”Nya” arkitekturen i HomeKit

Jag drog mig för att uppdatera till den nya arkitekturen i HomeKit när den först kom. Med rätta, då den sedan drogs tillbaka och kom igen med 16.4-uppdateringen (?) men även där valde jag att vänta. Jag ville se hur den lirade för alla med Homebridge/Hoobs först samt att jag behövde managera en hel del uppdateringar och förändringar med mina RPi som kör Homebridge och Hoobs.

Nu är det hanterat och jag tänkte göra slag i saken och uppdatera innan iOS 17 kommer om gissningsvis 1,5-2 månader men stöter på lite patrull.

Först så varnas jag av att min Mac Mini inte kommer kunna köra Apple Home då den först behöver uppdateras. Inga problem, den används inte för detta så där går jag vidare ändå. Sedan säger den att sambons telefon också måste uppdateras för att kunna fortsätta ha tillgång till hemmet i Apple Home. Här tycker jag det är märkligt, hon kör senaste iOS, 16.6, så jag förstår inte varför den meddelar om detta? Skulle jag ändå fortsätta så står där även där att hon då inte kommer att kunna accessa Apple Home.

Vad är detta och hur bör man agera?

Jag fick samma sak med dotterns telefon som även den var uppdaterad till senaste iOS-versionen och misstänker att det är en bugg. Jag körde vidare ändå och dottern kom åt allt precis som vanligt ändå efter att jag hade uppdaterat till nya arkitekturen.

1 gillning

Jag gjorde detta förra veckan, men stod det verkligen så? Jag har för mig att det var att man skulle se till att de hade den senaste versionen, inte som en varning att de inte hade det…

Så var det för mig också. Inte en varning utan bara en påminnelse.

1

2

3

4

5

Det står ”kan behöva” men rubriken är ju lite hårdare. Otydligt av Apple.