Olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt enligt Transportstyrelsen

Från sajten:
image

Elsparkcyklar är ett fantastiskt smidigt transportmedel men många framför inte sin ömtåliga kropp på denna tvåhjuliga spark på ett säkert sätt utan skiter i det mesta vad trafikregler heter.

Undertecknad pendlar från Sollentuna och Stockholm C på en elsparkcykel nästan varje dag och andelen elsparkcyklar som jag ser på min resa ökar nästan varje dag. Det tråkiga är att se att de blåser förbi rödljus, kör utan hjälm, skjutsar både kompisar och sina barn och kör mitt i vägen istället för att hålla sig i cykelbanan. Transportstyrelsen har tagit fram en rapport med hjälp av olycksdatabasen Strada som visar att det under 2022 skedde 2 383 olyckor på elsparkcyklar. Det är en ökning med 35 procent jämfört med året innan.

Idag har man möjlighet att enkelt hyra en elsparkcykel i nästan varje större stad och ungefär 90 procent av olyckorna sker i tätbebyggt område. Lättillgängligheten och att det privata ägandet av elsparkcyklar ökat gör också att vi ser att flera barn och unga är inblandade i olyckor. Nästan var fjärde skadad person är under 18 år, säger Staffan Berge, statistiker, Transportstyrelsen.

De flesta av dessa olyckor sker i större städer och att statistiken mestadels kommer från större städer är logiskt. Det är i dessa städer VOI, Bolt och några till huserar och många hyr elsparkcyklar och kör i onyktert tillstånd vilket sannolikt står för en stor del av olyckorna. Det framgår även att nästan var fjärde skadad är under 18 år och tre fjärdedelar av olyckorna är singelolyckor. Så ett tips till alla där ute från en medtrafikant: Kör inte onykter, använd hjälm och skjutsa varken barn eller kompisar och håll dig för fasen till trafikreglerna.

Källa: Transportstyrelsen

Vilken hjälm är bäst för att färdas i dessa ca 30 km/tim?

2 gillningar

Ingen, eftersom dom inte får köra så fort.

Om jag haft en elspark så hade jag använt min vanliga godkända cykelhjälm, den klarar hastigheten.

Använd absolut ingen Hövding, en sådan är gjord för att lösa ut i rörelser som uppstår när du trillar av en cykel i sakta mak.

:man_facepalming:t3:

1 gillning

Vilket svar förväntade du dig? Köp en full-face hjälm om du vill vara något sånär säker, när du kör på en sten och flyger framåt med ansiktet i marken, vanligaste skadan.

När jag cyklar downnhill har jag en Fox Proframe. Den är bra, har räddat min haka ett par gånger.

Jag har fått lära mig att dessa skyddar bättre än en cykelhjälm då man inte faller på samma sätt på en cykel som på en elspark. Jag köpte typ denna fast med LED-lampa bak som går att slå på när man åker i mörkret.

Klart de får!

En sån här kanske?
https://www.amazon.se/dp/B07X2QTT77/ref=asc_df_B07XWPZG9Q/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B07XWPZG9Q&linkCode=asn&smid=ANU9KP01APNAG&th=1&psc=1

@Marcus_Attefors när får vi en en recension på sparken på bilden? :blush:

Inte i landet Sverige. Här gäller 20 km/h.

Inhägnat område :wink:

Sevis är konstant bakfull så det har skjutits fram två helger irad men nu på söndag ska vi filma!

Haha, har ni inte optisk bildstabilisator i kameran? :rofl: Har du bytt daily driver från M365 Pro ännu då?

Ingen dum idé med lampa på hjälmen, kanske dags att uppdatera min hjälm

1 gillning

Det var snarare att karln skyllde på "lågt blodtryck" och kunde inte stå upp :joy:

Jag tar den inte till jobbet tyvärr och det är för att den är så pass stor och tung så jag inte får upp den för alla trappor :-/

Alla ursäkter är bra utom de dåliga :joy:

Du får se det som ett extra gratis träningspass. En större torde ju vara mer stadig och trafiksäker? Jag är lite sugen på att skaffa en, men jag har snarare problemet att jag inte riktigt får plats med någon i lägenheten. Men när man läser om alla olyckor, så vetetusan om man inte ska lägga planerna på is ett tag. Jag har ju trots allt plugin hybrid nu, så jag kan ju låtsas att jag åker spark :joy:

Den är helt fantastisk att köra, har åkt långt och mycket med den men har ett trångt trapphus på jobbet med massa dörrar där jag ska knappa kod och den får inte plats där tyvärr :slight_smile:

Nu kanske jag är ute på tunn is, men är det in lagar på att inte framföra fordonet onyktert ?
Sen tycker jag att det borde vara lagkrav på hjälm. Vidare borde man inte få framföra cykel eller elsparkcykel eller annat fordon med annar inneslutan ljud i öroen?

//Daniel

Kan instämma där. Det är väldigt ofta man ser att det är folk som åker runt (utan hjälm såklart) med Airpods i öronen, samtidigt som de surfar på telefonen medan de kör. Noll koll på omgivningen.

1 gillning

Jag kör iofs med AirPods i öronen, men har transparens igång så jag kan lyssna på podd samtidigt som jag hör trafiken väldigt väl.