Ölbryggare-tråden

Yep, får man in bakterier så är ölen förstörd. Har man otur kan flaskan explodera.

Till nästa gång ska jag köpa desinfektionsmedel som man inte behöver efterskölja och en flasktvätt.

2 gillningar

bild
Lite socker i varje flaska så att det bildas kolsyra.

2 gillningar

bild
Tappar ölen på flaskorna med hjälp av en hävert. Fick smak lite på ölen och det lovar gott. :grin:

2 gillningar

bild bild
På med kapsyler.

4 gillningar

bild
:partying_face::partying_face:

6 gillningar


Tillbaka i skåpet i två-tre veckor till innan den är klar för att drickas.

1 gillning

bild
Tog undan lite av bottensatsen för att kunna mäta Final gravity. Den var 14.
Så enligt formeln (Original gravity - final gravity) * 0,132 så får vi ut alkoholhalten.
(52-14)*0,132=5,05%

4 gillningar

Science…:smiley::+1:

1 gillning

TACK !
För att du delar. Man blir onekligen lite sugen på att testa :wink:

1 gillning

Vad roligt att läsa! Blir lite sugen på att testa. När jag bryggde öl som tonåring med turbojäst(!) har jag för mig att vi desinficerade med kokande vatten, är det bättre att använda medel?

1 gillning

Värsta bryggeriet. Så sugen man blir på att testa, får bli en liten funderare. Tack för inspirationen.

2 gillningar

Det är framförallt enklare med ett desinfektionsmedel. Mycket som ska kokas annars och då måste du vänta på att allt svalnar.
Det jobbiga med medlet jag använder är att man måste skölja allt så noga med vatten så att det inte är nåt kvar av det.

Kör på! Det är enklare än jag trodde innan jag testade och det är kul att ha egen öl. Tänkte jag skulle göra ett par ölar till efter recept innan jag testar att hitta på egen öl.

1 gillning

bild
Le grande finale.
Dags att provsmaka ölen. Blev riktigt bra. En somrig öl som man kan dricka mycket av. Len humlesmak med en tydlig eftersmak av citrus.

10 gillningar

Om det är någon som vill testa själv så har ni en länk till receptsatsen här: Yuzu IPA - Receptsats (4 liter) | 4-liter Refill Receptsats - S
Verka vara slut för tillfället.

1 gillning

Kul! Grattis…:beer:

SURÖL!!
bild bild

Dags att sätta igång surölen. Lite annorlunda process med att brygga en suröl mot vanlig öl. Startar den idag så får den stå och sura till sig tills på söndag.
Lite lättsammare första steg nu då man inte behöver göra någon desinfektion då man ändå ska häva i bakterier.
Ska bara mäska och laka den ikväll.

9 gillningar

bild
bild
I med basseluskerna. :microbe::microbe:

bild
Och in med kastrullen i ugnen så att den lättare håller värmen. Ska hålla mellan 20-40 C.
Ska få stå här tills söndag kväll så att den blir riktigt sur. Vill man göra en Berliner weisse så räcker det att den står i ett dygn.

6 gillningar

Blir det lite dofta av den där grytan…?

Återstår att se men suröl luktar inte mer än vanlig öl.