Genom att mäta antal passagerare som stiger på med hur många som blippar skall Stockholms Länstrafik (SL) hålla gratisåkarna i schack.
Först ut är regionbussarna men under sommaren är det tänkt att även innestadsbussarna skall få systemet. Detta kan dock bli något försenat på grund av komponentbrist som i sin tur beror på Corona. Huruvida det kommer på spårvagnarna förtäljer inte artikeln.
Genom att i realtid veta hur många passagerare som befinner sig på bussarna samt hur många som blippar sitt kort kan trafikledningen skicka ut kontrollanter där de anser det behövs.
Samtidigt är plankning inte en krona för krona-fråga. Det handlar mer om att inte erodera ett samhällssystem. Sedan lät just det här systemet inte supereffektivt.
Tycker att man ska kika på Berlin som inte har några dyra spärrar alls men färre plankare än Stockholm. Där har de civilklädda biljettkontrollanter som kliver på tåget och ryter ”Die Fahrscheine, bitte!”. Sedan får man en relativt billig böter men om man åker fast vid upprepade tillfällen och inte betalar för sig finns fängelse på straffskalan.
Finns/fanns en stad (kommer inte ihåg om det är Midtjurs, Ikast eller/och
Nørre Djurs) i Danmark där man plockade bort biljettsystemet, stora delar av ekonomiavdelningen och kontrollanterna. Det blev mer ekonomiskt än att ha det kvar och plötsligt blev kommunens kollektivtrafik inte en förlustaffär. (Intäkterna kom från reklamen på bussarna)
Men som jag förstod på Region Skåne (där jag bor) så skulle inte infrastrukturen klara av det då allt för många skulle nyttja kollektivtrafiken då.
Många vittnade om hårdhänta kontrollanter. Västtrafiks ledning tog avstånd från agerandet vilket ledde till att kontrollanterna vägrade arbeta.
[...]
- Vi fick kritik för vårt arbetssätt och bygger med Securitas upp en ny form av biljettkontroller, säger hon. De bygger på synlighet, dialog och bemötande.
Helt skattefinansierad kollektivtrafik har bara testats i liten skala. I större skala kommer man förmodligen få problem med överbelastning (framförallt vissa tider) och att kollektivtrafiken i större utsträckning blir ett tillhåll för diverse skumraskaktiviteter, med risk för att de som tidigare betalat för kollektivtrafiken söker sig till andra alternativ. Biljettvisering eller biljettkontroll handlar inte bara om att säkra den ekonomiska biten, utan är också en del i en trygghetsskapande service som upprätthåller ordningen ombord.
Är det sant är det förstås för jävligt. Min gissning är dock att det är en blandning mellan verklighet och saltning. Men absolut, det finns drägg på alla ställen.
Om det stämmer så anser jag att rätt väg hade varit att avskeda kontrollanterna som beter sig illa, istället för att lägga ner hela verksamheten. Men rädslan för att hamna på löpsedlar är så stor att man helt enkelt inte orkar ta fajten när mediedrevet ligger på. Då är det lättare och mindre kostsamt att helt enkelt skita i det.
“Provocerade” en konduktör en gång när jag skulle åka tåg Malmö C - Persborg. Hade ett aktiverat månadskort och gick på tåget typ 10 minuter innan avgång. Konduktören var på mig som en hök direkt och ville se biljetten men jag sa att tåget har ju inte kört ännu. Han blev arg som en snok och hotade med att slänga av mig tills jag visade min “aktiverade” biljett.
Behöver verkligen skattefinansierad kollektivtrafik betyda avsaknad av trygghetsskapande service?
Jag tycker det vore helt rimligt att erbjuda kollektivtrafik gratis för att minska miljöpåverkan och förbättra trafikmiljön. Sen finns det naturligtvis grader av finansiering där det inte behöver vara helt gratis men avsevärt mycket billigare än än ett SL-kort är idag, för att inte tala om enstaka resor som är så dyra att ta bilen faktiskt är ett reellt ekonomiskt försvarbart alternativ.
Nej, det menade jag inte heller. Men det brukar framhållas att man skulle kunna finansiera slopandet av biljettkravet genom att man då slopar kontrollfunktionerna. Funktioner som ofta har andra roller utöver intäktssäkringen. Exempelvis spärrvakter, tågvärdar eller biljettkontrollanter.
Vitsen med slopade biljetter är förstås att öka det kollektiva resandet. Gör man det måste man alltså vara beredd på ökade kostnader för skattebetalarna, i synnerhet om man vill upprätthålla servicen på ett bra sätt genom att låta det finnas bemanning även när biljettkravet är borttaget.
Behöver inte förklara mig för dig, men konduktören behandlade mig som kriminell och utgick direkt från att jag försökte fuska. Då är jag dryg tillbaka. Enkelt
Ditt inledande “behöver inte förklara mig för dig” får det att låta som att jag avkrävt dig ett svar. Jag trodde att detta var ett diskussionsforum. Är du lika defensiv i kollektivtrafiken förstår jag att du får problem.
Vet inte vilka resevillkor som gällde i ditt fall, men normalt är regeln att ombord på tåg ska biljett vid anmodan kunna visas upp.