Nytt system skall hindra plankare på SL-bussar

Det är lugnt, vi släpper det :wink:

Fick höra igår av en jag känner som brukar åka på linje 179 vid Kista. Där råder djungelns lag med många plankare och resenärer hoppar på vid bakdörrarna på ett sådant sätt att de som ska av får problem. Sedan uppstår hot när de konfronteras.

Ah, då är jag med och är helt enig. Jag tror inte heller att man kan spara sig till gratis kollektivtrafik, men det betyder inte att man inte borde inför gratis kollektivtrafik.

SL-korten är nog Sveriges mest prisvärda kort, så tillvida att man får extremt bra 'täckning' med all kollektivtrafik från Nynäshamn till Uppsala typ. Men jag tycker man gjorde fel när man tog bort zonindelningen eftersom dom flesta främst åker mellan bostad och jobb, en ganska begränsad sträcka och förr (20 år sen) var då också enkelresorna förhållandevis billiga när man åkte bara i en zon.

Tror dock att det är komplicerat att göra det på ett bra sätt och se till att fördelarna överväger nackdelarna. I synnerhet i storstäder.

Vilka kommer att åka mer respektive mindre kollektivtrafik om det blir gratis? Målet måste främst vara att få den som åker bil att istället välja kollektivtrafik. I regel en grupp som inte är särskilt priskänslig, utan prioriterar sin egen bekvämlighet framför kostnaden. Finns en risk att "gratis" kollektivtrafik innebär ökade bekvämlighets- och trygghetsproblem som skapar en kontraproduktiv effekt när det gäller kollektivtrafikens konkurrenskraft i förhållande till bilen.

1 gillning

Ja, enkelt är det sannerligen inte. Man skulle kunna argumentera att gratis kollektivtrafik är bra för dom fattigaste i samhället oavsett effekt på biltrafiken, men det kan ju i såna fall lika gärna skapas genom särskilda bidrag i stil med bostadsbidrag.

Jag håller med om att de som idag kör mycket bil är mindre priskänsliga och det handlar mer om bekvämlighet (jag räknar iallafall delvis in mig själv i den gruppen). Däremot kan jag tycka att gratis kollektivtrafik är väldigt bra att ha som argument när man höjer trängselavgifter, skapar bilfria delar av en stad etc.

Well du är ju i ett forum med fokus på dialog och förståelse för varandra :slight_smile:

3 gillningar