om sin laddare till nya oneplus 9, så den har stöd för PD?

Tidigare har väl inte oneplus haft stöd för PD-protokollet, utan de har väl kört sitt egna system?

Om de nu har ändrat, kommer då de gamla 30 watts warp-laddarna och 20w Dash-laddarna funka till nya oneplus 9 och 9 pro och ladda telefonen med 30w/20w?

Om jag laddar min Ipad pro med min oneplus 20w-laddare,går det oändligt långsamt att ladda…

Edit:
Såg nu att både 9 och 9 pro har PD. Det hade jag missat… :smiley:

Undrar hur 9:orna hanterar Warp- och Dash-laddare då?

Och hur en oneplus 7t och 8t hanterar de nya PD-laddarna… :thinking:

Faktum är att det är 13:e generationen (då räknar jag inte med OnePlus X eller någon i Nord-serien)

OnePlus One
OnePlus 2
OnePlus 3
OnePlus 3T
OnePlus 5
OnePlus 5T
OnePlus 6
OnePlus 6T
OnePlus 7 / 7 Pro
OnePlus 7T / 7T Pro
OnePlus 8 / 8 Pro
OnePlus 8T
OnePlus 9 / 9 Pro

OnePlus-telefonerna har haft PowerDelivery sedan 7 Pro eller 7T Pro i alla fall.

De kör dubbla protokoll och stödjer alltså både det egna snabbladdarprotokollet och PD. Så även laddarna som följer med. Däremot går mobiltelefoner sällan över 18 watt via PD. Laddarna som följer med ger 65 watt via OnePlus snabbladdarprotokoll medan de ger 45 watt till övriga.

Detta gäller även trådlösa laddningen, du kan ladda en OnePlus med vilken trådlös QI-mojäng som helst samtidigt som du kan ladda vilken QI-kompatibel mobiltelefon med 50-wattsladdaren från OnePlus. Givet då att du endast kommer upp i någonstans mellan 7 watt och 10 watt.

Mer om detta i min sploijsans nya video!

Vilken otroligt bra tajming med den videon!!
:grin::+1:t2::+1:t2::+1:t2:

Ska se den på direkten! :smiley::cocktail:

Oj, den var 13 min… Då får man ju koka sig lite kaffe till titten… :grin::+1:t2::coffee:

1 gillning

I aim to please!

Oneplus är alltid intressant och de verkar vara på rätt väg med kameran även om den kanske inte lever upp till Hasselblad hypen. Imponerande laddning men uppdateringar och batteritid är väl akilleshälar. Fin skärm från Samsung :slightly_smiling_face:

Oneplus stryper medvetet prestanda i 9 och 9 pro pga massiva problem med överhettning. Riktigt fult då det inte gäller benchmark appar

1 gillning