Nya Volkswagen ID.7 vill ta oss 70 mil på en laddning

Från sajten:
image

Volkswagen satsar på lång distans samt glorifierad heads up-display som standard när Volkswagen ID.7 lanseras.

ID.7 är det närmsta vi kommer en elektrifierad Passat. Först ut är sedan-versionen men nästa år förväntas en modell version herrgårdsvag också lanseras. Denna nyheten handlar om ID.7 som sedan.

4 961 mm (hjulbas: 2 966 mm)

Volkswagen Id.7 är 4,96 meter lång med med hjulbas på 2,97 meter.

Volkswagen ID.7 lanseras i två varianter – Pro och Pro S. Båda är bakhjulsdrivna. Pro begåvas med det klassiska Volkswagen-batteriet på 77 kWh (82 kW brutto) och kommer få en laddhastighet på max 170 kW. Pro S å sin sida blir först med 86 kWh (91 kWh brutto) inom koncernen. Där landar laddkurvan på 200 kW som bäst. Båda varianterna förvärms om vi skriver in önskad laddplats i navigatorn – som sig bör. WLTP-räckvidden är 615 kilometer respektive 700 kilometer.

En fyrhjulsdriven GTX-version är planerad i framtiden. Datum för den är emellertid okänt.

Vroom vroom – här går det undan i max 180 km / h

Vroom vroom – här går det undan i max 180 km / h

Kul på Autobahn

  • Topphastighet: 180 km/h (Preliminära)
  • Motoreffekt: 210 kW
  • 0-100: ca 7 sekunder (Preliminära)
  • Tjänstevikt: ca 2 200 kg (Preliminära)
  • Luftmotståndskoefficient: 0,23 cd
  • Längd: 4 961 mm (hjulbas: 2 966 mm)
  • Bredd: 1 862 mm
  • Höjd: 1 538 mm
  • Dragvikt: 1000 kg (Vi antar 1200 på kommande GTX)

Volkswagen ID.7

Augmented reality head-up display som standard

Augemented reality är en grej inom bilvärlden men bör ses framförallt som en lite heads-up display. Nytt med ID.7 är att detta kommer som standard med bilen. Volkswagen menar att det är här vi är på väg och med det kan interiören bli mer stilren.

Hur bra det kommer fungera kan endast egna tester utvisa. Att interiören är stilren och dessutom känns mer exklusiv än tidigare ID-bilar är tydligt på bilderna. Mer dynamisk ventilation kommer också med bilen – där elektronik justerar luftflödet som vi vill ha det i stället för att själv flytta reglage med händerna.

Volkswagen ID.7

Mittenskärmen är på 15 tum med ett delvis nytt gränssnitt. Touchytan under skärmen blir upplyst på alla modeller. Bilens olika funktioner kan röststyras med hjälp av en röstassistent som Volkswagen döpt till IDA.

Därefter kommer alla tillägg

Vi kan uppgradera stolarna och då får de både massage och en myriad individuella inställningar i form av 10 (ergoComfort-stolar) eller 12 (ergoPremium) luftkuddar. Panoramataket har glas som kan skifta mellan transparent och insynsskyddat med en knapptryckning. ParkAssist Pro kan själv parkera bilen – antingen med dig i den eller om du står utanför med mobilen på parkeringsplatser mer avancerade än bara vanliga fickparkeringar.

Volkswagen ID.7

Travel Assist-funktionen är mer utvecklad och inkluderar “swarm data” vilket betyder att en massa bilar pratar med varandra. Därmed vet bilen vad som kommer framöver. Med det fungerar viss autonoma funktioner i hastighet upp till 90 km/h.

Ett 16-kanalsljud från på 700 watt från Harman Kardon kan köpas till.

Volkswagen ID.7 kommer tillverkas i tyska Emden. Beställning går igång någon gång under sommaren. De första bilarna bör levereras till kund till hösten.

Galleri

Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7
1 gillning

Ser verkligen ut som en generisk bil från något tv-spel som inte har licenserat riktiga bilmodeller från tillverkarna.

2 gillningar

GTA-kopia tror jag. :joy:

2 gillningar

Skönt att se en ny bil med normalt avstånd till marken. :slightly_smiling_face: :+1:
Mitt öga är skeptiskt mot alla dessa SUV:ar och crossovers... :face_with_spiral_eyes:

Helt enig. En kombi som går att köra 70 mil på en laddning, och inte är så mycket sämre med full packning och vid kallare temperatur, är en given som familjebil.

Hoppas de lyckas hålla med priset en smula. Spec indikerar snordyr, men det är ju en Passat..:man_shrugging:. Om priset blir rätt kommer kombin vara väldigt intressant.

1 gillning

Lycka till att köra den 70 mil i verkligheten
:joy:

Kanske 50-sträcka, hemlängtan, 20+ och pissnödig.

Lycka till köra 70 mil med en familj i bilen.

4 gillningar

Foto: @cgullin



Film kommer ikväll!

7 gillningar

70 mils räckvidd med 5 personer, packad från golv till tak i skuffen och en proppfull takbox i -20 grader. Det är typ de kriterierna jag skulle vilja ha på en elbil innan jag överväger obekvämligheten med att behöva ladda den och den dåliga infrastrukturen.

Du glömde en husvagn på 1890kg på kroken också.

Man ska ligga i 140 på motorväg och 90 väg också tycker jag..:grin:

Kungligt..:smiley:

Exakt de premisserna som jag beskrev passar in på den bilen jag har nu, en RAV4. Varför ska jag behöva acceptera något sämre?

För miljön? För att det är ny teknik? För att det är kul? :smiley:

4 gillningar

Billigare drivmedel (om du kan ladda hemma i all fall), högre vridmoment, snabb värme i bilen (utan att behöva tomgångsköra), lägre ljudnivå. Men om det är bättre eller sämre än vad du har idag är ju en prioriteringsfråga. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Flyger – uppenbarligen. @Stefan_Sandstrom – har du möjlighet att skicka över en manuell. Gärna enkel – lite som Ikea. Tror kärran är en Airbus, kan också vara en Boeing. De är så lika :flushed:

Hade det varit en Airbus så skulle det funnits en flipswitch: on/off

Eftersom herr @Esse lovade film ikväll och kvällen börjar övergå till natt får jag helt enkelt steppa in och rädda situationen :wink: #hijack

3 gillningar

Från sajten:


Volkswagen ID.7 visades upp idag för pressen i olika delar av världen – vi åkte till Stockholm för uppvisningen där.

Id.7 är en sportback, eller halvkombi på svenska. Den ger oss strax över 500 liter i bagageutrymmet. Störst utrymme är dock i baksätet som är helt enormt. Det här är en bil att färdas långt i.

I videon från Volkswagens Showroom går vi igenom den både ute och inne. Läs också mer om Volkswagen ID.7 i vår artikel.

2 gillningar