Nya robotgräsklipparen från Worx behöver ingen kabel

Från sajten:
image

Med nya robotgräsklipparen Worx Landroid Vision behövs varken GPS eller begränsningskabel. Som grädde på moset behöver den inte heller använda GPS.

Worx Landroid Vision är en ny robotgräsklippare som inte kräver vare sig GPS eller begränsningskabel för att klippa gräsmattan. Det finns ett par modeller på marknaden som inte kräver detta och som använder GPS istället för navigering. Robotgräsklipparen Worx Landroid Vision behöver faktiskt ingen av dessa tekniker för att hålla gräsmattan i trim.

Landroid Vision från Worx använder istället en full HD-vidvinkelkamera för att se terrängen framför sig vid klippning. Ett neuralt nätverk tolkar löpande information från kameran och styr därefter robotgräsklipparen. Tekniken upptäcker hinder som bollar, leksaker, träd, buskar och eventuella djur som befinner sig på gräsmattan.

Skulle det vara så att man vill klippa om natten finns det möjlighet att montera på kraftig belysning som lyser upp ytan framför robotgräsklipparen. Upptäcks några djur så styr den undan från dessa.

Installationen är enkel och kräver bara att robotgräsklipparen vet var laddningsstationen är placerad. Laddningsstationen ansluts till ditt wifi-nätverk vid uppdateringar av klipparen. Den har också funktionen Cut-to-Edge vilket innebär mindre att trimma i efterhand.

Worx Android Vision visades upp på CES 2023 och finns i fyra modeller för olika ytor på gräsmattan:

  • Landroid Vision M600, upp till 600 kvm
  • Landroid Vision M800, upp till 800 kvm
  • Landroid Vision L1300, upp till 1.300 kvm
  • Landroid Vision L1600, upp till 1.600 kvm

Mer information om robotgräsklipparen finns att läsa på hemsidan.

Källa: INPUT

4 gillningar

Är det där ett stort lego-hjul?

Ska bli intressant att se tester, om detta verkligen funkar i praktiken

3 gillningar

Att det skulle ta sån tid att få fram. Blir kul att se tester.

4 gillningar

Jag blev onekligen sugen. Har tittat på märket tidigare

2 gillningar

Oh! Den vill jag ha! :relaxed:

2 gillningar

Inte bara för LEGO-hjulet då! :joy:

Slutmålet måste ju vara så som robotdammsugarna fungerar, att man enkelt kan rita ut nogo-zoner, markera områden som ska klippas extra kort och klippas oftare. När klipparna sedan också ryker upp maskrosorna är vi i mål :slight_smile:

4 gillningar

En liten eldkastare på så går maskrosorna upp i rök. :wink:

Att skapa no-go zoner och områden som ska klippas kortare/oftare gör jag redan med min Automower 415X. Den kräver dock en begränsningsslinga.

Jag ska hacka den så att den jagar rådjuren istället för att undvika dem.

1 gillning

Jag hade ju tänkt mig en Gardena-klippare då jag redan har deras Smart system men nu blev jag ju sugen på den här istället. Nåja, när jag väl får råd med en robotgräsklippare så lär väl även Gardena ha denna funktion

2 gillningar

Om trädgården inte har en tydlig gräns till grannens gräsmatta/tomt, hur fungerar det då?