Okända SMS till utlandet från egen iPhone

Upptäckte nyligen att det debiterats SMS-kostnader till en massa utlandsnummer från mitt barns iPhone med iOS 18. Jag såg det alltså på fakturan att det under en och samma minut skickats ca 50 sms till ett gäng olika nummer i Europa. Känns alltså automatiserat. Mitt barn säger att hen inte känner till hur detta har skett, en 11-åring som använder telefonen för att snacka med kompisar och spela spel, typ Roblox.

I och med att så många sms gått iväg samtidigt så känns det som nått "scammigt". Kan tex andra appar än meddelanden skicka iväg klassiska sms, tex Roblox eller WhatsApp eller rent av Safari om man råkar acceptera nått på en skum sida? Sms:et hittade jag tillslut som ett massmeddelande i papperskorgen i Meddelande-appen men kan det ändå vara andra appar som initierat skickandet? Någon som har nått tips?

låter skumt !! rapportera till apple så får dom gräva vidare i de där , borde inte kunna funka

Skumt. Vad var innehållet i meddelandena?

Det ska inte vara möjligt för tredjeparts appar att skicka SMS på iPhone. Har aldrig gått tidigare.

Spärra betalsamtal/sms på barnets telefon.

1 gillning

Troligen har någon skickat SMSen från mobilen, hen eller om någon kompis har haft tillgång till den. Min son hade tok smsat någon banan republik efter nån YouTuber snackat massa skit och hållit upp en skylt med ett nummer.

1 gillning

Ja, något annat sätt finns inte.

Så här såg det ut. Jag har dolt vad som ser ut som ett användarnamn och en sifferkod av säkerhetsskäl även om det inte är något som vi vet används av oss

Hur menar du? På telefonen har jag ställt in nu så att det enbart går att kommunicera med de som finns i kontaktboken och kollat igenom den oxå.

Det enda jag kunde komma på är att man laddar hem en ”osäker” genväg som i sin tur kan generera sms. Men hittar dock inga spår av en sådan.

Spärra betaltjänster hos operatören. De kanske också kan ge ledtråd om vem som debiterat på räkningen.

Jag har sett hur betaltjänster (spelkrediter) kan generera flera i stort sett samtidiga samtal på fakturan, kanske går det även via någon typ av betal-sms? Men de syns nog inte alls i telefonens samtalshistorik. Är du säker att sms:et du hittade i meddelandeappen och kostnaderna på fakturan hänger ihop, tex tidsmässigt? Men kontakta operatören och fråga. De ska kunna ge mer info om vem som debiterat.

Hos operatören.

1 gillning

Ja numren och tidpunkt stämmer exakt med fakturan så det antar jag betyder att de skickats från just denna telefon? För det borde inte synas i meddelande-appen om de skickats från något annat ställe fast från vårt nummer väl?

Ok, ja det där är inte levererat hursomhelst vad det ser ut som.

Måste vara från den telefonen/(e)SIM-kortet. Annars kan det inte debiteras.

Kan ha tagits bort från Meddelande-appen.

Det går att låta en app komponera ett sms, men användaren måste bekräfta och skicka det från Meddelande-appen.

Ett sms kan även initieras via en länk

1 gillning

Ja det verkar som att vi närmar oss svaret nu. Har hittat i surfhistoriken att det har surfats på lite skumma sidor. Detta borde dock vårt webbfilter stoppat så jag antar att det därför är mitt fel :weary::sweat_smile:
Såklart är det nått j-vla skitspel i Roblox som lurat dit barnet…

2 gillningar

Bra du hittade det. Läge att ta ett milt lärdomssamtal med barnet. Och spärra hos operatören.

[Offtopic] men besläktat: Apple har även ett API som tillåter appar att sända viktiga meddelanden som sms i bakgrunden. Men det kräver att användaren godkänt det och det kan man kolla i Inställningar > Integritet och säkerhet > Viktiga meddelanden

1 gillning

Finns det tillägg till Safari som skulle kunna stoppa detta? Webbfiltret i vår router är nu uppdaterat men det funkar ju bara om telefonen är på wifi