Ny mesh-lösning: TP-Link Deco M9 eller Asus ZenWifi XT8

Står i valet och kvalet kring dessa två.
Deco m9 har funnits ett tag och den får bra recensioner.
Zenwifi har drygt 6 månader på nacken, stödjer wifi6. Dock en del negativa recensioner, kring stabilitet.

Har idag inga enheter som stödjer wifi 6 hemma. Min ipad pro kommer nog rulla på 5 år till, sambons ipad likaså.

Svårt val :pleading_face::thinking:

@Axel_Svensson

Jag har sen igår både iPhone och iPad som stödjer wifi 6 så jag sneglar lite mer åt det hållet.
Så jag adderar även TP-link X60 i ekvationen.

Som sagt erfarenheter av dessa tre, mottages gärna. :slightly_smiling_face:

Deco x60 går bort då den inte har en dedikerad kanal för wifi backhaul. Det har m9 och xt8

Bra poäng, det hade jag missat att den saknar! Då stryker jag den.

Var på väg att beställa deco m9 från Kjell. Då såg jag att de har grymt pris på asus zenwifi xt8. Någon som har erfarenhet av det? @esse

Asus zenwifi

Nej inget alls!

Samma här, sitter med muspekaren över köpknappen på Asus:en. Har läst lite omdömen, råder väl lite delade meningar om dem, dock övervägande positiva.

1 gillning

Ja, hittade lite negativa kommentarer på webhallen på asusens. Chattade lite med Kjell & Co, de tyckte jag skulle gå på deco

Kör deco! Otroligt lätt att installera

1 gillning

Japp, Deco har riktigt bra installationsprocess!

1 gillning

Du funderar inte på att vänta till wifi 6 blir lite mer etablerat? Själv ska jag kasta ut mitt Asus Lyra så fort wifi 6 blir mer moget.

1 gillning

Lite så faktiskt nu när jag läst på mer om wifi6.
Dock kommer inte många enheter här hemma stödja wifi6 kommande 3-4 åren (Tror jag)

1 gillning

Vad har du för hastighet på ditt bredband och vad får du ut på deco m9?
Ställer samma fråga till @katho och @esse

Kör Orbi här hemma och Deco hos föräldrarna. I båda fallet är hastigheten långt över vad bredbandet levererar :slight_smile:

När det kommer till trådlösa nätverk är det så mycket annat än själva tekniken som styr, material i väggar, planlösningar, storlek etc etc.

Ofta är det bättre att satsa på lite billigare utrustning och fler accesspunkter än dyrt med få accesspunkter.

1 gillning

Måste säga att Deco funkar otroligt bra hos oss vi har mycket väggar och skit här men med tre enheter funkar det klockrent. Den noden som är längst ifrån får jag 95 av 100 Mbit vilket är klart godkänt.

1 gillning

600 och får ut 500-550, trådlöst mellan puckarna då. Huvud-decon som körs i routerläge direkt på nätet får ut 613.

2 gillningar

Orkar inte leta igenom tråden just nu, fanns det nåt erbjudande på Deco? :thinking: @bjorsi

Ta mej tusan, dags att byta ut mina Orbi tror jag!

2 gillningar

Lite omflyttade trådar, här är Kjells erbjudande på Deco M9 Plus för 2 290 kr

2 gillningar