Ölbryggare se hit

Tror jag börjar med en enkel lager för att sedan avancera in i surölsträsket när man börjar att behärska konsten.

Jag har ingen egen erfarenhet, men när jag var på Nya Carniegebryggeriets ölprpvning så rekommenderade de att börja brygga något annat än lager till en början. Anledningen var att lyckas med en lager är svårt för felmarginalen är så liten. De rekommenderade IPA.

1 gillning

En fråga till er som brygger. Luktar det mycket i hemmet under jäsning etc?

Spontant känns det som ett jäkla slabbande hit och dit innan det är klart för flaska :thinking:

https://www.koksbryggeriet.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=Webbsida&ID=10018

2 gillningar

Inte alls. Möjligen om du har näsan vid jäsröret

Har fått höra att IPA är det lättaste att brygga. Du kanske skulle börja med en sådan för att testköra och ha koll på processen?

1 gillning

Kör på IPA då. Har bara förberett varukorgen då jag ska kolla runt lite mer innan jag klickar på köpknappen. :joy:

1 gillning

Absolut, blir en hel del slabb och disk. Men det är ändå värt det för nöjets skull.

1 gillning

Vi har ett bryggargille i medeltidsföreningen. Där bryggs det mycket gott öl. Jag har bara bryggt ett öl, så jag är en novis på området.

Glenn har en bra ölbryggarvideo.

3 gillningar

Ni som kör satser på 10 liter. Kokar ni hälften åt gången?
Förmodar att det är svårt med grytor som är större än 10 liter, både att få tag på och att få plats med hemma på en vanlig spis?

Jag väljare att titta bort!:grimacing::joy:

1 gillning

Egentligen är lager svårare än ipa för ska man brygga lager på rätt sätt så ska de jäsa kallt och inte i rumstemperatur. Men de som man köper från tex Köksbryggeriet använder en speciell jäst som funkar i rumstemperatur så egentligen ingen skillnad att brygga en sån mot att brygga en ipa.
Det som kan ske är att jäsningen blir lite explosiv så det kan jäsa över. Det kan man hindra genom att göra en blow off tube eller bara ställa jäskärlet på en bricka eller nåt så man inte får öl överallt.

Så kör på det du gillar bäst. Suröl är lite meckigare då bryggningen blir uppdelat på två dagar. Mäsken ska stå och surna i två dagar.

Tänkte ställa kärlet på vår inglasade balkong och det kanske är bra temp där just nu för en lager.

Lite skeptisk till det då jästen är för rumstemperatur men mejla köksbryggeriet och fråga.
Edit: jäser man den kallt så tar det längre tid att jäsa den så då gäller inte två veckor längre. Utan kanske tre-fyra. Jag vet inte riktigt för jag har aldrig jäst kallt.

1 gillning

Jag kan ju ha den inne också om det är en fördel.

Jag hade gjort det.
Edit: Ale brygger man i rumstemperatur. Där som det egentligen är billigare att tillverka för bryggerierna än lager.

1 gillning

Nu var det kört. :joy::joy::joy:

Skärmbild 2023-01-14 181819

5 gillningar

Förväntar mig att du skickar ner ett par pavor när den är klar :joy:

1 gillning

Så klart.

Det man gör när man brygger 10 liter är att man vid bryggning använder samma mängd vatten och så spär man ut ölen när man håller över den i jästkärlet.

2 gillningar