Samsung har redovisat andra kvartalet och deras tuffa år fortsätter med 95 procent vinstminskning.
Försäljningen sjönk med 22 procent och vinsten gick ner med 95 procent jämfört med samma kvartal 2022. Men Samsung tror att bättre tider kommer längre fram. De har stora förhoppningar om att sälja fler minneskretsar och att deras nya böjbara telefoner ska förändra läget.
South Korea has been a bastion for Samsung because the majority of its people use Galaxy smartphones, but cracks are appearing as younger people now lean increasingly towards iPhones. In other words, Samsung is being threatened by Apple in its home turf. pic.twitter.com/ADUg43ElBr
Men det har börjat rapporteras om att yngre generationer av sydkoreaner har börjat att föredra iPhones. Hemlandet är ett av länderna där Samsung säljer flest telefoner.
Det handlar om Samsung Electronics kanske vore värt att nämna. 6 procent lägre vinst än förra kvartalet. Men naturligtvis en utmaning. Trots detta samma USD pris på Flip 5 och Fold 5
Vill man läsa mer om detta så följ länken och detta utdrag var intresserant
SDC’s mobile panel business is expected to post improved earnings as major customers launch new smartphone models, while the large panel business will address year-end seasonal demand with a supply of ultra-large panels.
Kan också bero på att Samsung gick all in för Qualcomm på sina flaggskepp detta år. De är dyra, är rykten om att de vill tillbaka till Exynos i Europa och Indien för S24 serien.
Börjar jag bli gammal, eller har jag rätt i att tro att böjbara telefoner nog inte kommer bli en hit?
Den blir ju liksom dubbelt så tjock, inte något jag vill trycka ner i jeansfickan. Hellre att den är tunn och längre.
Och de flesta tjejer i min vänskapskrets har knappt byxor med fickor på framsidan. De har telefonen antingen i handväskan (och där spelar det ingen roll om den är vikt) eller i bakfickan, och där vill man nog inte ha en dubbelt så tjock telefon när man sätter sig.
För min del är det mest för att jag är tveksam med hållbarheten. Hur ser det ut efter ett år vid vecket och displayen? Eller om det kommer in nåt sandkorn eller skräp.
Så tillsvidare fortsätter jag med en vanlig mobil. För större display i hemmet har jag min iPad.
Mycket handlar nog om priset men ”Z Flip”- telefoner ligger ju närmare 10 000 kronor numera.
Så ja du kanske har rätt för det borde ha tagit fart sedan något år tillbaka.
Så du är absolut inte gammal.
Min faster som är närmare 70 köpte sig en Z Flip när hon vann på travet.
Så är väl kanske vi som älskade Flip-telefoner runt 00-talet som lockas
Ja en av mina favoritmobiler som jag använde var denna Samsung. Tog ingen plats ihopvikt.
Skulle man göra nåt ärende eller logga in på en hemsida fick man gå till datorn. Man gick att nå men var inte uppkopplad på samma sätt som nu. Det var SMS och samtal.
Samsung sålde ca 12 miljoner vikbara mobiler 2022. Totalt såldes typ 14 miljoner, dvs total dominans. 20 procents ökning mot 2021 och 2020 såldes endast några miljoner. För att jämföra så såldes det ca 30 miljoner S22 (alla varianter) under 2022. Så säg att Flip och Fold är försäljningsmässigt hälften mot S serien, det är inte dåligt. Hade de varit så otroligt dåligt byggda så hade nog det skrivits en hel del om det
Vadå klassiker? Bara för att ni inte har sett eller snarare blundat för ATT det har skrivits om det. Eller hur menar du att man annars ska hitta nyheter?