Nyheterna i macOS Big Sur

Från sajten:
image

Igår visade Apple upp alla sina kommande OS. Vi fick en hel det nyheter och inte minst i macOS.

Namnet på nästa macOS blir Big Sur och innehåller de största designförändringarna på många år. Utseendet blir mer likt det vi är vana att se i vår iPhone och iPad med rundare kanter och en svävande docka. App-ikonerna kommer dessutom bli mer detaljrika och control center flyttar in i vår Mac.

Utseendet är den stora nyheten och är övergripande i alla program, appar och kontroller. Vi får se flera funktioner vi känner igen från våra bärbara enheter och steget mellan de olika operativsystemen blir mindre. iMessage får Animojis, effekter och bättre synkronisering mellan enheter. Safari får bättre fliköversikt och blir ännu säkrare och snabbare för användaren.

Via: 99mac.

:thinking: Hmm vad tycker du @DennisKlarin som också jobbar med grafik.

Jag är lite tvek först men börjar gilla det mer och mer…, gillar att texten linjerar, istället för själva menyns bakgrundsfönster linjerar.

Catalina och tidigare versioner:

Big Sur:

Längtar till big sur så man slipper den otroligt fula mail-ikonen i Macos :see_no_evil:

Byta bort en ful mot att alla blir fula? :rofl:

2 gillningar

Lite så känner jag också. Varför måste alla ikoner ha samma form.

2 gillningar

Den där drop-shadown… photoshop-praktikant-patrik-praktiserar på Apple Park…

OOOOOH! Härliga tider:

Det är ju lättare för ögat att hitta en ikon med både olika form och andra färger.

Sen tror jag blått är någon sorts helig ko :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ful vet jag inte, men frimärke känns lite väl gammalt nu kanske… tänker på första iOS generationerna och den skeuomorph(iska) design som var då.

Nytt batteri också! :smiley:

1 gillning

Om man installerar sista betan nu på BigSur , blir de GM automatiskt av den då? :slight_smile:

Om du inte tar bort betaprofilen kommer du fortsatt få beta uppdateringar.
Så uppdatera nu och ta bort profilen om du nu vill hoppa av.

Edit: Kollade precis på min iMac som nu ligger på Big Sur 11.01 beta.
Men tog bort beta profilen och då dök det upp en ny version som heter macOS Big Sur Release Candidate.

2 gillningar

Hur tar man bort en profil på Mac då ?

@Hakan_Ander

Det gör du i inställningar - programuppdatering och under ikonen står det att du kör beta.
Klicka där och avsluta.

1 gillning

Release snart då :heart_eyes:

Kan man få problem med sync/iCloud/notes/reminders… mm om man kör in Big Sur på iMacen, men MBPr… kan inte uppdatera den längre (från Catalina)… :sob:

Det är Apples sätt att påminna dig om att det är dags att köpa nytt! :wink:

1 gillning

mm 10 november :star_struck:

Köpte första retinan som kom. Kanske köper första Apple silicon :hugs:.

Har en första gen intel iMac, som är helt fungerandes. Får jag några bud?

Men MBP2012 känns fort fin och hysfast snabb i det gör gör på den, men när man suttit vid iMacen igen så märker man ju lite skillnad…

40gb ram på iMac, 16gb på MBP båda i7or. 1gb grafik mot 8gb grafik. Tycker ändå någonstans att Big Sur både lira på den… :thinking: De har väl slaktat några wifi/blåtands kort drivers i nya kanske, sett att det finns sätt installera big sur på den, men vet inte om jag orkar chansa och strula vid nästa uppdatering osv…

1 gillning

Kommer väl en patcher som löser så att man kan installera på osupportade maskiner strax efter release, finns ju till de flesta senare macOS.

1 gillning

a-ha! så enkelt, jag tycket det såg bra bökigt ut, men då sökta jag iof på betan