Nya Volvo C40 och XC40 får längre räckvidd och bättre snabbladdning

Från sajten:
image

Volvo satsar på snabbare laddning och räckvidd för deras elbilar Volvo C40 och Volvo XC40 inför det nya modellåret.

En av de största nyheterna är att Volvo nu erbjuder bakhjulsdrift på de tvåhjulsdrivna alternativen. Som Volvo påpekar så är det första gången på 25 år som man erbjuder en bakhjulsdriven bil. Det finns två olika bakhjulsdrivna varianter av bilarna och den ena är en singel-motorversion med standardräckvidd som får en permanentmagnetmotor med en effekt på 175 kW. Det är en liten ökning från den tidigare framhjulsdrivna modellen som hade en effekt på 170 kW och räckvidden ökar lite från 425 till 460 kilometer.

Även för C40 Recharge är förbättringen liknande och räckvidden ökar från 438 till 467 kilometer. Det kommer också att ta 27 minuter att ladda bilen från 10 till 80 procent på en 150 kW- DC-snabbladdare – en förbättring med fem minuter från tidigare modellåret. Volvo kommer också erbjuda en bakhjulsdriven variant med en kraftfullare motor med en effekt på 185 kW och ett större batteri. Det större batteriet på 82 kWh ger en räckvidd på 515 kilometer (XC40) och 533 kilometer (C40). Batteriet klarar också snabbare laddning med en toppeffekt på 200 kW och kan ladda batteriet från 10 till 80 procent på 27 minuter med snabbladdare.

Modellerna kommer också som fyrhjulsdrivna alternativ med en ny uppsättning motorer som även hjälper till att öka räckvidden. Tidigare satt två motorer på 150 kW i de fyrhjulsdrivna modellerna men nu har Volvo monterat en 183 kW permanentmagnetmotor på bakaxeln och en 117 kW asynkronmotor på framaxeln. Med standardbatteriet på 82 kWh blir det en räckvidd på 500 kilometer för XC40 och 507 kilometer för C40. Det är en ökning på omkring 60 kilometer mot det tidigare modellåret.

Via: Allt om elbil

Finns det något särskilt skäl till detta?

En fördel med bakhjulsdrift är att du
(teoretiskt) kan få en bättre vändradie. Att sätta drivning på de styrande hjulen är rent tekniskt inte speciellt optimalt.

Om du exempelvis skall dra upp en släpvagn i motlut (tänk båt) så är bakhjulsdrift överlägset.

De problem som bakhjulsdrift förknippats med vintertid är förhoppningsvis inget större problem med dagens elektronik.

Mycket nyfiken på vad ni som kör elbilar med bakhjulsdrift anser :slightly_smiling_face:

1 gillning

Elmotorer har högt vridmoment och det fungerar bättre att ha på bakhjulen. Annars får man lätt problem med "torque steer".

Även om framhjulsdrift varit dominerande bland vanliga bilar är ju bakhjulsdrift det som gäller på de flesta finare sport- eller lyxbilar, just för att det ger bättre köregenskaper. (I alla fall så länge vi inte pratar fyrhjulsdrift.)

Med en elbil kan man ha bakhjulsdrift utan att man behöver en kardantunnel.

1 gillning

Min elbil är den första bakhjulsdrivna bil jag haft. Går mycket stadigt och stabilt även i vinterföre. Lite skillnad mot vinteregenskaperna på den bakhjulsdrivna Volvo mina föräldrar hade när jag övningskörde på 90-talet. :slight_smile:

1 gillning

En annan grej är viktfördelningen, som ofta kan vara knepig i en fossilbil. I en elbil är placeringen på motorn inte alls lika viktig eftersom det är batteriet som är tungt och det ligger i golvet nära marken :slight_smile:

3 gillningar