Officiella tråden för Teknikveckanpodden

Det tar vi till oss, senaste inspelningen så försökte vi än hårdare att vara medvetna om detta. Vi kanske behöver trycka upp skyltar med “berätta vad du gör för lyssnarna” för att verkligen få det perfekt.

2 gillningar

Burkigt ljud i detta och förra avsnittet. Please fixa. :blush:

Är Patreon så kan du gå in och lyssna på senaste avsnittet och se om du tycker det är burkigt ljud. Just detta avsnittet hade vi problem med mikrofonerna och fick ta ljudet från kameran.
Första youtubeavsnittet så ska det vara røde mikrofonerna så det hoppas jag ska vara bättre ljudkvalitet

Teknikveckan Podcast - " Standard åt alla " - avsnitt 308

Peter och Thor tar sig en titt på vad nytt Adata har gjort med SSD för att få särskilja sig från mängden.
Thor hoppas att Apple implementerar RCS medan Peter i sin tur är cynisk och påstår att det aldrig kommer ske.
De två går även igenom finansieringen bakom spel men också att Thor undviker Googles tjänster medan Peter i sin tur omfamnar dem med hull och hår. Det här och mycket mer i veckans podd från Teknikveckan

Från sajten:
Från mörkerum till mobiler - Vad är vad i kamerornas värld


image

Bländare, bränvidd och exponeringstid, sensorer och megapixlar – allt detta är begrepp som följt med kamerorna genom åren. Vad betyder det, vad finns det att tänka på när du väljer kamera och hur kan mobiler med sina små objektiv ibland vara bättre än en systemkamera – detta och så mycket mer i veckans Teknikveckan Special med skribent och fotograf Martin Agfors.

Du hittar podden på bland annat Apple, Acast och Spotify!

Älskar du det vi gör? Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver!

2 gillningar

Up next i Overcast!:+1:t3:

1 gillning

Det var lärorikt. Kunnig person som har lätt att tala begriplig. Lärde mig mycket.

Förstår nu vad tre kameror på telefonen kan göra mer än att bara ta olika vinklar.

Fasinerande att varje pixel har sin egen lins.

En sak som inte berördes är fördelen med att ha många pixlar så att en bild beskäras mer utan att bilden blir grynig. Det går att “zooma” i efterhand.

1 gillning

Jag kommer aldrig lära mig dom här fototermerna. :scream:

1 gillning

Im with you! :man_dancing:

Får bli whiteboard nästa gång :slight_smile:

1 gillning

Konferensrummet är ledigt hela dagen, bara köra! Ska jag boka in dig?

Grymt bra avsnitt! Mer sånt! :clap:t2:

Kul att du gillade det! Martin är verkligen en auktoritet!

Visst är han! En mycket kunnig herre inom sitt område. Själv läser jag Fotosidan Magasin regelbundet och lyssnar på Fotosidans podd där Martin och Magnus snackar fototeknik med ojämna mellanrum. Rekomenderas!

Bra avsnitt hursomhelst. :+1:

Skall själv bli medlem på sajten och kanske lite tidning på det :slight_smile:

Från sajten:
https://teknikveckan.com/podcast/podd-sa-overvakas-vi-pa-natet-i-vara-mobiler-och-sa-skyddar-du-dig/

Denna veckan av Teknikveckan Special går vi igenom alla de rädslor många av oss har om hur de stora teknikjättarna och länder med något mindre respekt för den personliga integreteten hanterar vår data.

Avslyssnar verkligen Facebook oss via mobilens mikrofon? Skickas information till Kina och är det verkligen farligt att använda FaceApp? Eller är vi egentligen oroliga över fel saker samtidigt som vi gladeligen skickar samma information frivilligt åt andra håll?

Detta och en rad tips om hur du skall skydda dig om du så önskar.

Lyssna via:

Shownotes:

2 gillningar

Karl Emil är kung!:prince:

Nej! Kungar tar order från Karl Emil!

Han är så jäklar kunnig och bra på att förklara. :+1:t3:

Önskemål: Lägg in Show notes i beskrivningen i podcasten så att man har dem lätt tillgängliga i podcast appen.

1 gillning