Nyare ritprogram

Hej, jag är ny här. :grinning:
Jag har en fråga angående ett vektorbaserat ritprogram. Jag är uppvuxen med MacDraw, och på senare år har jag använt Intaglio. Det känns som att det är dags igen att hitta en ersättare till Intaglio som kan funka några år till på min M1 MacBook Pro.
Vad föreslår ni???

Första frågan blir förstås: Varför inte fortsätta med Intaglio? Jag har googlat lite och blir inte klok på om programmet numera är ett gratisprogram, eller om det helt enkelt inte fungerar så bra längre?

Ett alternativ kan vara Eazy Draw (eazydraw.com). Har stöd för Apples M-processor och OS Sonoma. Kostar $ 95, eller $ 20 för en niomånadersperiod.

Själv fastnade jag för Graphic 3 - hette tidigare iDraw. Finns att köpa på Apple AppStore.

Jag har under åren provat alla tre programmen ovan, men jag använder dem så lite så jag ska inte lämna någon recension.

Andra program jag har läst om är: Affinity Designer (ingår i en svit med nyttiga program, köps separat) och IncScape.

Välkommen!

Affinity Designer är kanon! :star_struck: sin @Fontana123 nämnde
Verkar fort. köra 40% på allt, black week, går att köpa varje program för sig.

Även pixelmator ska ha vektor, kan vara något!

Det blir kanske lite röd flagg för Graphic, trots att jag tycker att det är ett trevligt program. Senaste versionen verkar ha kommit 2018, alltså före Apples M-processorer, och det nämns ingenting på deras hemsida om uppdateringar eller systemkrav.

Tack svar! :grinning:
Det går inte att flytta programfilen till den nya datorn - den vill inte ha det gamla filformatet som körbar fil, så det är kört. Så länge den gamla MacBook Pro (sent 2011) funkar får man vara glad!
Jag hade hoppats på en lågbudgetlösning typ shareware eller liknande. Får väl inse att det kommer bli tufft, jag har en känsla av att det var lättare förr.

Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt? Du kan naturligtvis inte flytta programfilen för t.ex. Intaglio direkt över till en ny MacBook Pro. Du måste ha installationsfilen för Intaglio - den fick du väl när du skaffade programmet? Annars hade du inte kunnat installera programmet på din gamla dator.

De tips du har fått får väl ändå räknas som lågbudgetlösningar? Affinity Designer kostar t.ex. nu 529 kronor i engångsavgift. Mindre än så lär du inte slippa undan med. Ett proffsprogram som Adobe Illustrator kostar cirka 3500 kronor per år - det är ju lite skillnad!