Nu kommer Nvidia 40-serien

Från sajten:
image

Nvidia visade idag upp 40-serien av sina grafikkort. En rejäl uppdatering från 30-serien som i sin tur dominerade 20-serien ganska så hårt.

Först ut är två versioner av Nvidia RTX 4080 samt en version av toppmodellen RTX 4090. Nvidias egna pris (ett pris som sällan går att få tag på några grafikkort för) på 4090 ligger på 21 590 kronor.

Geforce Rtx 409

4080 med 12 GB ram landar 12 200 kr på medan versionen med 16 GB ram slutar på 16 199 kr.

I spel som Microsoft Flight Simulator är de nya 4080-korten nästan dubbelt så kraftfulla som 3080 Ti. Det samma gäller 4090 jämfört med 3080 Ti. I andra spel som är lite mindre krävande så som Cyberpunk 2077 handlar det om tre till fyra gånger mer kraft. Där behövs det däremot inte lika mycket men i just MS Flight Simulator så går det inte att kräma på max ens med ett 3080 Ti innan bilduppdateringsfrekvensen går ner för lågt.

Men sedan har vi Ray Tracing-möjligheterna som utlovas vara så mycket bättre.

4080 planerar släppas i november medan 4090 kommer någon gång mellan oktober och december.

Vad sedan grafikkortstillverkarna prissätter sina kort med Nvidias 40-kretsar återstår och se, så även lanseringadatum.

Från sajten:
image

Nvidias nya serie grafikkort i 4090-serien släpps den 12 oktober. Redan nu kan vi se vilka webbshoppen Proshop kommer sälja.

Det är som bekant inga billiga priser. Lindrigast är Asus Geforce RTX 4090 TUF med sina 21 990 kronor. Men vad gör man inte för att kunna lira Microsoft Fligt Simulator utan kompromisser?

Via Sweclockers.

2 gillningar

Jag har ett RTX 3080 som jag köpte till ruskigt bra pris när jag förhandsbokade kortet. Det rullar på fint som få, ändå lockar det med att ta fram plånboken igen :stuck_out_tongue: Fasen, RTX 4090 ser så sjukt bra ut!

Är i samma sits, men känns det inte som om 3080-kortet tappade nästan all prestanda när 4000-korten kom? :grinning:

Har fortfarande kvar mitt kära 980Ti som jobbar så glatt för mig efter alla år. :joy:
Älskar det kortet… men ja börjar klia i fingrarna att bygga ny dator.

Det känns lite som att alla fullblodshästar lämnade och att grafiken dras av ett gäng åsnor nu :sweat_smile:

1 gillning

Precis.. man villhöver ett 4080/4090 kort