Officiella tråden för Teknikveckanpodden

Det verkar som inte bara Air Power får vila i frid utan vi skickar en tanke till de övriga filerna. Frid i dess minne.

Från sajten:
https://teknikveckan.com/nyheter/teknikveckan-special-sa-kommer-robotarna-ge-oss-en-meningsfull-fritid-med-fredrik-svedberg-fredrik-lofgren/


image

Stor del av vår fritid handlar om att lösa logistiken – både vår egen, andra och framförallt våra varor. Fredrik Svedberg VD på det nytänkande logistikföretaget Logtrade och Fredrik Löfgren VD på Dyno Robotics slår sina påsar, algoritmer och kugghjul ihop för att göra vår fritid mer meningsfull ihop med våra nära och kära samtidigt som robotarna gör det tråkiga jobbet.

Lyssna på avsnittet här eller via exempelvis iTunes, Acast eller Spotify.

Åter igen ett kanonavsnitt! Härligt att lyssna på folk som kan sin sak. :+1:t3:

Kul!

Från sajten:
Teknikveckan Special: Behöver vi offra integritet för att rädda planeten? | Teknikveckan


image

HP var med från början när den digitala revolutionen svepte även världen. Men var är man nu och hur ser framtiden ut. Men framförallt hur ser framtiden för miljön ut i en värld där teknik kan göra så mycket för att det skall bli bättre? Men då vi samtidigt måste fundera över vad vi är beredda att släppa ur ett integritetsperspektiv.

Ämnen som Stefan Bergdahl som är VD för ett av de två svenska HP-bolagen delger oss i detta avsnitt av Teknikveckan special.

Du hittar podden på bland annat iTunes, Acast och Spotify!

Följ oss också på:

Från sajten:
Podd: En upphetsad Siri | Teknikveckan


image

I dagens podd går Thor, Marcus och Peter igenom fadäsen med Rings kameror och frågan är om de verkligen har blivit “hackade” eller om användarna är slarviga med sina lösenord. Marcus spelar även upp ett litet klipp där Siri får härdsmälta och låter lika uppspelad som Thor och Marcus på ett Apple-event och Peter drar igång en egen version av “På Spåret”.

Älskar du det vi gör? Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver!

Du hittar podden på bland annat iTunes, Acast och Spotify!

Följ oss också på:

Klart jag har nytta av kamerorna inne. Det händer att mina katter utlöser larmet när jag inte är hemma och då är det väldigt tryggt att se att allt är okej. Stängde jag av spisen? Jupp det ser jag via kökskameran. Är katterna ute eller har de lagt sig på övervåningen? De ligger och vilar där uppe ser jag och behöver inte gå ut och ropa. Släkte jag lysrören i garaget? Jajemen. Osv. Jag kollar kamerorna regelbundet och speciellt när jag är bortrest.

Mitt ringkonto var ett av de drabbade. När jag vaknade hade jag ett 20 tal sms med two step verification koder eftersom någon försökt logga in.

Jag har ett unikt lösenord genererat av icloud.
Vid kontakt med support säger personen att den enda möjliga förklaringen år att jag haft samma lösenord på flera ställen, eller att min dator har en keylogger.

Är det bara jag eller varför finns det inga avsnitt på Spotify längre?

Inte bara du! Av mystisk och okänd anledning försvann allt vi hade på Spotify. Vi har kontaktat dem och väntar på svar!

1 gillning

Eller så har Ring säkerhetsproblem som man mörkar, högst troligt.

Det känns mest troligt. Synd att jag inte sparade chatten. Personen hade en aggressiv ton och ifrågasatte varför jag påstår att det skulle vara säkerhetsproblem i deras system.

Snart nytt år, ett nytt kapitel. :partying_face:

Återigen en bra podd. Jag är också frågande till kameror inne i olika rum. Känns lite som folk får allt svårare att hantera osäkerhet. Det är iof ett mänsklig beteende att minimera osäkerhet. Men många skulle må bra av att träna på att hantera lite osäkerhet i vardagen.

Min egen plan är att ev. skaffa en kamera möjligen två. Då pratar vi utomhuskameror. Med två kameror kan jag täcka av de ytor kring entré, garage och parkering.

Funderar på Verisures utomhuskamera. Lite dyrt, men smidigt.

1 gillning

Och ja det blir kapitel i Patreon-versionen!

5 gillningar

Halleluja!

1 gillning

Hej!

Beklagar att veckans poddavsnitt inte är ute ännu.

Det är flera problem:

Av någon anledning har ljudet hamnat i osync och det tar tid att korrigera, dessvärre går det inte att få ihop med videon alls så den utgår.
Vidare får jag ett felmeddelande var 10:e minut från audacity vilket gör att det också tar tid.
Slutligen har jag någon lätt influensa som gör att orken inte är på topp.

Men senare idag så!

2 gillningar

Har 46 minuter kvar på denna podd sen är det tomt i spelaren.
Känn ingen press!:sunglasses:
bild

1 gillning

Från sajten:
Podd: Skärmtid och Porrfilter | Teknikveckan


image

Thor och Peter ger sig denna vecka ut för att djupdyka i ämnen såsom skärmtid, porrfilter och internetberoende.

Kan den fria liberala hållning om barns användande mäta sig mot den annars tidlösa skalan av hot och belöningar.

Som om detta inte var nog försöker de två utröna vems som bär skuld i att världens bästa telefon inte kommer få tillgång till Google Play Store, Huawei eller Donald Trump

Älskar du det vi gör? Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver!

Du hittar podden på bland annat iTunes, Acast och Spotify!

Följ oss också på:

1 gillning

Det föräldrarmötet skulle man varit med på @Thor. Härlig start på dagen!:joy::joy::joy: