Ny MBP 14"?

Det börjar bli dags att uppgradera min MBP från mid 2017. En pålitlig dator med värdelöst tangentbord. Så även om hårdvaran nog klarar både ett eller två år till så har jag nog bestämt mig för att byta.

Högst upp på önskelistan står en MBP 14", med M1X(eller M2) med fyra Thunderbolt(eller två, en på varje sida. Men det ser jag som mer osannolikt). Men då är frågan, hur stor sannolikhet tror ni det är att en 14" kommer i höst/vinter? Och visst måste de släppa en med fyra Thunderbolt(två på varje sida)? Två Thunderbolt går helt bort, då tjurar jag hellre kvar ett eller ett par år med nuvarande pjäs.

När M1 kom var det många som sa att man klarar sig med 8 GB RAM, håller de bedömningarna fortfarande? Jag är en lat användare som har allt för många flikar och program igång.

Rykten/läckor säger väl september-november någon gång för 14" och 16". Skulle gissa på att de släpps i samband med macOS Monterey.

Det är antagligen 16" du ska kika på för många portar.

1 gillning

Visst känns sannolikheten hög för en 14"? Och då borde ju fyra Thunderbolt komma? Inte ska man behöva gå upp till 16" för att få fyra utgångar? :grimacing: Jag har ju fyra på denna fr -17.

Tror du får tre thunderbolt-portar och en HDMI.

Bloomberg also reported that the new MacBook Pros will feature an HDMI port and an SD card slot, alongside the return of MagSafe technology for magnetic charging. Images and diagrams leaked as part of an Apple ransomware attack seemingly corroborated this, showing an HDMI port, USB-C port, and SD card slot on the right-hand side and a MagSafe connector, two USB-C ports, and a headphone jack on the left-hand side.

Fast du får ju en till port ledig om MagSafe återkommer så då kanske du klarar dig med tre.

1 gillning

Saken är att jag vill ha laddning på båda sidor. Tycker det är fantastiskt att kunna välja var sladden ska gå in beroende på var man sitter och jobbar. Men det kanske MagSafe sätter stopp för…? I övrigt klarar jag mig med en fri ingång.

Borde gå att ladda både via MagSafe och USB-C.

1 gillning

Det låter ju smutt. MagSafe på ena sidan och USB-C på andra skulle täcka mina behov. Då håller vi tummarna…:+1:

Just ja, du vill ha minst 16 GB RAM om du jobbar med många program öppna och inte vill att flikar i Safari laddas om.

1 gillning

Slipper man köpa en 16" kan man ju säga att 16 GB kommer gratis…:sunglasses:

Tycker alltid att det är mängden minne som är det första som avgör när en dator närmar sig pension - i alla fall när det gäller hyfsat normal användning. Går det inte att uppgradera i efterhand är det alltså mitt tips att prioritera mängden RAM-minne vid beställning, i alla fall om man vill ha en dator med lång livslängd.

2 gillningar

Så har jag också alltid resonerat men blev lite nyfiken då flera recensenter varit inne på att 8 räcker till M1. Samtidigt anser jag att Applerecensioner kan vara lite för positiva initialt så därav sökandet i denna fråga. Idag har jag 16 GB och det gör att min MBP från 2017 flyter på som en varm kniv i smör. Om man märker en viss fördröjning jämfört med när den var ny är det när man öppnar vissa appar. Men långt från att det stör.

Ja, jag har också läst att M1 flyter bättre än x86 med enbart 8 GB RAM. Även om det var sant när M1 kom och kanske även idag är det inte säkert att det är sant om ytterligare något år. Mjukvara har en tendens att alltid bli mer och mer minneshungrig med tiden. Var ju inte SÅ länge sedan man mätte RAM-minne i megabyte.

2 gillningar