Ny skadlig programvara raderar allt på din dator

Ser inte ut att drabba Mac….

Det är tur att detta virus inte drabbar mac.
Det finns virus till Mac också. Jag har faktiskt fått ett virus i mac mini men jag fick också ett snabbt tips om antivirusprogram... Det var ju tur att jag var vid datorn då för annars hade viruset blir fast i datorn och kanske skickat dumma meddelande från min email adress till vissa i min adressbok. Jag skickade detta om virus i mac till en vän som har använt mac sen system 7. Han blev förvånad för han har aldrig fått virus i mac.
/Maria

1 gillning

Backup är bra också. :slight_smile:

1 gillning

Jo det är ju självklart att man ska ha backup... Tyvärr så blir det fel med backup ibland också. Jag höll på att förlora datafiler till fel media. Jag hade en syquest och bandstation en gång i tiden och helt plötsligt så slutade de att tillverka syquestskivor. Jag hade iallafall tur att jag kunde få hjälp i en databutik med min syquest och bandstation och kopiera över allt till cd-r. Tyvärr så upptäckte jag efter ett tag att cd -r inte var så bra som jag hade läst om i databöcker. Efter några år fick jag veta att det finns arkiv CD -r Delkin Devices och efter ytterligare några år så kom DVD-r som arkiv-skivor från samma företag .
/Maria

Eller så passar man på att köpa en ny dator så man får ett fräscht system. :joy::joy::joy:

Mest farligt för downloadsknapp pellejönserna. :joy::joy::joy:

Det hade jag inte någon möjlighet till. Jag fick hjälp av en på skolförvaltningen att kopiera över mina datafiler till disketter. Detta var 1992 på våren nångång . Jag hade förstört diskettenheten på den datorn en IBM PC 286. Datateknikern bytte ut diskettenheten när han kom hem till mej och hämtade datorn. Jag fick låna hem datorn från skolan för att jag inte hade lärt mej något i Alviksskolan. Vi hade en jättedålig lärare. Dessutom var det andra i klassen som sa till mej att inte göra vissa saker som jag ville göra ... Jag lärde mej iallafall Writing, reporting assistant och wp50 för dos. Dos fick jag inte lära mej mycket av . Vi hade bara 1 mac i klassrummet och den fick jag bara sitta vid några gånger.

/Maria

Jag hade inte ens internet på den tiden. Men efter att jag hade lämnat tillbaka datorn till skolförvaltning så köpte jag mej en Hyndai 386 19 Mhz tror jag den var på. Efter några år fick jag en CD-spelare till den också då blev den betydligt långsammare. Syquest fick jag några år senare. God natt! :sleeping:
/Maria

Syftet med sånna här virus är inte att radera våra egna filer utan att slå ut viktiga samhällsfunktioner som bensinstationer, kassasystem, tågledningen, fjärrvärme… osv

Väääldig många kritiska system kör Windows som bakomliggande os.

1 gillning

Nej, det finns inga virus till Mac.

1 gillning

Bevis kommer när jag har hittat bildfilen som jag gjorde när jag fick viruset... Jag skickade bildfilen till en som har använt mac sen system 7. Han blev förvånad.
/Maria

Sicket trollande.

Japp :blush:

Hade varit intressant att få veta vilken gissningsvis tidigare användare som döljer sig där bakom :joy:

Det är nog på riktigt inget trollande. Samma MariaE / AnnaMaria som på 99mac. Samma bekymmer då som nu. Dåliga USB minnen, virus, göra backup till CD/DVD skivor, svårt att se på skärmen inställd med gigantisk förstoring, problem att installera Linux och lösenord som måste uppdateras hela tiden. Vissa är sådana att allt strular.

8 gillningar

Men hur blir det om man virtualiserar Windows med Parallels/VmWare? För det är ju ändå hyfsat poppis, delvis för spelande och delvis för specifika mjukvaror. Man brukar i setupen också bli pushad lite att ge Windows mer tillgång till Macen så att man kan dela filer, göra drag-and-drop etc.

Kör du en standard installation på Parallells så ger du Windows fulla rättigheter över dina privata filer på Macen. Så jag antar att ett virus kan förstöra dessa.

Jag kör Parallells och provade att isolera Windows fast det blir genast jobbigt, går inte ens att klippa/klistra mellan Mac/Win.

Ska nog ta en funderare på att ändå isolera Windows…. vore ju surt som f om ett Windows virus sabbar min Apple miljö.

1 gillning