Nya dörrlåset Aqara Smart Lock U200 fungerar med Apple Home Keys

Kan det vara värt att lägga en extra slant på dyrare lithium aaa-batterier? Läste en del att batterierna i keypaden har en tendens att dö väldigt fort?

Nu är det många frågor från mig, ber om ursäkt på förhand! Hemma har jag en AppleTV som hub (ej den med matter), jag vill heller inte aktivera Matter i M3-hubben då det verkar som Aqaras larmsystem inte stöds.

Kan jag vänta mig begränsade användningsområden då? Är ju främst ute efter HomeKey. Har även en HomePod Mini men den agerar för tillfället inte som hemmets hub pga sin placering.

Edit. Eller så kan det vara så att m3 redan matter-kompatibel även utanför HomeKit, så allt kanske lugnt ändå. Snurrigt det här…

IMG_5613

3,5h senare är det installerat och fullt fungerande. Med tummen mitt i var jag rädd för själva fysiska installationen men den gick någorlunda smidig med hjälp av YouTube.

Största problemen var att få in den i HomeKit men efter avinstallation i Aqara-appen och sen genom att börja med HomeKit gick det.

Nu bara hoppas det är stabilt framöver.

Före

Efter

11 gillningar

Någon som har lagt till låset i Home Assitant? I så fall vilken metod använde ni?

HomeKit, Theread eller Aquara Hubben som ni la till i Home Asssistant?

Jag har samma lås, fick du byta ut plattan?

Med plattan menar du silverplattan? Om ja, den bytte jag för att få bort hålet efter gamla vredet.

1 gillning

Nu har låset varit installerat ett par veckor. Första veckan gick från glädje (när det fungerar är det en fantastisk känsla med Apple HomeKey eller fingeravtryck) till ren frustration. I några omgångar har låset tappat kalibreringen efter 2-4 dagar, vilket gör att den kan stå som låst men ej låst hela vägen och med andra ord är olåst.

Vet inte om det har att göra med att jag satte en Aqara-knapp på insidan för att enkelt låsa upp/låsa och att jag/barnen/frugan ibland tryckte låsa upp fast det redan var upplåst och det fuckade upp det?

Nu har vi enbart använt funktionen att man bara vrider lite på vredet och den automatiskt sköter resten. Peppar peppar så har det nu gått snart 1 vecka utan strul. Och då är det helt fantastiskt! men vågar fortfarande inte åka hemifrån utan nyckel ännu...

Hur har ni andra haft det med stabiliteten eller andra problem sedan installation?

Jag har haft mitt ganska länge, och egentligen har låset inte strulat, med undantag av en gång då jag skulle springa ner och hämta en Pizza från Fodorabudet, och när jag kom upp, började låset protestera och påstå att jag hade försökt låsa upp för många gånger och att jag måste vänta en stund, men efter tio min, och att jag hade tagit bort dosan och plockat ur och satt tillbaka batterierna så helt plötsligt funkade det hela. Lite frustrerande att inte veta vad det var för fel. Lite strul med kalibreringen hade jag, men förmodligen var det mitt fel efter som jag tydigen inte följde instruktionerna till hundra. Så överlag är jag ganska nöjd.

1 gillning

Hej.
Ett par frågor, ni som har haft ert u200 ett tag, Funkar batterivarningen som det ska? Själv litar jag inte på det där, utan jag laddar/byter ut dem efter ca tre månader. oavsätt om det behövs eller inte pga dåliga erfarenheter från mitt förra lås.
Sedan undrar jag om man kan skaffa en platformsoberoende hub som funkar oavsätt IOS eller Android och betala närmre 3000 för ett Aqara M3 känns inte heller särskilt lockande. Så finns det ex router med stöd för matter over thread så man slipper ha hela lägenheten belamrat med hubbar x m3 för låset.

Homey Pro har stöd för typ allt, men kostar mer. Men du behöver bara en hubb. :slight_smile:

Vi har haft låset i fem månader nu, fortfarande inte laddat men däremot bytt ut de alkaliska batterierna i keypaden.