Nyheter om Polestar 3

Ha-begär alltså? Njaa, jag vet inte, tyckte den kändes sådär. Fronten känns inte färdig, mycket snack om aerodynamik men ändå en vindmostånd på 0.29. Tycker fortfarande den är lite lik ID.4 :stuck_out_tongue:

Tydligen 5 cm kortare än dagens xc90, bredare än bmw iX (som representanten jag pratade med nämnde som närmsta konkurrent) och höjden ungefär som ID.4. Storleken känns svår att få grepp om. Blir lite orolig när man tänker på P2, som jag upplever som trång, och så säger dom att dom sänkt taket på P3.

Har man fått plats med 2 mugghållare i P3 tro? Det är ju en direkt deslbreaker!

jag har 3mugghållare i polestar2

1 gillning
2 gillningar

En lite "Cat...Polstar Walk" som den pressenteras på :star_struck: Men ja, ser ju helt enorm ut då :sweat_smile:

Hur ska man kunna överleva med 0,3 sek sämre..... :joy::joy: 5sek är ju bedrövligt :sweat_smile:

Pay up!

Var det något om V2G?

Skall fråga idag.

1 gillning

Från sajten:


När Polestar lanserar sin första helt egenutvecklade bil blir det ingen billig historia. Den börjar på 970 000 kronor.

Men då får vi också en topputrustad bil med ett batteri på rekordstora 111 kWh, luftjädring och all extrautrustning vi behöver. För Polestar 3 kommer nämligen bara i en topputrustad variant till en början med.

Det är alltså inte många val vi behöver göra om vi redan nu vill gå in och beställa Polestar 3. Eller bara drömma.

Pilot- och Plus-paketen som vi känner igen från Polestar 2 ingår och går ej att välja bort. Däremot kan vi lägga till Performance-paketet. Då är det utöver guldiga detaljer inklusive guldfärgad stämningsbelysning och fränare 22-tums fälgar även en mjukvaruppgradering som ökar bilens uteffekt till 380 kW (Motsvarande 510 hk). Annars får vi hålla till godo med 360 kW. Vridmomentet uppgraderas också från 840 Nm till 910 Nm. 0-100 km/h påverkas därmed och går ner från 5 sekunder till 4,7 sekunder. Det sistnämnda är dock inte skrivet i sten ännu.

Polestar 3

Mer intressanta siffror för gemene man och kvinna torde dock vara hur snabbt den laddar och hur långt vi kommer. Svaret är 250 kW och målet är att den skall WLTP-certifieras till 610 km. Vi kommer alltså med lätthet från Malmö till Stockholm med bara ett stopp och då hinner vi knappt gå på toa och köpa kaffe innan det är dags för avfärd igen.

Polestar 3

Polestar 3 har en dragvikt på 2,2 ton. Beställer vi den idag får vi vänta tills fjärde kvartalet nästa år innan leverans. Vill vi öka säkerhetsmekanismen ännu mer med hjälp av en lidar så får vi vänta med beställningen till andra kvartalet med själva beställningen också.

Polestar 3

Polestar 3 är primärt en bil där behovet att kombinera en hög SUV med rätt slanka linjer. Det gör att bagageutrymmet inte blir så himla stort. Endast 394 liter plus 90 liter under golvet. Fäller vi sätet får vi plats med totalt 1 411 liter inklusive skyffet under golvet.

Plug & Charge & V2G

Till skillnad mot tidigare modeller kommer Polestar 3 stödja Plug & Charge. Det samma gäller omvänd laddning. Det vill säga att bilen kan skicka tillbaka ström till huset och resten av elnätet. Så kallat V2G (Vehicle to Grid). Även möjlighet att ladda 230-voltsapparater och eventuellt laddning av andra elbilar är något man tittar på.

Polestar 3 interiör

Interna radarsystem ökar säkerheten

Genom flera radarsensorer interiört vet bilen om huruvida det befinner sig några människor eller djur i den. Därmed kan bilen varna för eventuellt kvarglömda barn eller djur. Vidare har den stenkoll på om vi sköter oss bakom ratten. Skulle bilen känna av att vi håller på att somna bakom ratten lär det bli ett väldans liv. Det samma gäller antagligen lite för långa SMS-konversationer bakom ratten. Ögonen på vägen gäller. Om inte…

… självkörning på riktigt

Polestar 3 är en bil som kommer kunna uppnå full självkörning utan att du som förare behöver övervaka körningen. Men för att göra det måste teknik och lagar komma i kapp. Tekniken i detta fallet handlar om Lidar-uppgraderingen. Regleringsmässigt ser det ut som att delar av Kalifornien kommer bli först ut att tillåtar självkörande bilar. Problemet Polestar vill lösa är framförallt att slippa vara så aktiv under den dagliga pendlingen på de amerikanska motorvägarna. Därmed behöver föraren bara vara aktiv från och till motorvägsavfarterna.

Exakt vad Lidar-uppgraderingen kommer kosta är ej känt. Från och med kvartal 2 går det att beställa den till sina bilar.

Galleri

Polestar 3
Polestar 3-specifikationer
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3 baklyktor
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3-interiör
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 3
En vit Polestar 3
Svar Polestar 3
Polestar 3 interiör
Polestar 3 interiör
Polestar 3 interiör
3 gillningar

Ingen bil för mig pga flera anledningar men väldigt snygg, speciellt i svart :heart_eyes:

1 gillning

@Esse , Alltså nu tycker jag du är orättvis, en bagagelucka som rymmer 394liter är jävligt stor i min värld :wink:

Haha - uppväxt med Volvo 240 :grinning:

:slight_smile: Det sitter djupt rotat i dig märker jag... bagageLUCKAN lär knappast rymma flera hundra liter.... bagageutrymmet däremot :wink:

1 gillning

Haha skall man korra får man korra t y del i g t:)

1 gillning

Allt under 500 går bort

Om man beställer nu.. så får man leverans dec2023

Frågan är om man beställer när lidar släpps.. mitten på 2023...om man får liknande leverans datum?

Nu har jag uppdaterat artikeln med fler bilder inklusive interiörsfoton.

2 gillningar

hittade du någon om V2G?

Vad tyckte @Esse om att växelväljaren sitter vid ratten?

Polestar 3 har stöd för V2H (Och därmed V2G) när V2H-laddboxarna kommer.

1 gillning