Nytt EU-direktiv sätter stopp för lösa plastkorkar

Från sajten:
image

Sugrör i papp i stället för plast och skatt på plastpåsar är två exempel på hur plastprodukter sakta fasas ut och med ett nytt EU-direktiv så är det dags att fasa ut plastkorkar som inte sitter fast i förpackningen.

Det nya direktivet kommer att träda i kraft 2024 och det betyder att alla företag som säljer produkter som har en plastkork som till exempel flaskor, matlagningsgrädden, mjölkpaketet och så vidare kommer behöva göra om sina förpackningar. I och med det nya direktivet så måste alla plastkorkar sitta fast i förpackningen. I Norge har Coca-cola redan lanserat sina nya korkar och anledningen till direktivet är minska nedskräpningen då korken ofta kan hittas ute på gator och i naturen. Nu när den istället sitter fast på flaskan så minskar förmodligen nedskräpningen en aning.

Flera bolag har redan ställt om och kommer att lansera nya förpackningar före 2024 så inom kort kommer en liknande design som Coca-Colas synas i affärerna.

Via Expressen

1 gillning

Mer plast, yes!

3 gillningar

Och hur många går runt med korken så där? Ett knyck och vi är tillbaks där vi var.

4 gillningar

Från sajten:
image

Ett nytt EU-direktiv vill minska antalet plastkorkar i naturen och det betyder att samtliga tillverkare av flaskor och förpackningar med plastkork måste rätta sig i ledet och nu har Coca-Cola visat upp sina nya flaskor.

Det nya direktivet kommer träda i kraft 2024 men Coca-Cola kommer ändra flera av sina pet-flaskor redan under hösten men samtliga flaskor kommer vara utbytta under 2023. Först ut är Fanta, Coca-Cola, Sprite och bonaqua.

Detta är en liten förändring som vi hoppas ska ha en positiv inverkan på miljön. Vi har redan övergått till att använda 100 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor. De nya korkarna är nästa steg under vår strategi World Without Waste, och en viktig del av en större förändringsresa där vi på sikt hoppas uppnå vår vision om en skräpfri värld, säger Charlotte Kalin, hållbarhetsansvarig på The Coca-Cola Company i Sverige.

Tanken med det nya EU-direktivet är att få ned andelen plast som hamnar i naturen och på gator och ett sett att göra detta på är att korken sitter fast i flaskan. Frågan är om detta verkligen kommer hjälpa i praktiken men vi får verkligen hoppas det.

Via pressmeddelande

EU i ett nötskal :roll_eyes: Ineffektiv symbolpolitik. Lite som att säga att man är mån om miljön som kör en Tesla men också reser jorden med flyg. Kan de inte lägga fokus på bort kolkraften i stället? Herregud.

Samtidigt så påverkar det inte mig alls vilket är en bra egenskap. Så jag har inget problem med detta direktiv. Ger en liten förbättring utan att jag behöver anstränga mig.

Många bäckar små.

1 gillning

Vad vi i EU gör med plastkorkar och sugrör är så totalt irrelevant i det stora hela så att man baxnar. Som sagt. Ineffektiv symbolpolitik.

Hade jag varit konspiratoriskt lagd hade jag trott att det vore plast och oljeindustrin som ligger bakom vansinnen med elcyklar, papperssugrör etc. så att vi känner oss "duktiga" och att de då kan komma undan med vad de gör ute i den stora vida världen.

Bättre användning av skattepengar hade varit att göra något åt de här något större bäckarna......

Det kostar dig ingenting, det ökar inte besväret för dig, men det är klart, vi kan alltid peka på andra större problem som ursäkt för att inte göra något.

Varför välja? Vi kan skicka biståndsmedel för att hjälpa till att lösa delar av det problemet också. Det är inget motsatsförhållande.

1 gillning

Missförstå mig inte. Jag är en "miljömupp" och starkt emot nedskräpning i Sverige. Jag brukar ofta gå med en påse och plocka upp skräp i lekparker. Det finns redan på plats med förbud mot nedskräpning i Sverige, men det har i praktiken ingen effekt.

Det ena behöver inte utesluta det andra, men engagemang att sträva för att göra något de stora faktiska problemen med växthusgaser och plast i haven lyser med sin frånvaro samtidigt som man vill vara duktiga med små symboliska och i min mening meningslösa handlingar.

Ja. Det kan jag hålla med om.
Det räcker inte och är långt från tillräckligt.

Vi är på väg åt fel håll i alldeles för hög fart.