Nya utombordsmotorn på 350HK från Yamaha rufsar till håret

Från sajten:
image

Sommaren närmar sig vilket innebär att bland annat båtfolket vaknar till liv. I samband med detta har Yamaha lanserat en ny kraftfull utombordsmotor.

Yamaha är företaget som är verksamma inom en mängd olika branscher. En av dessa är den marina världen där de försett användare med motorer i mer än 60 år och där har de nu lanserat en ny kraftfull utombordsmotor med 350 hästkrafter. Deras nya Yamaha 350HK V6 är ett kraftpaket som givetvis bör testas och Teknikveckan var inbjudna till ett pressevent förra veckan som hölls i La Spezia på den italienska västkusten. Utöver att få testa på den nya utombordsmotorn så gavs också möjlighet att testa deras styrsystem Helm Master EX som gör det lekande lätt att manövrera båten i hamn.

Ta del av vår rapport kring de nya produkterna från Yamaha och varför en till och med en landkrabba som undertecknad kunde hantera en båt för första gången i livet!

Teknikveckan på pressevent med Yamaha i La Spezia, Italien

La Spezia är en italiensk kuststad på den västra sidan av det pastaälskande landet. Givet att staden ligger vid kusten nere i Medelhavet så blir det också ganska naturligt att båtälskande människor söker sig hit för att utforska vad den italienska kusten erbjuder. I och intill La Spezia finns flertalet båthamnar, både av modell större som mindre och utbudet av olika båtar imponerade. Teknikveckan var inbjudna av Yamaha för att testa deras nya utombordsmotor och styrsystem i en miljö som skiljer sig åt en hel del jämfört med vad vi har här i Sverige.

Ett urval av europeiska journalister från olika länder slöt upp vid ett par olika tillfällen under veckan för att utforska nyheterna som ska göra båtlivet både lite roligare och enklare. Vädret som mötte en var betydligt ljusare och till och med varmare än vad Svedala kunde erbjuda i slutet av april månad. Med andra ord så var förutsättningarna för att testa båtlivet och njuta av sol och värme optimala – åtminstone på ankomstdagen…

På kvällen hölls en genomgång av nyheterna från olika produktspecialister från Yamaha och det blev ganska klart för oss inbjudna vad vi hade att förvänta oss. En hel dag full av möjligheter att testa den nya utombordsmotorn i olika konstellationer och på olika typer av båtar. Märk väl att undertecknad kallar allt för “båtar” eftersom erfarenheten från detta område är väldigt begränsat vilket ni får ha överseende med.

I och omkring La Spezia ligger husen utspridda längs med kullar och berg vilket säkert kräver lite extra av infrastrukturen i området. Men, oavsett vilket så är den italienska kusten i detta område väldigt vacker med inslag av äldre välbevarade byggnader i kolonial stil. Det var också intressant att se att oavsett om det var ett mindre samhälle eller stad längs med kusten så fanns det alltid plats för att lägga till med en båt eller två.

Yamaha 350HK V6 är ett kraftpaket som heter duga

Den nya utombordsmotorn från Yamaha är ingen liten sak. Yamaha 350HK V6, 4,3 liter väger dessutom 50 kilo mindre än motsvarande motorer vilket innebär bättre prestanda ute på vattnet och dessutom lättast i sin klass. Den nya motorn har fått ett ökat vridmoment vid lägre hastigheter som ger en mer följsam upplevelse. Den har också utformats med större insugs- och avgasventiler än deras 300HK V6. Motorn finns i två olika nyanser, Pearl White och Light Grey Metallic.

Dagen för test av motorer bjöd inte på den värmande sol som antagligen var en del av upplägget och en grå och kylig verklighet fick en att huttra mellan varven. Totalt fanns det sex olika båttyper som alla var utrustade med de nya motorerna från Yamaha. Det fanns båtar med en motor, med två samt med tre motorer för att inbjudna skulle kunna testa på prestandan ute på vattnet. De olika båtarna som fanns tillgängliga för test var:

  • Capelli / Tempest 900 med en F350
  • Capelli / T42 med två F350
  • Invictus 420 med tre F350
  • Jeanneau 10,5 med två F350
  • Sterk 31 med två F350
  • Yamarin 80DC med en F350

I bakgrunden lämnar vi hamnen i La Spezia för en av många turer under dagen. Svenskgänget intog de olika båtarna under ledning av en kapten (såklart) för att i begränsad hastighet ta oss ut till det dedikerade testområdet för provkörning. På bilden så kan man med god fantasi hitta lite av den ljusblå himmeln som gömde sig bakom molnen och tur var att lite varma kläder packats ner för utflykten. Ute på öppet vatten och utan sol i höga hastigheter så blev det lite väl kyligt…

Framåt eftermiddagen visade sig den ljusblå himmeln och testandet blev genaste lite behagligare. Inte minst omgivningarna sken upp på ett trevligt sätt också. En lite udda händelse under första testet för dagen var att den italienska kustbevakningen stoppade oss. För att testa den nya styrningen så hade vi stannat båten för att titta närmare på funktionerna. Dock hade båten stannats precis framför en av italienska militärens marinbaser vilket givetvis drog ögon och öron till sig. Att sedan nödvändig dokumentation låg kvar i hamnen gjorde att det drog ut lite på tiden men till slut kunde vi åka vidare för att testa lite närmare hamnen.

Yamaha 350HK V6 kostar närmare en halv miljon kronor styck och en av båtarna vi testade var en Invictus som utan motor går på runt en 8 miljoner kronor. Just den Invictus som fanns tillhands för test var utrustad med tre av de nya motorerna vilket innebar 1050 hästkrafter vilket gjorde att man kunde flyga fram ute på havet utan några större problem.

Tre stycken Yamaha 350HK V6 monterade på en Invictus innebär ett något mullrande ljud och en fart som imponerade – åtminstone på undertecknad som oftast stannar på land när vädret bjuder till. Med de nya motorerna går det också att svänga runt båten på en femöring utan större problem vilket visade sig vara smidigt inne i hamnen.

Det ska dock erkännas att även med en enda motor så gick det att komma upp i hög fart ute på vattnet. Hög fart i tolkning av landkrabban då vill säga…

Yamaha Helm Master EX gör det lekande lätt att kontrollera båten

Det gavs inte bara möjlighet att testa den nya utombordsmotorn utan även deras styrsystem Helm Master EX. Detta kan enklast beskrivas som en joystick som låter dig kontrollera och manövrera båten i hamn. Genom att föra joysticken framåt drivs båten framåt och vice versa. När joysticken roteras svänger också båten vilket innebär att det går att finmanövrera båten i hamn och lägga till utan att, på traditionellt vis, behöva ratta runt som en galning samtidigt som man ska ge gas eller minska gas.

Styrsystemet Helm Master EX från Yamaha i kombination med Yamaha 350HK V6 visade sig vara en perfekt kombination då undertecknad lyckades med att manövrera båten i hamn utan någon som helst förkunskap eller kännedom om sånt som är viktigt att känna till på en båt. Med andra ord så kan båtlivet bli enklare för fler användare eftersom tröskeln tas bort kring det som tidigare varit lite svårare att hantera. Helm Master EX svarade fint och precist på de val som gjordes med joysticken så det var verkligen en barnlek att hantera båten i hamn.

Joysticken och Helm Master EX är inte tänkt att användas ute på öppet vatten utan i hamnar där precisionskörning krävs för att navigera sig fram mellan båtar och för att lägga till. Helm Master EX har även fått en del uppgraderingar där det nu finns möjlighet att integrera bogpropellersystem med variabelt varvtal med både enkelmontage och upp till fem motorer. Helm Master EX och Yamaha 350HK V6 är tänkt att beställas i samband med ett båtköp så att fabriken monterar och ser till att allt fungerar som det ska när båten levereras. Motorn kan också köpas separat via företagets återförsäljare.

I samband med presseventet tillkännagavs också att Yamaha öppnat upp ett nytt center för att kunna testa båtar och motorer i samarbete med sina partners innan de lanseras på en europeiska marknaden. Det nya Yamaha Marine European Engineering Center är beläget i Nederländerna.

Mer information om Yamaha 350HK V6 finns att läsa på hemsidan. För dig som är intresserad av mer information kring Yamaha Helm Master EX så finns detta här.

Galleri