Nya Arlo Pro 5 2K sticker ut med mörkerseende i färg

Från sajten:
image

Säkerhetskameror idag är kanske att betrakta som ett nödvändigt ont. I en alltmer stressad vardag är det skönt att kunna titta till hemmet då och då.

Att installera en säkerhetskamera eller flera om man bor i hus blir idag allt vanligare. Detta av flera anledningar men utöver att vilja ha koll på sin egendom och trädgård eller garage så kan säkerhetskameran också vara en trygghet i att veta när ens barn kommer hem. Eller om du har husdjur som vistas fritt i trädgården så kan det vara skönt att ha koll på dessa under dagen medan du är på arbetet. Att dessutom kunna övervaka sin garageuppfart, bilar eller terrass på nätterna med en kamera är bra om något skulle hända eller något blir stulet. Det finns idag en uppsjö av säkerhetskameror på marknaden och då med en mängd olika funktioner och i olika prisklasser. Vi fick översänt den senaste modellen från Arlo, där namnet följer den tidigare logiken – Arlo Pro 5 2K. Denna har nu testats i någon månads tid och detta är vad vi gillar …och inte gillar med Arlo Pro 5 2K.

Det här är säkerhetskameran Arlo Pro 5 2K

Förpackningen visar tydligt hur säkerhetskameran ser ut och samtidigt listas ett par av produktens specifikationer. Den som mest sticker ut när det gäller kameror från Arlo är mörkerseende i färg samt att den ska ha en förbättrad batterihantering. Det är en batteridriven säkerhetskamera vilket gör den enkelt att montera upp – inget behov av ett uttag utomhus för att kunna strömförsörja den.

Innehållet i förpackningen är utöver själva kameran, ett väggfäste som skruvas i (inget magnetfäste medföljer men finns att köpa som tillbehör), batteri, laddkabel, skruvar, pluggar samt dokumentation och en klisterdekal som visar att det finns en kamera installerad. En sak som jag dock irriterar mig på är att kameran är helt inslagen i en massa plast som måstes lirkas av – vad är liksom meningen med detta när alla ska minska användningen av plast? Andra tillverkare lyckas ha en omslutande påse i ett mjukare material som dessutom är enklare att hantera och den här kärleken till plast har företaget hållit kvar vid ganska länge – tyvärr.

Själva kamerahuset består av tre delar, till vänster ser vi själva kameradelen, i mitten batteriet och till höger själva höljet som allt sitter i. I skalet syns också metallen som ser till att den kan sättas upp med ett magnetfäste. Fäste och andra tillbehör är företaget duktiga på, att kunna köpa ett löst hölje om det skulle gå sönder är exemplariskt då man slipper byta ut hela kameran. Bra tänkt!

Kameradelen skjuts enkelt in i höljet vilket dock inte behöver göras så ofta om det inte är så att batteriet laddas via en dubbel laddstation (tillbehör). Det medföljande väggfästet kräver att kameran skruvas fast vilket är lite omständligare varför ett magnetfäste ibland är att föredra om man upptäcker att kameran behöver laddas oftare än vanligt (om mycket rörelse detekteras och om spotlighten går igång ofta om nätterna).

Designen på Arlo Pro 5 2K skiljer sig inte nämnvärt från föregångaren utan det är samma igenkännande stil som återfinns hos denna. Den har en inbyggd spotlight som lyser upp vid detektering av rörelse vilket är bra men givetvis också något som tar lite extra på batteriet så fundera över om den ska tändas beroende på var kameran monteras.

Idén med en inbyggd spotlight är bra och något som Arlo har i de flesta av sina utomhuskameror. De lyser upp en del men framförallt så drar de blicken till sig och kan därmed ha en avskräckande effekt om någon smyger omkring runt huset.

Undertill finns fästet för den magnetiska laddkontakten som enkelt snäpper fast när det är dags att ladda kameran. Den större runda knappen till höger används för att lösgöra kameradelen från höljet. Det ska också nämnas att formatet är på kameran är smidigt, den är inte för stor och inte för liten vilket gör att den ganska enkelt kan monteras på husfasaden eller annan lämplig plats utan att sticka ut för mycket.

Installation av säkerhetskameran Arlo Pro 5 2K

Att installera Arlo Pro 5 2K är både enkelt och inte om man säger så. Appen är föredömligt pedagogisk när det gäller de olika stegen. Välj vilken typ av kategori som ska installeras och sedan vilken modell och sedan rätt produkt. Sortimentet av säkerhetskameror från Arlo fortsätter att växa och det gäller att hålla tungan rätt i mun så rätt modell installeras.

I och med lanseringen av Arlo Pro 5 2K så behövs också en uppdatering av Arlo-appen till den nya versionen. Detta kräver att systemet uppdateras vilket tar en liten stund. Eventuella redan installerade kameror kommer att fortsätta fungera i den nya appen precis som tidigare. Den nya appen bjuder på en del trevliga förbättringar jämfört med den äldre. Bättre översikt om flera kameror finns i systemet är en av de mer påtagliga förbättringarna liksom den att nu kunna hantera flera olika platser på en och samma gång. Enklare aktivering av systemet är en annan funktion som jag tycker är enklare men bäst är nog den anpassningsbara översikten som appen ger.

I samband med uppdateringen byter också funktionen “Läge” namn till “Rutiner” där automatisk aktivering och avaktivering kan programmeras efter tycke och smak. Lite synd dock att de blandar engelska och svenska i beskrivningarna men detta borde kunna fixas med en uppdatering av appen.

Bekräfta sedan att uppdateringen ska ske så att det inte kommer som en överraskning. Oavsett vilket så är det bra att en genomgång av de större förändringarna presenteras innan uppgraderingen. Arlo Pro 5 2K klarar av att kommunicera via wifi-nätverk på 5 GHz också men installationen kräver att du använder 2,4 GHz vilket inte är helt smärtfritt. Även om jag stängde av 5 GHz på min router så krävdes det ett par försök på 2,4 GHz innan kameran trillade in. Lite synd att det inte flyter på bättre då det skapar lite onödig irritation.

Återigen så vill jag framhäva tydligheten i appen när det gäller anvisningar. Med så här tydliga instruktioner är det svårt att inte hänga med i de olika stegen vid installation. Föredömligt och något fler borde ta efter eftersom inte alla är tekniknördar eller har intresset för produkter av den här typen – de vill bara förstå och komma igång…

Arlo Pro 5 2K använder sig av en QR-kod för att installeras i appen vilket förr var väldigt vanligt vid installation av säkerhetskameror men som inte används i samma utsträckning idag. Å andra sidan så är det ett säkert sätt att just din nya kamera installeras men som med QR-koder så gäller det att flytta mobiltelefon fram och tillbaks ett par gånger innan pipet hörs.

Längs installationens gång finns ett par moment som behövs följas för att kunna slutföra det hela. Väljer du att använda en basstation från Arlo så behövs en synkronisering av kameran till denna. Namnge kameran på ett lämpligt sätt och testa sedan att det finns bra täckning vid den tänkta placeringen. Här gäller det att ha lite tålamod då det kan ta lite tid för en bild att dyka upp i appen. Tyvärr händer det lite väl ofta att svarstiden tar lite extra tid, huruvida det beror på appen i sig eller nätverket låter jag vara osagt men andra kameror jag har svarar betydligt snabbare varför jag misstänker att det ligger i appen eller systemet.

Att montera vägg- eller takfästet är en barnlek, tre skruvar och sen är du redo att skruva på kameran och komma igång med att hålla koll på hemmet.

Användning av Arlo Pro 5 2K i vardagen

När kameran väl är på plats börjar det roliga och jag monterade denna så att den ska ha koll över passagen mellan mitt hus och mitt garage. Den ska med andra ord kunna ha koll på människor som kommer och går in och ut ur hemmet. För att få en bra överblick valde jag att montera kameran under det utskjutande taket och lite högre upp vilket försvårar för eventuella tvåarmade korpar som vill lägga beslag på andras ägodelar.

Det är ganska enkelt att få till en bra vinkel via det justerbara fästet men tänk på att skruva åt ordentligt så inte kameran tappar läget. I mitt fall är det inte helt optimalt med en batteridriven kamera här för varje gång kameran behöver laddas så måste stegen tas fram för att jag ska nå kameran. Å andra sidan så är detta något jag måste göra med flera av de kameror jag har installerade i mitt hem. Även om det är positivt med en kamera där kabeldragning inte behövs så är det ibland skönt när det är ström anslutet hela tiden till en kamera. Eller, om kameran har en tillhörande solpanel som ser till att batteriet alltid är laddat. Fast det kräver ju också att solen når solpanelen som i sin tur är ansluten till kameran…

Dagtid så är bilderna som tas via kameran bra tycker jag. Det finns en skärpa och detaljer framträder tydligt, åtminstone på nära håll. Utan inzoomning går det lätt att läsa av registreringsskylten på min bil. Viss förvrängning i bilden finns men inte så stor att den stör vilket är bra.

Men att zooma in maximalt är inte att rekommendera, det blir i mitt tycke en väldigt pixlig upplevelse som inte direkt bidrar med något positivt. Här finns en del att jobba på men å andra sidan inget som är specifikt för Arlo.

Den nya appen bjuder som sagt var på en del förbättringar och ögonblicksbilder vilket är trevligt när flera kameror är installerade i hemmet. För eventuell aktivering av den inbyggda sirenen så syns också var hemmet är på en karta samt en uppmaning att konfigurera “Ring en vän” så bra att bli påmind. Det finns gott om inställningsmöjligheter i appen och detta är något jag uppskattar eftersom alla användare har olika behov och krav när det gäller just säkerhetskameror. Tipset är att ta god tid på dig och gå igenom alla inställningar noggrant och även fundera över på vad som eventuellt kan påverka batteritiden negativt.

Just batteritiden som sägs räcka upp till 8 månader kan jag inte hålla med om direkt. Nu är ju visserligen denna kamera placerad så att den ska ha koll på vem som kommer och går och då med en spotlight som aktiveras när det är mörkt ute. Denna kombination ger verkligen inte några 8 månader så återigen, fundera på placering och finjustera efter behov. Med facit i hand så bör jag antingen ha en solpanelsdriven trådlös kamera eller en som är fast ansluten till elnätet.

Som sagt, det finns många bra inställningar i appen vilket uppskattas. Hellre lite för många än för få där jag som användare tvingas anpassa mig efter vad tillverkaren tycker. Den nya appen är en trevlig utveckling jämfört med föregående version som jag upplevde var lite stel och förlegad. Den ska bara bli lite stabilare och få lite av översättningsmissarna fixade också – då blir den betydligt bättre i mitt tycke!

Bild i skymningen vilket fortsatt ger bra färger och relativt bra skärpa. En mer optimal placering där inte vindplåten sticker ut mina ögon hade givetvis varit att föredra men å andra sidan så är det så här det ser ut hos många – går liksom inte att hänga en kamera fritt i luften, eller hur?

När mörkret fallit på så går det att välja att ha mörkerseende i färg vilket kan vara både bra och mindre bra om man säger så. Förvisso är det en återgivning i färg men inte mycket mer trots att kameran ska kunna återge 60 miljarder färger men det kanske beror på vilka förhållanden som finns.

När jag tagit emot ett paket så syns detta tydligt vilket är bra men jag ser också att det finns en viss pixelstörning i bilden vid lite inzoomning. Registreringsskylten är däremot oförskämt tydlig vilket är bra så här i svagt ljus, nästan tydligare än i fullt dagsljus.

Arlo Pro 5 2K är en bra kamera med många funktioner förpackade i ett litet format. Den har även stöd för Google Home, Amazon Alexa, IFTTT och Apple Home (för den sistnämnda om den är ansluten via en basstation). Jag har anslutit Arlo Pro 5 2K till en basstation men den dyker trots detta inte upp i Hem-appen så jag misstänker att en ominstallation kan vara på plats. En Arlo Pro 4 som också är ansluten via en basstation exponeras utan problem så något konstigt är det…

Som med andra kameror från Arlo så medföljer det en provprenumeration på deras abonnemang Arlo Secure. Detta ger ganska många extra funktioner till kamerorna men jag är inte helt nöjd med att så pass många funktioner försvinner om man inte väljer att abonnera. I ärlighetens namn så är det inte så mycket som kan göras med kamerorna utan abonnemang mer än att få en liveström och rörelsenotiser. Nu förstår jag att detta är en intäktskälla för många företag, att erbjuda abonnemang med utökad funktionalitet men sammantaget är det en förhöjd kostnad som kanske bör tas med i beräkningen.

Recension: Arlo Pro 5 2K

Fördelar

  • Mörkerseende i färg
  • Lättmonterad
  • Bildkvaliteten
  • Smidigt format
  • Pedagogisk, förbättrad app

Nackdelar

  • Tålmodig installation
  • Abonnemang krävs för vissa funktioner
  • All denna plast...

Detaljer

Tekniska specifikationer Arlo Pro 5 2K:

  • Certifieringar: FCC, CE, IC, EU RoHS, EU-REACH, EuP1275, WERCS
  • Mått: 89 x 52 x 78,4 millimeter
  • Vikt: 316 gram
  • Upplösning: 2K
  • Visningsvinkel: 160°
  • HDR: Ja
  • Spotlight: Ja
  • Tvåvägskommunikation: Ja
  • Brusreducering: Ja
  • Siren: Ja
  • Mörkerseende: Ja, färg
  • Batteri: 4899 mAh
  • Batteritid: 8 månader (full laddning)
  • Färg: Vit + svart
  • Bilder per sekund: 24
  • Zoom: 12x
  • Infraröd belysning: 850 nm
  • Anslutning: Wi-FI
  • Kapslingsklass: IP65
  • Kompatibel med Amazon Alexa, Google Home, Apple Home (via Smarthub), Samsung SmartThings, IFTTT

Rekommenderat pris är 2790 kronor och mer information om Arlo Pro 5 2K finns att läsa på företagets hemsida.

Sammanfattning

Arlo Pro 5 2K är en kompetent och behändig säkerhetskamera för hemmet. Det finns många inställningsmöjligheter i kameran vilket uppskattas. Bilderna är bra och visar upp detaljer även om zoomen inte når hela vägen fram. Mörkerseendet som sägs vara ordentligt förbättrat kan jag nog inte hålla med om fullt ut, det beror nog mycket på andra förhållanden också om alla dessa färger ska kunna ses som det påstås. Den inbyggda spotlighten lyser upp och drar blickarna till sig vilket är bra och kan ha en avskräckande funktion. Tvåvägskommunikationen fungerar bra men vad gäller batteritiden så når inte denna hela vägen fram, säkerligen för att kameran är riktad mot vår entré varför det blir många detekteringar såväl dagtid som på kvällstid vilket förbrukar mer av batteriet. Kameran är enkel att montera och lättinstallerad även om det krävs lite tålamod innan den hittas i nätverket. Det jag vänder mig mest mot är att utan ett abonnemang på Arlo Secure så kameran inte så smart - tyvärr.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

Nackdelen med Arlo är väl att du köper deras produkt, och sen för att kunna använda dem fullt ut så krävs abonnemang.

1 gillning