Nytt system skall hindra plankare på SL-bussar

Från sajten:
image

Genom att mäta antal passagerare som stiger på med hur många som blippar skall Stockholms Länstrafik (SL) hålla gratisåkarna i schack.

Först ut är regionbussarna men under sommaren är det tänkt att även innestadsbussarna skall få systemet. Detta kan dock bli något försenat på grund av komponentbrist som i sin tur beror på Corona. Huruvida det kommer på spårvagnarna förtäljer inte artikeln.

Genom att i realtid veta hur många passagerare som befinner sig på bussarna samt hur många som blippar sitt kort kan trafikledningen skicka ut kontrollanter där de anser det behövs.

Via Mitti.se.

Det måste kosta betydligt mer för dem att kontrollera om personer plankar än pengarna de faktiskt får in på biljettkontroller.

Samtidigt är plankning inte en krona för krona-fråga. Det handlar mer om att inte erodera ett samhällssystem. Sedan lät just det här systemet inte supereffektivt.

2 gillningar

Tycker att man ska kika på Berlin som inte har några dyra spärrar alls men färre plankare än Stockholm. Där har de civilklädda biljettkontrollanter som kliver på tåget och ryter ”Die Fahrscheine, bitte!”. Sedan får man en relativt billig böter men om man åker fast vid upprepade tillfällen och inte betalar för sig finns fängelse på straffskalan.

Finns/fanns en stad (kommer inte ihåg om det är Midtjurs, Ikast eller/och
Nørre Djurs) i Danmark där man plockade bort biljettsystemet, stora delar av ekonomiavdelningen och kontrollanterna. Det blev mer ekonomiskt än att ha det kvar och plötsligt blev kommunens kollektivtrafik inte en förlustaffär. (Intäkterna kom från reklamen på bussarna)

Men som jag förstod på Region Skåne (där jag bor) så skulle inte infrastrukturen klara av det då allt för många skulle nyttja kollektivtrafiken då.

1 gillning

Även herr Xms har råkat ut för Tyschk kkontrollant utan biljett…:blush:

Det finns säkert bättre system, men kostnaden bör ses vidare än om den enskilda kontrollåtgärder är lönsam.

Jag var tidigare i dialog med det största bussbolaget och diskuterade passagerarvärdar/kontrollanter när vi får självkörande bussar.

1 gillning

I göteborg hade man civilklädda kontrollanter ett tag, vet inte riktigt varför man slutade med dem.

1 gillning

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/slut-med-hårda-tag-mot-fuskåkare-1.590173

Många vittnade om hårdhänta kontrollanter. Västtrafiks ledning tog avstånd från agerandet vilket ledde till att kontrollanterna vägrade arbeta.

[...]

- Vi fick kritik för vårt arbetssätt och bygger med Securitas upp en ny form av biljettkontroller, säger hon. De bygger på synlighet, dialog och bemötande.

2 gillningar

Nån som fuskar som känner sig kränkt alltså. Och bolaget vågar inte fortsätta för att riskera dålig publicitet. Vad förvånad man blir.

Eller inte.

2 gillningar

I Malmö var det folk som fick böter för att de råkade sätta sin fot inne i bussen 1 sekund innan de aktiverade biljetten.

Andra fick böter för att de gick fram och frågade om hjälp hur de skulle aktivera biljetten.

Det verkar som att vissa satte i system att försöka sätta dit så många som möjligt i första hand.

Helt skattefinansierad kollektivtrafik har bara testats i liten skala. I större skala kommer man förmodligen få problem med överbelastning (framförallt vissa tider) och att kollektivtrafiken i större utsträckning blir ett tillhåll för diverse skumraskaktiviteter, med risk för att de som tidigare betalat för kollektivtrafiken söker sig till andra alternativ. Biljettvisering eller biljettkontroll handlar inte bara om att säkra den ekonomiska biten, utan är också en del i en trygghetsskapande service som upprätthåller ordningen ombord.

2 gillningar

Källa på det?

Är det sant är det förstås för jävligt. Min gissning är dock att det är en blandning mellan verklighet och saltning. Men absolut, det finns drägg på alla ställen.

Om det stämmer så anser jag att rätt väg hade varit att avskeda kontrollanterna som beter sig illa, istället för att lägga ner hela verksamheten. Men rädslan för att hamna på löpsedlar är så stor att man helt enkelt inte orkar ta fajten när mediedrevet ligger på. Då är det lättare och mindre kostsamt att helt enkelt skita i det. :frowning:

“Provocerade” en konduktör en gång när jag skulle åka tåg Malmö C - Persborg. Hade ett aktiverat månadskort och gick på tåget typ 10 minuter innan avgång. Konduktören var på mig som en hök direkt och ville se biljetten men jag sa att tåget har ju inte kört ännu. Han blev arg som en snok och hotade med att slänga av mig tills jag visade min “aktiverade” biljett.

Gjorde min tisdag (eller vad det nu var för dag) :smiley:

Här är två andra fall (Insändare från de utsatta)

1 gillning

Vad fick du ut av det? :slight_smile:

Klimatet i kollektivtrafiken är på sina håll dåligt även utan att “vanligt” folk medvetet ska jävlas för att “göra sin dag”.

1 gillning

Behöver verkligen skattefinansierad kollektivtrafik betyda avsaknad av trygghetsskapande service?

Jag tycker det vore helt rimligt att erbjuda kollektivtrafik gratis för att minska miljöpåverkan och förbättra trafikmiljön. Sen finns det naturligtvis grader av finansiering där det inte behöver vara helt gratis men avsevärt mycket billigare än än ett SL-kort är idag, för att inte tala om enstaka resor som är så dyra att ta bilen faktiskt är ett reellt ekonomiskt försvarbart alternativ.

Men är SL-kort så dyra? Betydligt billigare än i Skåne i alla fall.

Nej, det menade jag inte heller. Men det brukar framhållas att man skulle kunna finansiera slopandet av biljettkravet genom att man då slopar kontrollfunktionerna. Funktioner som ofta har andra roller utöver intäktssäkringen. Exempelvis spärrvakter, tågvärdar eller biljettkontrollanter.

Vitsen med slopade biljetter är förstås att öka det kollektiva resandet. Gör man det måste man alltså vara beredd på ökade kostnader för skattebetalarna, i synnerhet om man vill upprätthålla servicen på ett bra sätt genom att låta det finnas bemanning även när biljettkravet är borttaget.

1 gillning

Behöver inte förklara mig för dig, men konduktören behandlade mig som kriminell och utgick direkt från att jag försökte fuska. Då är jag dryg tillbaka. Enkelt

Ditt inledande “behöver inte förklara mig för dig” får det att låta som att jag avkrävt dig ett svar. Jag trodde att detta var ett diskussionsforum. Är du lika defensiv i kollektivtrafiken förstår jag att du får problem. :wink:

Vet inte vilka resevillkor som gällde i ditt fall, men normalt är regeln att ombord på tåg ska biljett vid anmodan kunna visas upp.

2 gillningar