Nya Nest Doorbell är en riktigt trevlig pryl

Från sajten:
image

Google höll för några veckor sedan en presentation och visade upp en del nyheter från Nest. En av dessa var Nest Doorbell Battery som testats av Teknikveckan.

En smart dörrklocka är praktisk ur många avseenden och kan förenkla vardagen för dig. Är du hemma men upptagen kan den underlätta för dig eftersom du kan se vem som är vid dörren på en smart display, t ex Nest Hub och kommunicera via enheten. Skulle du inte vara hemma underlättar den även här eftersom du ser vem som ringer på och även här kan du prata och lämna instruktioner om hemleveranser eller annat. Ett problem med många av de smarta dörrklockor på marknaden har varit att du behövt förhålla dig till den kabeldragning som funnits och huruvida transformatorn fungerar med din enhet. Slut på det nu.

Nest Doorbell Battery

Nya Nest Doorbell Battery råder bot på detta tack vare möjligheten till batteridrift. Det ska sägas direkt, detta är faktiskt en av de snyggaste, om inte den snyggaste, smarta dörrklockan jag sett så här långt. Designen är slimmad och mer stilren än så här är går nog inte att uppbringa. Den avskalade designen på Nest Doorbell får en att tänka på produkter från en annan välkänd tillverkare inom IoT-branschen. Snyggt är det i varje fall och den skäms inte för sig monterad vid din entré.

Förpackningen

Nest Doorbell Battery kommer förpackad i en avlång, relativt smal förpackning och stilen känns igen från övriga produkter från företaget. Stilrent och informativt då texten på förpackningen där innehåll, specifikationer och krav beskrivs.

Nest Doorbell Batteri

Från texten på sidan ser vi att den inte bara kan drivas via det inbyggda och uppladdningsbara batteriet utan även inkopplad via befintligt kablage från din gamla ringklocka (8-24 V AC, 10 VA 50/60 Hz). Väljer du att koppla in den via fast anslutning kan du använda din gamla ljudenhet för att plinga när någon ringer. Kör du på batteri så behöver du en smart högtalare från Google/Nest som då agerar som ljudenhet trådlöst via ditt nätverk.

Nest Doorbell Batteri

Innehåll i förpackningen

I kartongen finns den snygga dörrklockan, en snabbstartsguide med lite instruktioner, USB-C-kabel för uppladdning av batteriet, monteringsplatta för väggen samt en kil som vinklar enheten 20° om du har behov av detta. Givetvis följer det med skruvar, pluggar, distansenheter (om din vägg är ojämn), anslutningskabel för fast strömförsörjning och ett lossningsverktyg som behövs när du ska ladda upp batteriet.

Nest Doorbell Batteri

Ja, som sagt finner jag designen väldigt tilltalande och tryckknappen nedtill är stor och tydlig och kan omöjligt missas. Den är dessutom upplyst runt om vilket ger en snygg touch till designen vid mörkrets inbrott. Upptill sitter kameran som har en sensor på 1,3 megapixel som möjliggör 6x digital zoom. Upplösningen är 960 x 1280 med upp till 30 bildrutor i sekunden samt HDR för bättre bildkvalitet. Stort plus också för att 46% av höljet är tillverkat av återvunnen plast!

Nest Doorbell Batteri

Kameran i Nest Doorbell Battery har ett synfält på 145° vilket täcker upp ganska bra framför den. Dock får du räkna med viss effekt à la fisköga när du tittar men det viktiga tycker jag är att den får med eventuella paket som läggs framför dörren. Måtten på själva enheten är 160 x 46 x 24,1 mm vilket jag tycker är slimmat för att vara en smart dörrklocka. Många andra dörrklockor tenderar att bli betydligt tjockare eller bredare för att få plats med batteriet så här har Nest gjort ett bra jobb.

Nest Doorbell Batteri

Installation och montering

Att installera Nest Doorbell Battery är en enkel match och tar inte så värst lång tid, åtminstone inte om du väljer att köra på batteri vilket jag gjorde. Först behöver du ett Google-konto och appen Google Home där installationen sker. Välj att lägga till en enhet, välj vilken enhet och sedan vilken version du vill konfigurera och därefter “Nya Nest Doorbell (batteri).

Nest Doorbell installation

Följ instruktionerna och koppla in dörrklockan med USB-C kabeln så den får ström. En uppdatering laddas ner och sedan är allt klart vad gäller installationen i Google Home-appen. Inga direkta konstigheter här och instruktionerna i appen är lätta att följa.

Nest Doorbell installation

Själva monteringen är det som kräver lite extra handpåläggning. Mät upp en höjd på ca 1,22 meter för optimalt synfält och borra sedan hål (om det behövs). Skruva fast monteringsplattan med de medföljande skruvarna och tryck sedan fast dörrklockan så den snäpper till. Klart. Ett tips är förstås att testa så du har wifi-täckning där du tänker placera din Nest Doorbell. Svårare än så var det inte att installera enheten – föredömligt enkelt enligt mig. Nu har jag inte gett mig på att testa med fast installation då tiden inte räckt till (eller lusten heller, den är ju färdig att användas tack vare batteridriften). Vill du se en video för installation kan du göra det här.

Nest Doorbell Batteri

Användning och handhavande

När någon ringer på dörren och enheten används med batteri så annonseras detta ljudligt i dina högtalare från Google/Nest i ditt hem. I mitt fall är det 8 st smarta högtalare som meddelar att någon är vid dörren – ingen som missar det om man säger så… I Google Home-appen under “Kameror” kan du se din dörrklocka, alternativt via ditt rum. Klicka på “Live” och se via dörrklockans kamera vad som händer, detta i ett 3:4 bildformat. Första bilden nedan visar standardvy utan någon som helst aktivitet och ja, viss fisköga-effekt blir det vilket är påtagligt om man som här har ett rakt garagetak i synfältet.

Dottern fick agera bud när jag testade tvåvägskommunikation genom att hålla upp ett paket och testa såväl prat som att lyssna. Inga som helst problem och när du vill prata med någon trycker du på mikrofonen i nederkant varpå ljusblå cirklar indikerar att mikrofonen är igång. För den som står framför dörrklockan indikerar en grön led-diod att inspelning sker och blinkar denna så innebär det att någon tittar på dig i appen. “Budet” upplevde också ljudet som klart och tydligt och med inbyggd brusreducering så tycker jag att du tydligt hörs vad som sägs.

Via tidslinjen i appen kan du sedan se och spela upp de händelser som lagrats lokalt på din enhet. Japp, inget lagras i molnet här utan det sker lokalt på din enhet men dessvärre är det enbart de senaste 3 timmarna som sparas i videohistoriken. Lite synd om man är fullt upptagen på jobbet och kanske missar något och sedan vill kolla av vad som hänt. Efter 3 timmar? Borta… Vill du ha ytterligare möjligheter med utökad historik kan du fixa detta via ett abonnemang på Nest Aware för antingen 30 eller 60 dagars lagring. Då finns också möjlighet till ansiktsdetektering så att personer du känner identifieras med sina namn när de ringer på dörren.

Nest Doorbell Batteri

Som standard detekteras människor, djur, fordon och paket vilket kan ställas in i appen. Paketdetekteringen är ju rent av lysande då appen i historiken bekräftar att ett paket levererades och att en person var närvarande när detta skedde. Mycket smart tycker jag eftersom jag i dessa tider med Covid-19 handlar det mesta online vilket innebär leveranser relativt ofta till hemmet. Värt att nämna är att all denna smarta detektering sker lokalt på enheten där också intelligensen finns.

Ska jag anmärka på något här så är det tidslinjen som jag tycker kan bli bättre. Måhända finns det en dold inställning här någonstans men jag tycker att det kan bli lite väl mycket skrollande i sidled. Bättre då att använda alternativet “Fullständig historik” som visar upp miniatyrer på allt som skett framför dörrklockan. Klicka på en sådan och aktuell händelse spelas upp direkt. Du kan också filtrera på vad du vill se här, får du massor av paket så använd detta för att snabbare hitta det du söker – smart.

Nest Doorbell Batteri på Nest Hub

Via en smart display som är kompatibel, i detta fall en Nest Hub, kan du se vem som är vid dörren. Välj att prata med personen, ignorera denne eller aktivera ett snabbsvar om du känner dig stressad. Som standard finns följande snabbsvar att lämna;

  • “Du kan lämna det där”
  • “Vi kommer snart”
  • “Ingen kan komma och öppna”

Personligen är detta en riktigt bra feature tycker jag och bra för dottern som ibland undrar vem som är vid dörren när det är dags för leveranser till mig. Med en Nest Hub på ovanvåningen och en på bottenvåningen så är behovet väl täckt tycker jag. Det ska gå att exkludera valda högtalare i hemmet, dessa ska då vara i ett “Stör ej”-läge, något jag behöver titta närmare på då det helt enkelt blir lite väl patetiskt och högljutt när alla högtalarna ljuder samtidigt.

Inställningar för Nest Doorbell

Det finns en mängd inställningar att göra för din Nest Doorbell i appen och när du klickar på kamera-ikonen i appen syns batteritiden i antingen tid eller procent. Batteritiden syns även i procent upp till i appens ovankant. Språkinställning kan väljas under enhetsinformation så att eventuella anrop sker på svenska eller annat tillgängligt språk. Tänk på att döpa dörrklockan smart, ju kortare desto mer begriplig utannonsering när någon är vid dörren.

Under “Aviseringar” kan du välja om du vill få pushmeddelanden samt om du endast vill ha aviseringar när ingen är hemma (detta baserar sig då på närvarodetekteringen). Du kan välja vad du vill ha pushmeddelanden om också; personer, paket, djur, fordon eller rörelse. Var smart när du väljer här annars är risken att du får för många vilket kan ta bort lite av tryggheten som en kamera medför också. Jag kan tillägga att det fungerar bra med pushmeddelanden och en Apple Watch också – när någon är framför dörrklockan skakar det till i klockan så risken att missa något är liten.

Nest Doorbell Batteri

För batteriet kan du aktivera ett automatiskt batterisparläge när det är mindre än 7 dagars batteritid kvar, kan vara smart så inget missas i onödan. Det går också att välja mellan tre olika lägen vilket påverkar batteriets prestanda; “Spela in mer”, “Standard” och “Längre batteritid”. Enligt uppgift ska batteriet räcka upp till 3 månader vid “normal” användning men givetvis handlar detta om hur mycket besökare eller aktiviteter du har framför din dörrklocka.

Under alternativet “Registrerade händelser” kan du ställa in aktivitetszoner för att exkludera t ex en gata eller grannens tomt samt så ökar detta exaktheten för detekteringar i enheten. Utöver dessa inställningsmöjligheter kan du även ställa in önskad videokvalitet, mörkerseende och statuslampans ljusstyrka – sådant som kan påverka batteritiden positivt …eller negativt. Du kan också ställa in maxlängd av inspelade händelser; 10, 15, 30 sekunder, 1, 2 och 3 minuter – kör du på batteri så kan kortare händelser vara att föredra.

2 gillningar

Finns det en dörrklocka som går på el och är en helt vanlig ringklocka med zigbee/z-wave i?

Vad menar du?
En helt vanlig ringklocka går ju på el. :joy:

Alla är ju typ trådlösa. Men har ju el draget och vill ha en vanlig dörrklocka men om det finns nån med zigbee eller zwave så kan man få en notis på telefonen

Du vill alltså ha en dörrklockan utan kamera eller?

Yes, han eftersöker en hederlig ringklocka som bara ger notiser och inget mer. @Randomdude är det något sådant här du eftersöker fast med ström?

https://www.clasohlson.com/se/Arlo-Audio-Doorbell-trådlös-dörrklocka/p/Pr389417000

Ah typ :slight_smile: