Ny skärm till min Mac mini

Hej,

Jag har kört iMac i xx år och undrar nu vilken skärm jag ska välja till min Mac Mini M1.

Har spanat in denna,

https://www.webhallen.com/se/product/323298-Xiaomi-Mi-Curved-Gaming-Monitor-34-1440p-144hz-4ms

Det jag har kollat på är så den klarar 4K och har displayport samt 34”.

Vad tror ni?

Fråga: vad ska du använda skärmen till fram för allt till?

Surfa, film. Köra lite terminaler. Inget avancerat.

Den där har väl inte stöd för 4K, eller läste jag fel?

Vafan. Är inte 3440 x 1440 4K? Jag är riktigt usel på hårdvara.

Inte riktigt. 4K är 3840 x 2160. Jag kör en curved 34 tums Dellskärm på 1440 till min MacBook Pro och tycker det fungerar bra så…shrugs

Så du tror jag blir nöjd?

Jag redigerade mitt svar. Jag kör med curved 34 tums Dellskärm med samma upplösning som den och jag är nöjd. Den skärmen kostar iofs dubbelt så mycket som den du länkar men jag utgår från att det inte har någon enorm betydelse.

1 gillning

Som andra skrev så är den inte 4K men framförallt är det en VA-panel. Denna köper du för att spela på. Gör du allt annat så bör du kolla på en IPS-panel.

Säger som jag säger till alla andra - skaffa en Apple Thunderbolt 27" från Blocket så är saken biff.

2 gillningar

Blir jag missnöjd med denna då tro? Kan du rekommendera en i ungefär samma prisklass och storlek?

Köper aldrig begagnad teknik. :slight_smile:

Denna då?

https://www.webhallen.com/se/product/326539-Acer-Nitro-XV340CKP-34-UW-QHD-IPS-144Hz-1ms-2xDP-2xHDMI-Freesync

Du kommer bli missnöjd med vad du en väljer!

Jag köpte i början av förra sommaren en 4k ifrån benq för 8 lax… skräp!

Idag sitter jag med en Thunderbolt till min m1pro 14” och bättre kalibrerade skärmar går inte att hitta en apples… magi!

Ren och skär kärlek!

1 gillning

Det är verkligen den bästa tiden att sälja gamla TB27 efter att @Esse @Sevis och @Tobias_Lehning lyckats övertyga mig och hela bubblan :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 gillningar

Det beror på vad du har för förväntningar. 34" med 1440-upplösning är tämligen lågupplöst i Apple-sammanhang.

Är det så jävligt. Fan va kluven man är nu.

Jag är ju van med min iMac 5k. En thunderbolt display är kanske enda sättet att inte bli missnöjd.

Det är väl iofs nästan exakt samma PPI som på Apple Thunderbolt 27"?

/edit
Svaret hamnade lite snett då det kom fler svar medan jag svarade Esse. Men en 34"-skärm med 3440x1440 har nästan exakt samma PPI som en 27"-skärm med 2560x1440.

Det är verkligen så jävligt, och tro mig! Jag har glasögon och är väldigt känslig… Apples skärmar är dem enda som jag kan sitta vid i många timmar utan att få ont i ögonen…

Känns fan som man är påväg tillbaka till Windows eran. Blää.

Windows vadå? hahahaha

Ja alltså, jag förstår det inte riktigt… Alla skärmar jag testat till min Macbook är skit i jämförelse. Man sitter och njuter av sin skärm på Macbooken, sen kopplar man in en extern skärm och får en skit bild, inte alls kalibrerad lika bra. Färger och allt blir knas, jag älskar ju fotografering och redigerar väldigt mycket bilder varje dag. Drar jag över en bild till en säg PC skärm och sen tillbaka till macbooken, så är det så otrolig skillnad i färgerna… Som dag och natt skulle jag vilja säga! Så ja, den enda skärmen jag är nöjd med är min Thunderbolt skärm jag köpte för några veckor sedan… Den är 100% kärlek!

2 gillningar