Ny Mac mini ryktas komma i vår

Från sajten:
image

Mac mini får nog anses vara Apples mest prisvärda dator och frågan är om det kommer hålla i sig i vår då det ryktas om att en Pro-modell av Apples minsta dator är på ingång.

Apple uppdaterade Mac mini med M1-processorn i november 2020 och nu ryktas det att den lilla datorn ska få sig ett lyft med M1 Pro och M1 Max under Apples vår-event som borde gå av stapeln någon gång i april. Utöver ett kraftfullare chip så ryktas det om att Mac mini kommer bli tunnare och ha som en plexiglas-liknande historia på toppen, lite som de gamla modellerna av Mac mini. Den förväntas också få samma kantiga design som bland annat MacBook Pro, iPad och iPhone idag har.

Är Mac mini inget som intresserar så ryktas det även om att Apple kommer visa upp en ny iPad Air, en iPhone SE med 5G och ny processor och kanske även en iMac 27″ med M1 Pro/Max och liknande design som iMac 24″.

Via AppleInsider, Bild: Prosser

1 gillning

Undra hur det kommer bli nu när allt gått över till ARM-processorer. MacPro har ju tex inte fått sig en uppdatering sedan 2019 och den trodde man på något sätt skulle vara lösningen på den tidigare MacPro-modellen som inte fick sig en uppdatering sedan 2013.

Kommer de uppdatera processorerna varje år sedan som med iPhone och delvis iPad eller kommer de vara rätt glada för det har i 3-5 år och bara chilla?

1 gillning

Jag gissar att de kommer uppdatera ungefär lika glest som tidigare. Tror inte att varje generation A-processor kommer motsvaras av en M-processor.

Prossers bild är ju tokig. Varför skulle den har strömadapter så som iMac och en etherneport? är inte Ethernetporten inbyggd i klumpen på strömsladden?

Strömadapter finns väl både med och utan ethernet. Så antagligen levereras denna med en adapter utan, oooooom den skulle se ut såhär.

Hoppas inte! USB-A hör inte hemma på en Mac 2022

1 gillning

Apropå Mac mini. Finns det något som rättfärdigar att använda en sådan och inte en MacBook i stället även om du vill koppla till skärm etc? Såvida man inte har den som någon form av mediaenhet till en TV ser jag inte vitsen med en mini. T.ex. Min MacBook Pro kopplar jag till skärm både hemma och på kontoret, samt att jag kan använda den på resande fot för sig själv.

Jag tror du glömmer priset :smirk:

Finns ju dom som inte har ett behov att bära med sig datorn? Dessutom är priset bra. Har man redan en skärm t ex till tv-spel så är det klockrent att köra Mini.

Av alla Macar jag haft dom senaste 20-25 åren är nog Minin den jag alltid faller tillbaka på. Har haft alla förutom Mac Pro.

Jag funderar på en Mac mini om den kommer med M1 Pro eller liknande. Har inget behov av en bärbar dator och har redan en bra skärm på hemmakontoret.

Billigare och vill du använda ethernet och USB-A-ingångar så får du köpa till adapter för Macbook.

1 gillning