Nya sökmotorn SearchGPT utmanar Google

Från sajten:
image

Många användare har upptäckt hur ChatGPT kan förenkla och effektivisera deras vardag. Nu ska även söket effektiviseras med nya sökmotorn SearchGPT.

Det var väl egentligen bara en fråga om tid men nu utmanar OpenAI Google med sin sökmotor SearchGPT. I nuläget finns den nya sökmotorn SearchGPT som en prototyp och är tillgänglig via en väntelista. Sökmotorn använder realtidsaccess av ChatGPT för att hitta information och svar på frågor från nätet. Så här skriver OpenAI själva om det via ett blogginlägg:

We’re testing SearchGPT, a prototype of new search features designed to combine the strength of our AI models with information from the web to give you fast and timely answers with clear and relevant sources. In response to your question or prompt, SearchGPT will first try to give a direct answer, often directly sourcing one or more links. From there, a link button off to the side contains further sources and results relevant to the query. You can also ask follow-up questions with the context following through from the original query.

Enligt OpenAI ska SearchGPT vara designat på ett sätt som låter användarna komma i kontakt med publicister direkt via länkar i sökresultaten.

Är du intresserad så kan du skriva upp dig på väntelistan via denna länk eller läsa mer om SearchGPT.

Källa: 9To5Google

2 gillningar

Verkar intressant

Så himla bra att Google får seriös konkurrens.

2 gillningar

Använder ju Copilot med Chat GPT oftare och oftare för sök märker jag :blush:

Jag använder ChattGPT allt oftare. :+1:

2 gillningar

Aldrig använt en AI bot. Vad använder ni det till?

Copilot är riktigt bra på att jämföra saker

Detta blev lite kul med ju

1 gillning

Förväntat att det börjar komma sökmotorer baserade på LLMs. Frågan är hur tvärsäkert den kommer svara när den faktiskt har fel?!? ChatGPT gör det ju hela tiden. I en vanlig sökmotor så får jag ju själv göra urvalet av svaren och ser ofta flera olika infallsvinklar och kan relativt enkelt ha källkritik.

2 gillningar

Kommer bli helt galet hur mycket felaktig information folk kommer bli matade med och tror det är sant. Om man tycker folk är dåliga på källkritik idag, tänk vad detta kommer leda till. Redan sett ett gäng felaktiga svar här i bubblan när folk använt det för att försöka svara på frågor från användare.

Skrämmande.

1 gillning

Vi kan ju vänta med att dömma tills vi har provat. :wink:

Just denna sökfunktion ja. Men ChatGPT har vi redan sett här i forumet ge felaktiga svar.

Jag tycker att det inte fungerar specielt bra att använda nuvarande ChatGPT som en ersättare för Google. Jag ser tre problem:

ChatGPT ljuger som en häst gnäggar, alltså ofta.

ChatGPT är lat och föredrar att plocka information från sin databas istället för att söka på nätet efter aktuell information.

ChatGPT har dålig koll på hur aktuell dess information är och kan missta gammal information för ny.

Nedan lite exempel på chips sökningar.

Ett exempel är detta när den inte söker på nätet utan plockar information från sin databas och svarar fel, och därmed misstar gammal information för ny.

Om jag specar året 2024 blir det bättre, men inte helt rätt, då ”Brynt Smör och Chili” kom 2022. Troligen beror detta på att ChatGPT tolkade en av källorna fel.

Fast det känns ju som att OpenAI är medvetna om bristerna, eftersom de nu lanserar sin nya sökmotor. Hoppas den blir bra. :slight_smile:

Ja precis, därav mitt tidigare inlägg. Men vissa tror tyvärr att det går att lita på.