Kia lanserar en uppdaterad version av sin populära elbil, EV6 GT Line.
Den nya modellen har en ökad räckvidd på upp till 546 km tack vare ett större batteri på 84 kWh. Genom förändrat batteri ökar laddningen från 240 kW till 258 kW som max. Kia använder en 800-voltsplattform för både nya och gamla Kia EV6.
Laddningen är också snabbare än tidigare, där batteriet kan gå från 10-80 procent på bara 18 minuter och ge upp till 343 km räckvidd på 15 minuter. Bilen har fått en uppdaterad exteriördesign med nya strålkastare och fälgar, samt en förfinad interiör med ökad komfort och smarta funktioner.
Priset för toppmodellen av Kia EV6 GT Line startar på 710 400 kronor, och den finns nu tillgänglig i Sverige.
Nya uppdaterade Kia EV6 har blivit med svenska priser. Den elektrifierade sportbacken har bland annat ny nos, nytt batteri med något snabbare, förbättrat infotainmentsystem inklusive trådlös CarPlay och Android Auto samt ny förändrad dämpning.
Nya EV6 finns i lika många varianter som namnet antyder – sex stycken. Privatleasing-priser inom parantes.
EV6 Long Range: 595 000 kr (8 395 kr)
EV6 Long Range AWD: 630 000 kr (8 295 kr)
EV6 Plus Long Range: 630 000 kr (8 995 kr)
EV6 Plus Long Range AWD: 665 000 kr (8 795 kr)
EV6 GT Line Long Range AWD: 710 000 kr (9 395 kr)
EV 6 GT Line Long Range AWD med 20″ hjul och sollucka: 733 000 kr (9 695 kr)
Kia har inte följt med övriga bilbranschens vurmande för färre knappar och reglage – här finns det en knapp eller kapacitiv yta för nästan varenda funktion.
Batteriet på alla varianter är på 84 kWh varpå vi kan använda 80 kWh – laddningen sker med en maxeffekt på 258 kW och 10-80-effekt på 205 kW – det betyder att det tar 17 minuter att ladda från 10 % till 80 %.
Motorerna är antingen på 168 kW på de bakhjulsdrivna eller 239 kW på de fyrhjulsdrivna. Vi swishar upp i 100 km/h från 0 km/h på 7,7 sekunder respektive 5,3 sekunder.
Utöver skillnaden i motoreffekt på fyrhjulsdrivna och bakhjulsdrivna ger Plus-varianterna bland adaptivt ljus, elmanövrerade stolar fram, eluppvärmda ytterplatser bak, plastläder i stället för tyg, styrassistans “Highway Driving Assist 2.0”, ventilerade framstolar samt adapter för att koppla in kaffebryggaren bak i laddporten.
Laddporten befinner sig höger bak vilket gör det otympligt att ladda hos Tesla-laddare – å andra sidan kan Teslas laddare inte leverera den höga spänning som Kia-bilarna kräver och därmed går det mycket långsamt – företrädesvis laddar du på andra ställen i stället.
GT-Line-varianterna å sin sida är lite upphottade exteriört men ger också 360-kamera, digital nykel, dödavinkelvarnare med bild i förarskärmen, Head-up display, fjärrstyrd parkeringsassistans samt extra knappar för ratt- och stolsvärme samt stolsventilation. Samt möjlighet att köpa till fetare hjul och sollucka.
Till det finns gamla Kia EV6 tillgänglig som en fyrhjulsdriven “specialversion” för ca 658 000 kr eller 9 295 kr i privatleasing.
I morgon ska jag till återförsäljaren med min gamla privatleasade EV6 som de vill ta in på test, de har sagt sig villiga att lösa in den i förtid om jag beställer en ny bil. Vilket jag förhoppningsvis beställer i morgon.
Lustiga privatleasingpriser för övrigt, där AWD både på bas och Plus är billigare än motsvarande RWD. Räknar man med att RWD-versionerna kommer ha sämre andrahandsvärde?