Ny version av Ikea Symfonisk bokhyllehögtalare

Från sajten:
image

En uppdaterad version av bokhyllehögtalaren Ikea Symfonisk finns listad på hemsidan hos Ikea. Trots benämning som “gen 2” är det oklart vad som uppdaterats i högtalaren.

Enligt informationen på Ikeas hemsida finns nu en uppdaterad version av den populära bokhyllehögtalaren Ikea Symfonisk. Exakt vad som uppdaterats framgår dock inte av produktinformationen i klartext som ser ut att vara densamma som för den första generationen. Men, om man dyker ner i den dokumentation som finns för de båda versionerna ser man att typbeteckningen skiljer sig åt; E1801 för gen 1 och E1922 för gen 2.

Det framgår också att standby-förbrukningen minskats från 5.5 W (HiNA) till 2.15 W (HiNA) vilket är i linje med vad många teknikföretag arbetar med kring hållbarhet – minskad standby-föbrukning.

Ikea Symfonisk bokhyllehögtalare

Ikea Symfonisk finns att köpa på Ikeas varuhus och kostar 995 kronor. Dock ser den ut att vara slut på varuhusen eller inte i lager än beroende på hur man väljer att tolka informationen.

Källa: Ikea

Kan man hoppas på att den är lite mer driftsäker på AirPlay :thinking:

Ser ut som att knapparna och lampan iallafall bytt plats

1 gillning

Om AirPlay krånglar brukar det vara trådlösa nätverket.

3 gillningar

Kollade upp nu på IKEAs sida för att se om de specificerat något nytt. Står inget särskilt men priset är höjt till 1195 kr.

[…] the new model features a faster processor, more memory and draws less power when it’s on standby. It also comes with a longer power cable.

Beror på detta.

Troligtvis är det så. Brukar funka igen ett tag om jag stänger av och slår på Wi-Fi på telefonen. Frågan är dock vilken router man skall byta till för att det skall fungera 100%. För övrigt så upplever jag inga problem med min Asus router :man_shrugging:t2:

Och dessutom har det blivit en ganska anmärkningsvärd höjning med 67% sedan gen2 lanserades.

Gissar att det utöver inflation/valuta-effekt är Sonos som behöver intäkterna mer än Ikea och omförhandlat dealen?

På något sätt tror jag att de som är intressreade av Symfoniskt köpt redan.

Skulle vara intressant att se ett utökat sortiment. Frågan är dock om Sonos är intresserade av det?

Tja, jag funderade på att köpa in ett gäng billilga begagnade men reagerade att folk tar för mycket för dem. Förklaringen är nog att de som köpte en gen1 för 995 kr nu kan försöka hävda att "de säljer för halva nypriset" när de tar en tusenlapp för dem...