Ny produkt ser till barnet inte glöms i bilen

Från sajten:
image

Varje år omkommer barn i olyckor där de glöms kvar i bilar. Stressade, tankspridda eller glömska föräldrar upptäcker detta för sent och ett barn som lämnas i en varm bil en sommardag klarar sig inte länge.

Italienska startupföretaget Filo har presenterat en produkt på CES 2021 som ska kunna råda bot på detta problem. Det rör sig om en liten sittdyna som är uppkopplad med Bluetooth mot mobiltelefonen. Sittdynan som fått namnet Tata Pad och den placeras i bilbarnstolen så att barnet sitter på denna. Tata Pad registrerar när någon sitter på denna och när den tappar kontakt med din mobiltelefon får du varning om att du glömt bort ditt barn i bilen.

Tata from Filo

Utöver Tata Pad finns även Tata Band som fästs på säkerhetsbältet och där principen är densamma. Första varningen kommer 3 minuter efter att anslutningen brutits, den andra är ett telefonsamtal en minut efter första varningen och sista varningen är telefonsamtal till dina dedikerade kontakter som du lagt till i appen. De som blir uppringda får då möjlighet att se var barnet befinner sig via GPS-positionen. Som extra säkerhet kan lösningen från Tata även ringa upp dina kontakter om både barn och mobiltelefon är kvar i bilen. Appen kan även hålla koll på batteritiden i mobilen samt att din Bluetooth anslutning fungerar som den ska.

Idén till produkten uppstod när det stod klar att sedan 1998 enbart i USA omkommit över 800 barn till följd av föräldrars glömska. Produkten säljs redan i Italien och de har sålt mer än 1 miljon av den och nu är det alltså dags för en större expansion av Tata. Kan den rädda liv så är det en ypperlig produkt!

Källa: Tata

Hur många har glömt barnen i bilen?.
Upp med handen.

(Nej jag har inte gjort det, här skulle man dö på 5minuter om man lämnas i bilen så jag och Frun har varit maniska med det)

6 gillningar

Nej men det finns otroligt tragiska historier där barn omkommer men det är samtidigt väldigt sällan det händer.

Ska inte säga att det är en onödig produkt. Men personer som verkligen glömmer barn i bilen ska också komma ihåg att köpa den.

1 gillning

Behöver man en sådan produkt är nog kastrering en bättre lösning. :joy::joy:

10 gillningar

Det borde gälla för hundar också.

Kan inte tänka mig att någon nånsin har glömt ett barn i bilen? Det måste väl alltid vara att föräldern medvetet lämnar barnet/hunden i bilen? Så att mathandlingen etc ska gå extra snabbt och smidigt.

Så vitt jag vet har inget barn omkommit på grund av det i Sverige - men det är ju för att det alltid är någon som ser det och krossar rusan och/eller tillkallar polis.

Det som däremot har hänt är att föräldern helt enkelt bara glömmer att barnet är med. Du vet, livspusslet, stress på jobbet, ja någonting är det i hjärnan som glömmer bort. Det är ju så oerhört tragiskt. Samtidigt så känner jag själv bara till ett fall i Sverige.

Här tror jag också man skall vara ödjmjuk mot det faktumet att vi alla säkert gjort något, eller missat göra något, som vid maximal otur kan leda till att våra barn hade omkommit. Där det vanligaste antagligen är att barn faller ner från någon höjd vid ett obevakat ögonblick. I 99,99% av fallet går det ju bra men med maximal otur kan de landa på ett sätt som gör att det slutar i tragedi.

Det finns ett fall där en pappa i USA fick livstids fängelse för att ha “glömt” ett barn. Det visade sig sedan att han googlat på “leva utan barn” och vad som händer om man har djur kvar i bilen för länge etc.

2 gillningar

På förekommen anledning

Jag känner en som glömde sitt barn i bilen när hen skulle handla. Hen kom dock på det efter några minuter i affären och det var ingen större fara. Men visst händer det att folk glömmer.

Jag har själv somnat framför ratten med min dotter där bak när hon var ca 1,5 år. Traumatisk upplevelse som gjort att jag vid minsta trötthet i bilen stannar och sträcker på benen och tar frisk luft.

Bevittnade ett litet missöde på en parkeringsplats hos föräldrarna. Några som varit och besökt någon i området skulle åka hem. De låste upp bilen och la nyckeln/fjärren i barnstolen och slog igen dörren. Det lilla barnet tog upp nyckeln och råkade låsa bilen innan någon annan hunnit öppna bilen. Det var en ganska varm sommardag, svart bil.

En viss panik utbröt och det diskuterades om de skulle krossa rutan på den ganska nya bilen (Audi A6). Tror de ringde efter någon som fick hämta en reservnyckel. Men det tog en bra stund innan någon kom, men allt gick bra till slut.

Absolut, säkert hela tiden, men att det leder till dödsfall är otroligt ovanligt.

1 gillning

Det där har faktiskt jag också en bekant som varit med om. Bara att krossa rutan, ungen var hur glad som helst för all uppståndelse.

Det där är ju ett minne blott med möjlighet att öppna bilen med mobilen. En annan sak är ju aktiv aircondition där Tesla har sitt hundläge.

Nu skulle jag personligen aldrig lämna barn i bilen medvetet, oavsett hur kort ärende jag har oavsett klimat.

Kastrering?

Har suttit själv i en varm bil i 10 minuter utan att kunna komma ut. Föraren steg av hastigt för att handla på systembolaget och hade nyckeln i fickan. Bilen låste sig och jag hann inte ta mig ut. Fick totalpanik och det sitter kvar än.

Vad är det för märklig bil som inte går att låsa upp inifrån?

Låter som att barnlåset var igång. Går väl dock inte att ha på passagerardörren där fram? Var satt du @calinou ?

En av första modellerna som man kan starta bilen med nyckel i fickan. Hittade inte någonstans att man kan låsa upp. Jag satt där fram.

På min bil är det bara att dra i handtaget så låses bilen upp.

Inte på den jag satte. Gick inte öppna fönstret eller dörren. Nya bilmodeller har antar jag egna olika system/ knapp att trycka för att öppna. Därför är jag väldigt uppmärksam att alltid öppna bildörren samtidigt som föraren. Sitter jag kvar i bilen då öppnar jag fönstret. Även om man ska tanka bensin eller på kort ärende så ska man inte lämna barnen ensamma i bilen. Dom vet inte alltid hur man låser upp.