Nyheter och diskussion om Chromecast med Google TV

Vill minnas att ultra mer eller mindre behövde kabel för att leverera 4K på ett tillfredsställande sätt. Åtminstone om man skall tro testerna. Men det har väl hänt en hel del inom den trådlösa värden sedan dess? Oavsett så känns det konstigt att den inte levereras med detta.

och inte stöd för Stadia… Något är pågång.

Telia Play finns nu i Play Store bara att söka på Telia Play. Står att det är en beta men fungerar väldigt bra på Google TV redan. Lite billigare sätt att få Telia Play och alla kanaler till en andra TV än ytterligare en Apple TV :grin: det fungerar på troligen på alla Android TV då Google TV är det i botten med en extra startskärm bara.

Dags att koppla in ATMGTVn då!

Från sajten:

Google Chrome­cast med Google TV är den förs­ta Chrome­cas­ten med ett menysys­tem och fjär­rkon­troll.

Den nya Google Chromecast med Google TV är här men dessvärre inte lanserats i Sverige ännu. Detta är en vidareutveckling av den klassiska Chromecast där vi får ett integrerat menysystem som bygger på Android TV som finns i många moderna tv-apparater idag. Vi får också en liten smidig fjärrkontroll för att styra enheten med.

Den ansluts enkelt till vår tv med HDMI och gör då i stort sett vilken tv som helst till en smart-tv. Gränssnitt är något förenklat och kommer med några begränsningar när vi använder den utanför länder där den har lanserats. Trots detta får vi menyer på svenska. På startskärmen av Chromecast med Google TV får vi en samlad lista på senast visat i de streamingappar vi installerat samt genvägar till våra mest spelade listor på Spotify. Vi får tillgång till apparna i Google Play och kan ladda ned tjänsterna vi är vana med men flera funktioner som vi fick se under presentationen lyser med sin frånvaro. Här kan vi inte ens välja bakgrundsbild.

Vi kan addera flera användare men dessa kan vi endast använda som inloggning i apparna samtidigt som vi blir låsta till ett Googlekonto som agerar huvudkonto. Dock fungerar inte ens inloggning på endel appar med de extra användarna felfritt.

Sökfunktionen är också bristfällig och söker vi på en titel som vi vet finns i någon av våra streamingtjänster så får vi ändå bara alternativet att köpa innehållet via Google Play. Men ber vi Google Assistent att spela upp innehållet så ger den oss bättre resultat. Så enheten har inte blivit så intelligent som vi önskar, inte här i Sverige.

Via IR-kontrollen kan vi kontrollera volymen på vår tv och komma åt Youtube och Netflix med dedikerade knappar och såklart navigera oss genom menyerna. I övrigt fungerar Chromecast med Google TV som en vanlig Chromecast och låter oss streama från mobilen, men att den inte har stöd för Stadia och att denna moderna enhet kommer med en strömförsörjningskabel med USB-A lämnar en bitter eftersmak. Samtidigt behöver vi köpa en separat laddare om vi vill ansluta till vårt nätverk via ethernet.

Google Chromecast med Google TV går att importera för runt 800 kronor från de länder där den har lanserats som till exempel franska Fnac. Med den prislappen känns den ändå som en värdig ersättare till en äldre Apple TV eller om vi vill komma åt våra streamingtjänster i en dummare tv.

1 gillning

Peter du som har lite koll på Sonos också, kanske kan hjälpa mig…

Jag får inte inte ut något 5.1 ljud från min Google TV (Chromecast) via min Sonos Beam och Samsung Q70.

Något du har testat eller vet någon work around?

Q70R eller Q70T ?

Du måste tagga mig förresten, annars får jag ingen notis, bara slump att jag såg detta :slight_smile:

@Esse , 10 dagar kvar tills den påstådda releasen på denna Chromecast… googlat ihjäl mig senaste dagarna för att få det bekräftat av en nyare nyhet samt letat pris. Ingenstans finns info… Känns surt när jag väntat i ett år på den här enheten… Har du någon ny info?

Nej tyvärr, säkert fördröjt, om det ens stämde.

Men varför inte köpa den redan idag?

Av den enkla anledningen att jag vill ha det enkelt vid en eventuell reklamation, handla lokalt, samt att jag tror jag får betala ett överpris om jag köper den på import.

ComputerSalg är visserligen danska men med svensk kundservice och support! Ett visst “överpris” blir det naturligtvis om man låter de ta all risk. Jag gissar på att den landar på 899 eller 999 när den kommer hit från Google själva.

Här kanske:

Åfan, vad konstigt att de inte dök upp under prisjakt. Ja då är det ju solkart @Jocke_J !

Ja mycket, men hade ett vagt minne av att de sålde. Visst är det samma version överallt?

Gillar dock inte att den saknar har Ethernet, men lär väl köpa en ändå :slight_smile:

Det går att köpa till ethernet till strömkontakten.

Njae, den där är fortfarande en importerad modell. Samt så har jag ingen butik i Linköping där jag bor. @Esse

Klart den är importerad men den är identisk med den som kommer säljas här. Vidare tar ju Inet hand om alla reklamationer så helt ärligt ser jag det som ett 100% legitimt köp att ta den via Inet.

Jag har köpt en via inet och ser inga problem med det, som @Esse säger så är det ju 100% legitimt att köpa den via inet.

Är du nöjd med den?

Har du sett min film?