Ny skådespelare axlar rollen som Doktorn i Dr Who

Från sajten:
image

Den brittiska Science Fiction-serien Dr Who byter än en gång skådespelare. I rollen som 14:e Doktorn kommer vi få se Ncuti Gatwa.

Gatwa är framförallt känd i från Netflix-serien Sex Education. Ncuti Gatwa kommer spela den fjortonde Doktorn. Notera nu att alla 14 varianter är samma karaktär. I Dr Who-sagan kan nämligen den utomjordiska rasen som Doktorn tillhör regenerera och få ett nytt utseende ifall hen blir skadad eller åldrats till en viss punkt.

Ncuti Gatwa (CC 3.0)

Foto: Wikipedia Commons (CC 3.0)

I verkligheten sägs man ha kommit på det hela då man inte ville lägga ner serien när första skådespelaren skulle lägga av på grund av hälsoskäl.

Dr Who sändes på BBC i 26 säsonger mellan 1963 och 1989. År 2005 gjorde man en så kallad reboot och det är den serien som vi nu kan följa. Den började med den nioende doktorn som spelades av Christopher Eccleston

Notera att namnet på karaktären är Doktorn. Dr Who baseras på den fråga som många i serien ställer när hen presenteras sig som just Doktorn.

Här kan du se Dr Who

Säsong 1 till 4 av rebooten går att se på Amazon Prime. Totalt 10 säsonger listas där men det är bara de fyra första som går att titta på. SVT Play har haft de nyaste säsongerna men rättigheterna ser ut att ha gått ut. Därmed kommer de kommer till Amazon Prime inom kort.

Alla doktorer genom tiderna

  1. William Hartnell (1963–1966)
  2. Patrick Troughton (1966–1969)
  3. Jon Pertwee (1970–1974)
  4. Tom Baker (1974–1981)
  5. Peter Davison (1981–1984)
  6. Colin Baker (1984–1986)
  7. Sylvester McCoy (1987–1989, 1996)
  8. Paul McGann (1996)
  9. Christopher Eccleston (2005)
  10. David Tennant (2005–2010)
  11. Matt Smith (2010–2013)
  12. Peter Capaldi (2013–2017)
  13. Jodie Whittaker (2017-2022)
  14. Ncuti Gatwa (2023-)

Via BBC.

2 gillningar

Aldrig sett ett enda avsnitt av Dr. Who. :man_shrugging:

Försökte se något avsnitt med David Tennant men fastnade inte.

Du var inte så stort fan av det overkliga eller hur var det nu? Kanske bara bara tomtar och troll du inte uppskattade? :slight_smile:

Overkligt går bra. Bara det inte är kvinnor och män i trikåer. :joy:

Men såg senaste Batman i helgen. Gillade hur dom tog an en superhjältekaraktär utan massa överdriven action.
Kanske inte det bästa jag sett men helt okej.

Tänkte först att han är ju jätteung typ 17, men han är ju 29 år. David Tennat var 34 och Matt Smith bara 27 år när de började.

En liten felstavning funnen.

Har knappt sett Dr Who men Gatwa är riktigt bra i Sex education.

1 gillning

Och spelar tonåring i sex education. Iofs ganska typiskt att man gör så

Japp, var just från Sex Education jag kände igen han, så min första tanke var att nya Doktorn blir 17 år.

Samma här :slight_smile:

Tom Baker är Dr Who för mig. Han som satt sin prägel på rollfiguren.
Visst var specialeffekterna inte så avancerade på den tiden, men episoderna var fantasifulla så man köpte det ändå så att säga.

Har inte sett Dr Who från den tiden men ja håller med bara baserat på hans utseende :slight_smile:

Har sett något avsnitt av den för något år sedan men tänket mer på ”Doctorin' the Tardis” med Timelords mer kända som kLF och även The Justified Ancients of Mu Mu eller The JAM:s när jag hör namnet Dr. Who.

”Doctorin' the Tardis” med Timelords