Om ni skulle köpa tangentbord idag

Nu är det över 15 år sedan jag senast köpte ett tangentbord. Minns inte att det var riktigt den djungel det verkar vara nu.

Jag har nu ett Microsoft Media-nånting-nånting. Det har tjänat mig väl, men börjar missa en del nedslag.

Jag använder tangentbordet främst för att skriva. Spelar ytterst sällan, och när jag väl spelar är det typ Euro Truck Simulator.

Det jag är ute efter är ett tangentbord med någorlunda låg ljudnivå, det får inte vara alltför högljutt. Föredrar kabelanslutet, det står ändå alltid på samma ställe. Det ska vara fullstort, inget numpad-löst. Mekaniska brytare har jag inte testat, så det kan jag inte uttala mig om huruvida jag vill ha eller ej, jag är dock inte emot att testa. Corsair har för ful font tycker jag, så det går bort.

Jag är inte jättesugen på att åka och pilla på tangentbord i butik fysiskt för tillfället, utan tänkte beställa hem några för att känna på.

De jag tittat lite på är:
Xtrfy K4. Gillar att belysningen styrs i hårdvaran, så ingen extra mjukvara krävs för det.
Das Keyboard 4 professional. Över budget men verkar trevligt.
Svive Triton pro.
Logitech K740. Fonten stör mig lite, annars ser omdömena ut att beskriva ungefär vad jag vill ha.
Microsoft Wired keyboard 600. Billigt, basic, ja det kanske inte behöver vara mer avancerat än såhär för mig.

Budget har jag väl tänkt max 1000 kr, men kan sträcka mig uppåt 1500 om det krävs.

Någon som har något av de ovanstående eller andra förslag?

Jag kör Logitech K740 som jag gillar skarp. Mjuka tangenter som är upplysta. Jag gillar också kabelanslutet tangentbord så det fick bli detta.

Jag gillar Logitech MX Keys.

Jag funderar på att införskaffa detta tangentbord. Hur känns tangenterna? Jag uppskattar när dom är fasta och inte har så lång slaglängd så att säga.
Och hur fungerar den automagiska belysningen? Kan den dimra efter det omgivande ljuset så man slipper bli bländad om man sitter i ett halvmörkt rum?

Jag älskar mitt Satechi med BT: Se Teknikveckans test här

Bra tips!
Då får du samma fråga: Hur är känslan i tangenterna? Långslagigt och svampigt. Eller kort och distinkt?
Det är ingen belysning i detta bord om jag förstått saken rätt?

Jag är nöjd med tangenterna, lite mot ett bra laptop tangentbord. Kort slaglängd och tyst när man skriver på det. Osäker på automagiska belysningen, tänker aldrig på det när jag sitter på kontoret då det aldrig är riktigt mörkt. Har dock aldrig upplevt det som bländade. :slight_smile:
Frugan gillar när jag har det hemma istället för mitt mekaniska. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Det förstår jag. Finns inget värre än mekaniska tangentbord. Skulle eventuellt vara atombomber och melodifestivalen i så fall.

1 gillning

eller Håkan Hellström…!

Min kollegor har förbjudit mig att ha mitt mekaniska på jobbet! :joy:

3 gillningar

Kort och distinkt om det är mig du frågar :slight_smile:

1 gillning

Mx Keys, utan undantag

Det blev ett Mx Keys då jag redan har en Mx Master 3. Problemen började direkt då det visade sig att man måste använda dongeln för att ens kunna logga in i datorn. Efter lite googlande verkar det som att det är FileVault som hindrar att man kan använda tangentbordet via bluetooth innan man är inne i MacOS. Kul att köpa ett BT-tangentbord men sen ändå vara tvingad till en 90-talslösning för att det ska fungera.

Finns en del ljushuvuden på nätet som tycker att det är en bra lösning att stänga av FileVault för att få tangentbordet att funka. :exploding_head:

1 gillning

Det skall fungera bra med BT. Kanske krånglar 1 av 50 gånger ungefär.

Kör du PC eller Mac? Vilken version av MacOS i så fall?

Har alltid kört bluetooth-tangentbord men just MX Keys har varit macOS 11.3 och 11.4 tror jag.

Har de löst detta?

Hur lyckas du använda det med blåtand vid kallstart?

Uppenbarligen inte.
Smart att rekommendera sina kunder att stänga av FileVault. Ungefär som om en låssmed skulle rekommendera kunden att ge fan i att låsa dörren om smeden inte lyckas byta en trasig cylinder.

1 gillning

Kan vara så att jag aldrig stänger av datorn, dock aldrig problem vid omstart.

Ok. Jag får problem av en enkel omstart.