Nya elbilen Lucid Air kan köra 83 mil på en laddning

Från sajten:
image

Amerikan­sk el-lyx­bil ska lev­er­era längs­ta räck­vid­den på mark­naden och en otrolig pre­mi­umkänsla.

Det Amerikan­s­ka lyx­bils­före­taget Ludic Motors har sitt säte i Newark i Cal­i­fornien och job­bar för att ta fram pre­mi­um­bi­lar. Lucid Air är en lyxsedan med eldrift som kan lev­er­era mer än 80 mils räck­vidd och en accel­er­a­tion på 0–100 k/h på under 2,5 sekun­der.

Det oberoende test­före­taget FEV har utfört tester som vis­ar att Lucid Air tar sig 83 mil på en laddning, vilket är mark­nad­sledande. Resul­tatet stäm­mer överens med Lucids egna beräkningar för sin dri­vli­na med motor och väx­el­lå­da på 900 volt. De har lev­er­erar ock­så sin teknik till Formel E som är den högs­ta serien för helt eldriv­na formel­bi­lar — så deras teknik har tes­tats hårt.

Lucid Air kom­mer att lanseras online den 9 sep­tem­ber i år, men först i Sverige under 2021.  9 sep­tem­ber får vi se det slut­gilti­ga utseen­det och exak­ta speci­fika­tion­er samt pris­lap­pen — som före­taget sagt ham­nar på under en miljon kro­nor.

Via: Lucid Motors Pressmede­lande.

1 gillning

Denna test med 83 mil var dessutom baserad på EPA och inte WLTP. EPA är väl den strängaste/tuffaste testen eller minns jag fel nu?

Precis, det var EPA! Glömde visst nämna det i artikeln.

WLTP är bara regnbågar och perfekt väder.

1 gillning

hur många här på TV som kör elbil till vardags känner att de behöver 83mil?

Inte jag alla fall och skulle den dagen hända klarar jag nog av att dela upp i flera laddstopp. Ett jävla trams från dom som hävdar att dom “måste” kunna köra så långt.

1 gillning

Hur många känner att de behöver en bil som går mer än 120 km/h, kanske 140 km/h för omkörningar?

Jag tror den är avsedd att locka till sig skeptiska avgasbilister med räckviddsångest som är vana att köra 80+ mil mellan tankningarna, att en elbil är fulltankad varje morgon när dom kör till jobbet har inte riktigt gått in i medvetandet än.

1 gillning

Inte jag !
Men så fort man pratar elbilar med folk så skall de alltid dra upp någon säljare som kör 70-80 mil om dagen i Norrland (helst med släpvagn). Just för den skull så skall det bli trevligt att kunna peka på denna :sweat_smile:

Om den prislappen håller så är jag lite imponerad :+1:

hehe klassiker. Men stämmer bra.
Jag har lånat ut min bil (i3) till flera kompisar och kollegor. samtliga har efter det insett hur smidigt det är och att man förvånansvärt nog inte kör 50mil om dagen

Jag! :sunglasses:

Det kan ju vara skönt att inte behöva ladda varje gång man ställer bilen ifrån sig.

1 gillning

Ju bättre batteri desto bättre, vem vill ladda något egentligen… Tänker närmast på tele, smartwatches mm varje j dag. (Finns iof undantag med garmin, suunto osv…)

Det är väl oerhört skönt att inte behöva ladda så ofta, så lite som möjligt!

Har bara en Ladd-hybrid men att stoppa in laddkabeln i bilen varje dag som tar 5 sekunder är inget jag ens tänker på som något jobbigt. :man_shrugging:

Har inte påstått det var jobbigt att ladda utan mera att slippa tänka på att man måste ladda hela tiden. Pendlar man till jobbet med elbilen några mil om dagen så kanske det hade räckt att ladda en gång på helgen t e x. Då kan man ju parkera vart som helst under veckan utan att behöva tänka på att det finns ström tillgängligt.

2 gillningar

Jag tycker det redan är lite små jobbigt, kör också plug in, hade varit gött med en gång i veckan som @RolexJocke skrev.

Men då kanske man glömmer haha, aldrig nöjd :hugs:

sant. Men det tar exakt 5sekunder att koppla in (jag har klockat)…så känns överkommligt.
Den tiden står man ju annars och väntar på att frugan ska avsluta instragram, fixa sminket, skicka mess till någon och sedan rotarunt i väskan efter telefonen som hon nyligen messade från. Sedan när man gått 10meter går hon tillbaka för hon glömde OB i bilen.

4 gillningar

Den var fin!

Fler bilder:

Cool konfig sida: