Nvidia köper ARM för 350 miljarder

Från sajten:
image

Nvidia har nu bekräftat det tidigare ryktet om att företaget köper ARM.

Priset för chiptillverkaren slutade på hela $40 billions vilket är ca 350 miljarder kronor. ARM kommer fortsatt ha sitt kontor i Storbritannien och arbeta under sin öppna licensmodell.

Softbank som nu sålt ARM till Nvidia köpte företaget år 2016 för $31 miljarder och ARMs tillverkning finns att hitta hos flertalet mobiltillverkare så som Apple, Samsung och Qualcomm. Microsoft använder sig av ARM i Surface och Apple planerar att gå över helt till ARM i sina datorer framöver.

Nvidias VD Jensen Huang har uttalat sig med att Nvidias köp inte kommer påverka ARM på något sätt så att dess klienter skulle behöva gå någon annanstans.

Via: The Verge

Miljarder :slight_smile:

350 548 400 000,00

Jag jobbar alltid med ghettoconomi så det är svårt att inte luras när man får möjlighet :wink:

Du och SD!

1 gillning

Ja kanske dags att börja finansiera teknikveckan med studiecirklar :joy:

Bra det inte blev Apple, känns inte som att “sin öppna licensmodell” hade fått leva länge efter det köpet.

1 gillning

Jodå, bara 30% påslag och byt till Apple enhet knapp varje gång chipet ska användas

Inte helt säker på vad jag känner angående den här nyheten. Det kan vara positivt för ARM som arkitektur, men sen är jag lite orolig att det kommer innebära att nvidia gör det mindre öppet, vilket hade varit väldigt negativt…

Jaja, vi får se vart det går.

Så andra tillverkare licensierar ARM-arkiteturen från (numera) Nvidia? Konstigt att inga av de största drakarna slog till?

Var det rea? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Så nu får Nvidia äntligen in ett finger i apple? :)…

2 gillningar

Mest det att man får licenspengar från Apple.
De som tillverkar egna chips som Apple, Samsung och Qualcomm kör med Architecture licens från ARM vilket betyder att man förbinder sig att uppfylla ARMs instruction set men så skapar man sin egen processorarkitektur.
Alternativet är att man köper en färdig processorarkitektur från ARM.

1 gillning

Det var autocorrect - min dator vet att jag aldrig kommer vara i närheten av några miljarder

Precis… Men ändå ett litet steg för Nvidia som de säkert är glada för :slight_smile:
kanske kommande arkitekturer kräver nvidia gpu? :wink: (skojjar bara)…