Ny rapport från Adyen visar att plånboken dör ut

Från sajten:
image

En rapport från betalföretaget Adyen visar att plånboken håller på att dö ut. Samtidigt meddelas att personliga erbjudanden tar över.

Nederländska PSP-företaget (Payment Service Provider) har släppt en rapport där det meddelas att plånboken håller på att gå i graven. Från rapporten framgår att var fjärde konsument helst väljer att betala med mobilen. Rapporten “Retailbarometern” baserar sig på 1 000 svenskars och fler än 500 handlares tankar och förväntningar på handeln. Tittar man på åldersgruppen 18-34 år så är det var tredje som vill betala med mobilen. Å andra sidan framgår det samtidigt att nästan var tredje fortfarande vill betala med kontanter i butik, främst är det män i åldersgruppen 35-44 år. En majoritet av kvinnorna vill betala på kredit när de shoppar online.

Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handla sina matvaror fysiskt, och endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Det svenskarna helst handlar online är kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock menar fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.

Till följd av ökade levnadskostnader är personliga erbjudanden och lojalitet viktigare än någonsin. Tre av fyra konsumenter (74 %) efterfrågar fler rabatter och erbjudanden från de detaljhandlare som de shoppar hos regelbundet medan drygt fyra av tio (43 %) vill att detaljhandlare kommer ihåg deras tidigare köp och preferenser så att framtida shopping blir mer skräddarsydd.

Rapporten visar att två av tre (68 %) av svenska konsumenter menar att de är mer lojala mot handlare som låter kunden genomföra köp online och returnera i butik, och fyra av tio föredrar företag som ger kunden möjligheten att handla i butik och sedan avsluta online, eller tvärt om. Svenska konsumenter är även mer lojala mot företag som erbjuder fria returer, det menar sex av tio. Samtidigt anser nästan fyra av tio att handlare bör försöka motverka returer av miljöskäl.

Fyra av tio konsumenter upplever att tekniska lösningar gjort shopping i butik mindre tidskrävande och var fjärde vill att fysiska butiker implementerar mer modern teknik för att förbättra upplevelsen. Trots det är det endast 14 procent av svenska handlare som investerat i lösningar som kopplar ihop den digitala och fysiska butiken. Intresset är dock större, då 45 procent svarar att man överväger att investera i den typen av lösningar.

Hur betalar du helst för det du handlar idag?

Källa: Pressmeddelande

1 gillning

Med telefon naturligtvis. Har inte inte ens en plånbok med mig längre. Korten är i säkert förvar i lägenheten.

Ja i Sverige är det så. Annat i andra delar, läste en artikel att många i USA fortfarande betalade sina telefonräkningar kontant i T-Mobiles butiker.
Så det blev en folkstorm när de skulle debitera dem 5 dollar extra för det.

Var på Liseberg för en vecka sedan, där vissa delar bara fungerar med kontanter. Fick därför ställa mig i en bankomatkö för att konstatera att bankomaten enbart fungerade med fysiska kort (hade bara telefon och klocka). Fick därför be en kompis att med sitt fysiska kort ta ut pengar åt mig. Därefter fick jag ställa mig i en ny kö för att växla sedlarna till mynt! :joy:

Vi får fortfarande betala telefon räkningarna i en butik. Det är iofs en automat så går ganska smidigt....

Kanske något för @Niklas_V ? :joy: :joy:

Skulle aldrig, bara gå till nästa ställe!

1 gillning

Vad ska du med mynt till på Liseberg?

Klockan fungerar på hjulen. =)

Vi var där förra året och jag behövde inga kontanter :thinking:

Spelade aldrig på några hjul. Var i Spelhuset det behövdes mynt!

2 gillningar

Var på Skånesdjurpark när barnen var mindre. Utanför ett matställe fanns djur som man kunde rida på och kostade mynt. Hade inga mynt på mig och det gick bannemig inte att växla eller köpa och få växel då till och med matstället bredvid var kontantfritt. Planerar man för det ena så måste man ju planera för det andra :slightly_smiling_face:

Sedan för egen del så är där för många kort som inte funkar med Samsung eller Google pay och en massa andra kort man ändå behöver ha med sig så ibland plånboken ibland inte beror lite på

Har ändå plånboken med mig för det mesta med kort och lite kontanter.
Känns lite naket att bara ha mobilen med mig även om det går betala med den.

1 gillning

Det var dåligt av Liseberg, vilka har kontakter idag?? Typ ingen... Man borde kunna få köpa polletter med kort iallafall som fungerar i spelhuset.

4 gillningar

Hela Spelhuset är ju väldigt old school. Typ Sega Rally från 1995. :sweat_smile:

1 gillning

USA är lite märkligt (som vanligt). Banksystemen (backend) är väldigt föråldrade och icke-automatiserade där man fortfarande får betala med papperscheckar ibland och det finns inga autogiron eller e-faktura. Men i butik det minst lika bra som i Sverige, kanske bättre med stöd för Apple Pay etc. Förutom några få ställen där man plötsligt bara kan använda kontanter.

Ja fast nu händer det mycket där. De har just lanserat FedNow:
FedNow® Explorer – About the FedNow Service

Så jag tror den tjänsten kommer bli stor i USA. De har haft liknande grejer som Zelle.
Men jag tror mest på FedNow. Verkar få mest stöd av bankerna.

1 gillning

Spännande! Det är precis det som saknats tror jag.

Som privatperson i USA är det inte speciellt problematiskt förutom att man får springa på banken väldigt mycket oftare än i Sverige. Som småföretagare är det mycket mera problematiskt med betalningar som ofta tar veckor att komma fram så det lätt blir cash flow-problem.